یار دیرین امام خمینی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محتشمی پور در پی می آید:

 

تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور:

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی مجاهد جناب حجةالاسلام آقای سید علی‌اکبر محتشمی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. فعالیتهای مبارزاتی آن مرحوم که به خدمات انقلابی ایشان در دوران جمهوری اسلامی و مسئولیتهای مهم و آنگاه به جانبازی بر اثر اقدام تروریستی دشمنان منتهی شد، سابقه‌ی ارزشمند و افتخارآمیزی است که مشمول تفضّلات الهی و ذخیره‌ی اُخروی برای ایشان خواهد بود ان‌شاءالله.

از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و سکینه برای بازماندگان محترم مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

تسلیت سیدحسن خمینی در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر محتشمی پور:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت مجاهد خستگی ناپذیر مرحوم حجه الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور طاب ثراه موجب غم و اندوه فراوان شد. 

این برادر عزیز عمر خود را وقف خدمت به دین مبین و امام بزرگوار و آرمان های انقلاب اسلامی کرد و در این راه لحظه ای از پای ننشست. نه شماتت های بدخواهان و نه آزار ها و دشنام ها و نه ترور و تبعید او را از آنچه صحیح می پنداشت بازنداشت.

از حضور در کنار امام در نجف و نوفل لوشاتو تا افتخار جانبازی در سوریه و خدمت در وزارت کشور و مجلس، از همت بلند در تأسیس حزب الله لبنان تا ایستادگی بر حقوق مردم ایران همه و همه نمونه های روشنی از اقدامات آن مرحوم است. 

بی شک نام مجاهد عزیز سید علی اکبر محتشمی همیشه در زمره یاران راستین امام خمینی در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد درخشید. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و به همه یاران امام از خدای متعال علو درجات آن فقید سعید را خواستارم و حشر او را با اولیاء الهی و صالحان و امام راحل مسئلت دارم. 

سید حسن خمینی

 

سید محمد خاتمی: رحلت حاج سید علی اکبر محتشمی پور خسارتی بزرگ برای ایران و انقلاب و اسلام است

بسم الله الرحمن الرحیم‌

رحلت عالم پارسا و انقلابی و روشن اندیش و یار صدیق انقلاب و امام، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر محتشمی، خسارتی است بزرگ برای ایران و انقلاب و اسلام که تنها لطف ویژه حضرت پروردگار می‌تواند آن را جبران کند.

من این مصیبت دردناک را به همه دوستداران فضیلت و عدالتخواهان و به همه یاران و همراهان آن عزیز و به خاندان شریف محتشمی بخصوص همسر گرانقدر و باوفایش و به فرزندان بزرگوار و شایسته‌اش تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت پروردگار علو درجات این فقید سعید و صبر و اجر و سلامتی بازماندگان معززش مسألت می‌کنم.

عاش سعیدا و مات سعیداً‌

سیدمحمد خاتمی‌

۱۷ خرداد ۱۴۰۰‌

 

 روحانی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محتشمی‌پور را تسلیت گفت

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، اظهار داشت: این روحانی مجاهد و عالم وارسته که جزو پیشگامان و همراهان پرتلاش و دلسوز نهضت امام خمینی (ره) بود، همه عمر خویش را صرف ترویج نهضت اسلامی و تحقق آرمان بلند انقلاب و نظام اسلامی کرد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم وارسته حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی‌پور، موجب تأثر و تألم خاطر شد.

این روحانی مجاهد و مبارز که جزو پیشگامان و همراهان پرتلاش و دلسوز نهضت امام خمینی(ره) بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با پذیرش مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مختلف سیاسی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور همه عمر خویش را صرف ترویج نهضت اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب و نظام اسلامی کرد.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علاقمندان و به ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای آن عالم پرهیزگار، غفران و رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

 

پیام تسلیت سید ابراهیم رییسی:
 

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور از یاران قدیمی نهضت امام بزرگوار موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. 

آن مرحوم از مجاهدان راه آزادی قدس شریف و از پیشگامان مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی بود و در این راه به افتخار جانبازی نیز نائل آمد. 

