کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی امروز طرح صیانت را با 18 رای تصویب کرد و این تصمیم که باعث نگرانی بسیاری از مردم همراه شده واکنش های فراوانی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

به گزارش جماران؛ بخشی از واکنش ها به تصویب کلیات طرح صیانت در پی می آیند:

نماینده مرودشت از جمع آوری امضا برای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس خبر داد: امروز در جواب دغدغه و مطالبه آحاد مردم شریف ایران اسلامی، وفق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین نامه داخلی مجلس تقاضای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را مطرح کردم که تا کنون به امضاء ۵۵ نفر از نمایندگان محترم رسیده است و در حال افزایش تعداد امضا می‌باشد.

 

photo_2022-02-22_15-24-25

 

واکنش معاون سابق وزارت ارتباطات به تصویب طرح صیانت

 

88

 

کنایه آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، به تصویب طرح صیانت

 

photo_2022-02-22_14-28-18

 

 

 

انتقاد سردبیر روزنامه رسالت از نمایندگان به خاطر تصویب طرح صیانت: وکیل ملت، حق ندارد خلاف نظر موکل، عمل کند

 

photo_2022-02-22_15-58-44

 

مردم اگر چیزی را نمی‌خواهند، ولو خلاف آنچه شما مصلحت‌شان می‌دانید، حق ندارید آن را اعمال کنید؛ بس کنید

 

 رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت: تمام تاکتیک های یک امریکایی علیه طرح صیانت در ایران پیاده می شود/ رسانه نباید به ما تحمیل کند که چه تصمیمی را اتخاذ کنیم

تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: غول های خارجی و امریکایی برای فعالیت در ایران باید قوانین و ارزش های ما را بپذیرند

هدف ما از بررسی طرح مذکور آن است که تبعیض بین پلتفرم های مجازی داخلی و خارجی از بین برود و همان طور که پلتفرم های داخلی باید یک سری چارچوب را رعایت کنند، پلتفرم های مجازی خارجی هم باید قوانین و ارزش های جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.

دنیا آنقدر تنگ و تاریک نشده است که اگر چند سکوی خارجی چارچوب های ما را قبول نکنند، ما دچار مشکل شویم و یا آنکه بخواهیم به آنان التماس کنیم.

کاهش سرعت اینستاگرام هیچ ارتباطی به این طرح ندارد. کسانی که این ادعا را مطرح می کنند، حرفشان بیشتر شبیه شوخی و مزاح است چرا که هنوز این طرح در مرحله بررسی است و چگونه قبل از تصویب، امکان اجرایی شدن آن وجود دارد؟

یکی از انتقادات به طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی آن است که چرا ما برای فیلتر کردن مانع گذاشتیم و هیچ جا نگفتیم که فیلتر و مسدود سازی فضای مجازی اتفاق بیفتد. این بحث فقط مربوط به اینستاگرام نیست بلکه شامل همه شبکه های اجتماعی است./ ایسنا

 

***

عضو کمیسیون امنیت ملی: طرح ⁧صیانت از همین الان شکست خورده است

روح الله حضرت پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرح ⁧ صیانت ⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند./ ایسنا 

***

 احتمال مسدودی گسترده درصورت اجرای طرح صیانت وجود دارد

علیرضابیگی، نماینده تبریز: طرح صیانت با اصول متعدد قانون اساسی و فصل حقوق ملت مغایرت دارد. حتی مرکز پژوهشهای مجلس را هم کنار گذاشتند!

***

 

photo_2022-02-22_20-12-14

 

 پاسخ آذری جهرمی به یک کاربر اینستاگرام که او را متهم به گذاشتن سنگ‌بنای طرح صیانت کرده بود: مگر کم‌عقل بودیم که ابتدا متصل کنیم بعد به دنبال قطع برویم؟

****

نقدعلی: محدودیت کسب و کار و رسانه ها در طرح صیانت مطرح نیست

نماینده خمینی شهر گفت: تنها کلیات طرح صیانت تصویب شده و تک تک مواد آن قابل نقد است گفت که محدودیت کسب و کار و رسانه ها و چیز دیگری در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی نیست.

بعضی از نمایندگان هم با بیان صحبت هایی خوراک برای بیگانگان ایجاد می کنند که از آن ها تقاضامندم این کار را انجام ندهند.

***

نامه نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به وزیر ارتباطات به دلیل کندی سرعت اینترنت

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه ای به وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات از کندی سرعت اینترنت گلایه و انتقاد کرد.

***

 رای دهندگان به طرح صیانت از محتوای آن بی خبرند!/ یزدی‌خواه: طرح ۵ دی بود / فلاحی: طرح ۹ بهمن بود

امروز ۳ اسفند در میانه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، کمیسیون مشترک طرح صیانت یک جلسه کوتاه برگزار کرد و کلیات «طرح صیانت» که حالا اسم آن شده است «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» را با ۱۹ رای مثبت و تنها یک رای منفی تصویب کرد.

به گفته غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد، این جلسه کمیته مشترک خلاف قوانین بوده است و در میانه بررسی لایحه بودجه نباید هیچ جلسه کمیسیونی برگزار شود.

اما این تنها بی قانونی کمیسیون مشترک نبوده است، یکی از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس گفت: نمایندگان طرحی را تصویب کرده اند که در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. مجلس در تابستان، بررسی آخرین نسخه آن وقت را به کمیسیون مشترک سپرده بود اما کمیسیون مشترک نسخه‌ای را امروز تصویب کرده است که بارها تغییر داشته است و این خلاف قوانین و مقررات است.

