‎محرم ۱۴۴۵ در افغانستان با فرمان شیخ صاحبِ خواجگانِ ‎طالبان که تامین امنیت روزهای محرم را بر متولیان امارت اسلامی موظف نمود، آغاز شد. صرفنظر از برخی محدودیت‌ها - که معلوم نشد سلیقه بود یا اقتضای شرایط - برخی سوگواران لت و کوب شدند و در ‎غزنی یک حادثه تلخ و دردناک روی داد.

به گزارش جماران؛ علی موجانی، پژوهشگر تاریخ روابط خارجی در حساب توییتر خود نوشت:

‌۱. افکار عمومی باید دقیق، منصفانه، موشکافانه و مسئولانه درباره رویدادهای ‎محرم امسال و عزاداری ‎عاشورا در افغانستان تحت حکومتِ خواجگانِ امارتِ اسلامی ‎طالبان به داوری بنشینند. برای این منظور نظر شخصی خود را در این رشته توئیت به اشتراک می‌گذارم.

‌۲. باید توجه داشت آنچه روی داد ناشی از احترام و غم‌ شریکی مردم منطقه با خاندان پیامبر(ص) بود. مظلومیت و به ناحق ریخته شدن خون ابوعبدالله ‎حسین بن علی که درود خدا بر او باد، باوری است عمیق که اختصاص به عامه مسلمین دارد. لذا نباید این آیین را منتسب به جهتی دیگر برشمرد و مصادره کرد.

‌۳. در تصور مسلمانان و خاصه عامه اهل ‎خراسان از اصحاب طریقت آن‌گونه که ‎خواجه محمد پارسا خلیفه اول بهاالدین ‎نقشبند در فصل پنجم کتاب فصل الخطاب آورده است؛ "عقوبتی سخت برای قاتلانی است که خون امام حسین سید جوانان بهشت را به ظلم و ناحق ریختند".

‌۴. دلدادگی خواجه پارسای ‎نقشبندی به اهل بیت نبوت چنان بود که چون در مدینه بیمار شد، وصیت کرد در میان تربت ائمه چهارگانه ‎تشیع و مزار عباس عموی پیامبر گرامی اسلام که درود خدا بر آنان باد، درون ‎بقیع به خاک سپرده شود.

‌۵. ‎محرم ۱۴۴۵ در افغانستان با فرمان شیخ صاحبِ خواجگانِ ‎طالبان که تامین امنیت روزهای محرم را بر متولیان امارت اسلامی موظف نمود، آغاز شد. صرفنظر از برخی محدودیت‌ها - که معلوم نشد سلیقه بود یا اقتضای شرایط - برخی سوگواران لت و کوب شدند و در ‎غزنی یک حادثه تلخ و دردناک روی داد.

‌۶. در اخبار بود؛ مسئولان ‎طالبان در اقدامی قابل تحسین برخی از آمران و مجریان لت و کوب عزاداران را دستگیر کرده‌اند. با این وجود هیچ خبری از واکنش ‎کابل به فرمانی که از ‎قندهار برای ضرورت امنیت مراسم صادر شد، نسبت به حادثه دردناک تیراندازی به سوگواران و ماتم زدگان غزنی نیست.

‌۷. اگر خبری رسید و کمیسیونی

-  برای رسیدگی به موضوع، 

- دادخواهی خانواده‌های عزادار، 

- پرداخت دیه شهدای بیگناه

حادثه ‎غزنی تشکیل شد، قضاوت آسان می‌شود و می‌توان به جرئت نوشت که برخوردی مسئولانه صورت پذیرفته است.

‌۸. در کنار این انتظار؛ مناسب است به مقایسه تحول در رفتار ‎طالبان طی دو سال اخیر اندیشید. دو سال پیش؛ قبل از فروافتادن بنای دولت ‎جمهوری افغانستان خوف از آن بود که "چنانچه طالبان بر سریر قدرت بازنشیند، همان کند که در دوره اول حکمرانی خود نمود؟"

‌۹. گذر دوساله از بازآمدن ‎امارت اسلامی اما نشان داد اگرچه ‎طالبان هدف خود را تغییر نداده است اما "مفکوره" آنان دچار تغییراتی قابل تامل و تحلیل شده است. در این میان یکی از نمونه‌های مشهود برای بررسی این تمایز دقت در نحوه مواجه با مسائل مردم ‎شیعه ‎افغانستان  است.

‌۱۰. مصداق بارز این بند اخیر - یعنی حفظ هدف و تحول در مفکوره - اختصاص به مطالعه در باب مسائل ‎شیعیان دارد: "هدف ‎طالبان برای عدم استناد به مبانی فقه جعفری در آرای دارالافتای امارت اسلامی"، خود بمنزله عدم شناسایی حقوق اجتماعی بخش گسترده‌ای از مردم ‎افغانستان محسوب نمی‌شود؟

‌۱۱. با وجود حفظ آن هدف، پذیرش برخی از حقوق اجتماعی ‎شیعیان و یا سایر اقوام و اقلیت‌ها - به رغم بعضی از تنش‌هایی که روی داد - موید آن است که "مفکوره یا اندیشه ‎طالبان" سخت تحول یافته است. این تحول سبب شد رفتار کنونی امارت اسلامی از سوی برخی شیعیان ‎افغانستان تمجید گردد.

‌۱۲.  وقتی عاشورا گذشت، رئیس الوزرای امارت اسلامی ‎طالبان "پیام" مهمی داد که حقوق فردی و اجتماعی و "مذهبی" براساس شریعت اسلامی محفوظ خواهد ماند. این بیانیه از آن جهت مهم است که طالبان می‌کوشد نشان دهد رفتار حاکمیتی اش مبتنی بر عدم تبعیض، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری است.

‌۱۳. از نگاه شخصی معتقدم باید منصفانه، موشکافانه و با دقت درباره رفتار مبتنی بر "مفکوره حاکمیت امارت اسلامی ‎طالبان" داوری نمود. از "ذوق‌زدگی دوری جست" و از "دلزدگی و دلواپسی اجتناب ورزید" تا دریافت "میزان صداقت" تا کجاست؟

‌۱۴. ضروری است؛ "گام‌ مثبت را مشاهده کرد و رفتار مسئولانه را به دقت ستود"، اما ضمناً پیش از هر واکنشی باید منتظر ماند تا مشاهده شود این گام مثبت و مسئولانه درباره حادثه ‎غزنی پا به کدامین جاده خواهد نهاد و مقامات ‎طالبان کمیسیونی برای رسیدگی تشکیل می‌دهد و گزارشی را منتشر می‌سازد؟

حجم ویدیو: 425.14K | مدت زمان ویدیو: 00:00:13
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.