آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات در مورد طرح فرزندآوری نوشت: سیاستگذاری ترکیب علم و هنر است. از دید بنده، با احتمال بسیار بالا این قانون سرانجام قابل قبولی ندارد و هم حقوق عده‌ای را امروز ضایع می‌کند و آفت مضاعفی می‌شود به جانِ اقتصاد ناسالم و هم با توجه به مبانی اشتباه، در آینده نیز بهره‌ای را نصیب کشورمان نخواهد کرد.

به گزارش جماران؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات نوشت: چندسال قبل، دولت جمهوری چک با چالش هزینه‌های بهداشتی مردم ناشی از مصرف بالای سیگار مواجه شد. دولت چک برای حل این مشکل، تصمیم بر افزایش مالیات بر مصرف سیگار را در دست بررسی قرار داد.

در این میان یک شرکت دخانیات مطالعه‌ای انجام داد که بر اساس آن نشان داده می‌شد که مصرف سیگار برای دولت چک سود بیشتری دارد و نگرانی از افزایش هزینه‌های بهداشت سیگاری‌ها نابجاست. این مطالعه نشان می‌داد که در مجموع، درآمدهای مالیاتی سیگار و همچنین صرفه‌جویی ناشی از مرگ زودهنگام سیگاری‌ها سالانه ۱۴۷ میلیون دلار سود خالص برای دولت به همراه دارد. در واقع مردم و اخلاق در این گزارش، فدای منفعتها شده بود.

حالا با همین مثال مروری کنیم بر طرح جوانی جمعیت که امروز به قانون تبدیل شد.

همه می‌دانیم پیری جمعیت آفت آینده‌ی اقتصاد کشور است (مثل اثر سیگار بر سلامتی)؛ سیاست‌گذاری حاکمیت برای رفع این چالش هم ضروری است (مثل طرح بالا بردن مالیات سیگار در چک برای پایین آوردن هزینه‌های سلامتی). در واقع چالشی جدی پیش روی ماست و پاسخ دادن به این چالش ضروری!

تنها سوال اصلی این‌ست که آیا در مواجه با چالش پیش‌رو، قانون جدید راهکار صحیحی است؟ 

به عنوان مثال، در ماده‌ی ۱۲ طرح؛ خودروسازها مکلفند که پس از تولد فرزند دوم، یک خودرو بدون قرعه‌کشی و به قیمت کارخانه به خانواده‌ها تقدیم کنند.

همه می‌دانیم که کل مکانیزم قرعه‌کشی خودرو یک رانت و نشانه اقتصاد ناسالم است؛ چگونه راضی شدیم به یک رانت بزرگ "بله" بگوییم و با قانون بر آن مهر تایید بزنیم تا آینده‌ی اقتصادی کشور را "احتمالا" بهبود ببخشیم؟!

بگذریم از بسیاری از موادِ طرح که حقوق فعلی افراد را به بهانه‌ی مصلحت "احتمالی" رشد اقتصادی آینده، زیر پا می‌گذارد.

سیاستگذاری ترکیب علم و هنر است. از دید بنده، با احتمال بسیار بالا این قانون سرانجام قابل قبولی ندارد و هم حقوق عده‌ای را امروز ضایع می‌کند و آفت مضاعفی می‌شود به جانِ اقتصاد ناسالم و هم با توجه به مبانی اشتباه، در آینده نیز بهره‌ای را نصیب کشورمان نخواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.