 نمایندگان کلیات کدام نسخه طرح صیانت را تصویب کردند؟

سوالی مهم که حتی خود نمایندگان رای دهنده هم نمی‌دانند. 

سیدعلی یزدی خواه، نماینده مردم تهران عنوان کرد که نمایندگان امروز نسخه ۵ دی را تصویب کردند اما احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان که او نیز امروز در جلسه بود، گفت که ما به طرح نسخه ۹ بهمن رای دادیم.

در واقع با طرحی روبرو هستیم که خلاف قانون تصویب شده و نمایندگان رای دهنده‌ نیز نمی‌دانند چیست./ تبیان

***

 

واکنش یک فوتبالیست به تصویب طرح صیانت در مجلس

 

واکنش یک فوتبالیست به تصویب طرح صیانت در مجلس

 

***

 

تصویب طرح صیانت⁩، برای صیانت قدرت نسبت به ⁧آگاهی مردم⁩ است

 

یک خبرنگار: ‌تصویب طرح صیانت⁩، برای صیانت قدرت نسبت به ⁧آگاهی مردم⁩ است

 

***

 

سایت متعلق به سازمان تبلیغات: تصمیم گرفتند اینترنت بین الملل محدود شود

سایت تبیان، متعلق به سازمان تبلیغات نوشت: این روزها شاهد اختلال در سرویس اینترنت بین‌المللی هستیم که کارشناسان این اختلال را ناشی از کاهش ترافیک اینترنت بین المللی در هفته اخیر می دانند.

امروز یکی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به وزیر ارتباطات از کلافه شدن مردم بابت اختلال اینترنت گلایه کرده است.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که مسئولین به دنبال اجرای محدودیت سقف سرویس اینترنت بین‌المللی هستند و در شورای عالی فضای مجازی در خصوص اجرای این تصمیم به جمع‌بندی رسیده‌اند.

در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی با حضور مقامات عالی دولت تصمیم گرفتند سقف ترافیک سرویس بین‌المللی را محدود کنند که با اجرای این مصوبه در روزهای اخیر شاهد اختلال در اینترنت بین‌المللی هستیم.

همزمان با اجرای چراغ خاموش این طرح در دولت، مجلس نیز امروز به تصویب طرح صیانت از فضای مجازی رای داده که این مصوبه نیز بر نارضایتی کاربران افزوده است. طرح‌های بدون پشتوانه اقناعی که توان همراه‌سازی افکار عمومی را ندارد از پیش شکست خورده است.

***

 آقای رئیسی! آقای قالیباف! نه ما و نه خودتان صیانت پذیر نیستیم

 محمدعلی ابطحی گفت: باور کنید نه ما و نه خودتان صیانت پذیر نیستیم. 

نه می توانید عرض خود ببرید و نه زحمت ما و خودتان بدارید. ‎اقتصاد، سیاست، اخلاق، زندگی به فضای مجازی بسته شده.

ببندید، گفته باشم صدای خودتان بیشتر بسته می شود. از رهبر انقلاب تا همه مسئولان عالی و دانی و مراجع دینی در اینترنت هستند. خود شما بیشتر به اینترنت احتیاج دارید. 

قانونی که نتواند اجرا شود مسخره کردن قانون است.

اعصاب مردم، ظرفیت فشار بیشتر ندارد. صیانت عملی شدنی نیست. 

آقای رییسی، آقای قالیباف باهوش تر از این هستند که نفهمند این کار شدنی نیست. 

***

 

photo_2022-02-22_20-18-21

 

یک مشاور آی سی تی: صاحبان پلتفرمها و شبکه های مجازی داخلی احیانا نظری در مورد طرح صیانت ندارند؟

 

****

 

photo_2022-02-22_20-05-16

 

 طرح صیانت قبل از تصویب به شورای عالی فضای مجازی هم ارائه نشده است!

توییت محمد سرافراز عضو شورای عالی فضای مجازی

***

 اینستاگرام یا اپ‌های روسی و چینی؟ نه! بحثشان ستیز با خود آزادی در گردش اطلاعات است!

 محمد فاضلی، جامعه‌شناس نوشت: حسین میرزایی از مدافعان طرح محدودتر کردن اینترنت (طرح صیانت) می‌گوید: می‌توانیم اپلیکیشن‌های چینی مثل «کیو کیو» و همچنین اپ‌های روسی را جایگزین اینستاگرام کنیم. 

خودش هم می‌داند مشکل شان پلتفرم نیست. مردم همان محتوایی را که در اینستاگرام،  واتس‌آپ و تلگرام تولید می‌کنند در پلتفرم‌های چینی و روسی تولید می‌کنند. پلتفرم روسی و چینی را هم آزاد نمی‌خواهید. مسأله‌شان ستیز با خود آزادی در گردش اطلاعات و تولید محتواست. آنرا می پیچانند و جایش می‌گذارند پلتفرم، همان گونه که فیلترینگ را پیچانده و اسمش را گذاشته‌اند صیانت.

***

روزنامه رسالت: اصرار بر تصویب طرح صیانت، خلاف نظر امام و رهبری است

رسالت نوشت: چون مردم مخالفند، صیانت از سرمایه اجتماعی مهمتر از صیانت از فضای مجازی است.

امروز صیانت از اعتبار و سرمایه اجتماعی نظام به‌مراتب از صیانت فضای مجازی ارجح و اولی است. 

این به آن معنا نیست که فضای مجازی بی‌صاحب رها شود، بلکه می‌بایست با رعایت ملاحظات و نظر مردم تأمین امنیت و حمایت صورت بگیرد. این تقدم وتأخر و ارجحیت، رتبی است نه زمانی.

 

 

 

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.