یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر که پیش از فرماندهی نیروهای مزدور روسیه، بخاطر مالکیت رستوران ها و شرکت های پذیراییِ ارائه دهنده خدمات به کرملین، بعنوان آشپز پوتین شناخته می شد، علیه فرماندهی ارتش روسیه شورش، کرد.

۱. سپاهی که شهریار به دفاع از کشور خویش می گمارد یا از آن خود اوست، یا از آن مزدوران است، یا سپاهی است کمکی یا آمیزه ای از این ها. مزدوران و سپاهیان کمکی بیهوده و خطرناکند.[...] می خواهم بدبختی هایی را که این سپاهیان به بار می آورند بیشتر شرح دهم.

۲. سرکردگان سپاهیان مزدور یا مردانی توانایند یا ناتوان. اگر توانا باشند بدیشان پشتگرم نمی توان بود، زیرا پیوسته در آرزوی افزودن بر قدرت خویشند، خواه با زور آوردن بر شما که سرور ایشانید یا با زور آوردن بر دیگران به خلاف خواست شما.

۳. و اگر سرکرده ناتوان باشد، شما را با ناتوانیش خانه خراب خواهد کرد.[...] با داشتن چنین سپاهیانی، پیروزی ها کند و ناچیزند اما شکست ها ناگهانی و برق آسا.

 نیکولو ماکیاولی، شهریار، ترجمه داریوش آشوری، کتاب پرواز: تهران، ۱۳۷۴، ص ۱۰۳-۹۹.

 حسین جابری انصاری، دیپلمات پیشین ایران با اشاره به بخشی از کتاب شهریار نوشت:

فی حاشیة الخطوط: یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر که پیش از فرماندهی نیروهای مزدور روسیه، بخاطر مالکیت رستوران ها و شرکت های پذیراییِ ارائه دهنده خدمات به کرملین، بعنوان آشپز پوتین شناخته می شد، علیه فرماندهی ارتش روسیه شورش، و مرا به کتاب جاوید شهریارِ ماکیاولی رهنمون کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.