خدمات ایشان در دوران تصدی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، وزارت کشور و نمایندگی مجلس ان‌شاءالله ذخیره‌ای نیکو برای وی خواهد بود. 

ضمن تسلیت به بازماندگان و خاندان محتشمی پور که از پیشگامان نهضت حضرت امام(ره) به شمار می‌روند، از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت و حشر با شهدای راه پر افتخار مقاومت و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

سیّدابراهیم رئیسی

 

پیام محمدجواد ظریف:

بسم الله الرحمن الرحیم 

انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور مبارز و مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی و از یاوران و همراهان  باوفای حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف) و از دولتمردان و سفرای برجسته نظام جمهوری اسلامی و همکار و دوست عزیزمان در دستگاه دیپلماسی مقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و در ایام سالگرد ارتحال مرشد و مرادش رهبر کبیر انقلاب اسلامی موجب تاثر و تالم اینجانب گردید.

مرحوم محتشمی پور از چهره های برجسته و مبارز خستگی ناپذیر در جریان نهضت و انقلاب اسلامی بود که افتخار شاگردی و همراهی با حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی داشت و رنج زندان و تبعید از سوی رژیم ستمشاهی از ایران عزیز را به جان خرید و همچنین نقش برجسته ای در شکل گیری شجره طیبه مقاومت اسلامی در لبنان و حمایت از آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف داشت. حضور فعال و بی بدیل ایشان در عرصه دیپلماسی کشور به خصوص در جبهه مقاومت و مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی ماندگار است که در این راه تا مرز شهادت از سوی تروریست های صهیونیست پیش رفت و به مقام جانبازی نائل آمد.

اینجانب ضایعه فقدان آن‌ مجاهد نستوه و فرزانه را به خاندان محترم محتشمی پور، دوستان و یاران ایشان در ایران اسلامی و جبهه مقاومت تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحیم برای ایشان صبر جمیل و اجر جزیل و برای روح آن مجاهد فی سبیل الله غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با جدش حضرت سید الشهدا (ع) مسئلت می نمایم.

محمد جواد ظریف

 

پیام محمدعلی سبحانی:

 

انالله و انا الیه راجعون

محتشمی اسطوره شایستگی و صداقت

جوان 17 ساله طلبه سید و از خانواده اصیل در تهران، خانواده متدیّن و اهل و خیر و پاک و بدون آلایش است. دوستی و پیروی از روحانی روشن اندیش شیعه در سال 42 آقای خمینی، به جمع دوستان خاص امام پیوند می خورد.

در دفتر حضرت امام اولین بار در همان سال 1357 او را می بینم. جذبه نگاه نافذ مجبورم می کند از دوستانم خودم بپرسم «سید کیست؟» سید علی اکبر محتشمی پور که بعد از تبعید امام به نجف رفته و ضمن شاگردی امام و حاج آقا مصطفی خمینی، همراهی امام در مبارزه با رژیم ظالم به عنوان یک عنصر خاص مبارزاتی در میان نیروهای نزدیک به امام از قم تا نجف و تا تهران و سپس در همه جایی که ضرورت بود کارزار دفاع از انقلاب و...

امروز هفدهم خرداد 1400 بیش از چهل سال از رفاقتم با او می گذرد و همیشه در خلوت خویش رفتار و کردار و اخلاق شخصی سید علی اکبر است که نظرم را جلب می کند و فهرست ناب ترین خاطرات زندگیم با او را مرور می کنم.

1)  دفتر امام

2)  اعزام نیروهای نظامی به لبنان و دیدار و همکاری تا پیش حزب الله. همراهی چند ماهه با سید چندین ماه متوالی و شبانه روزی در سوریه و لبنان

3)  دعوت وی از من به وزارت کشور و مخالفت وزیر خارجه و همکاری غیر رسمی با وی در وزارت کشور

4)  سال های زیاد همکاری در موضوع فلسطین و تأسیس قدس در بیروت و در تهران که در همه مسائل برگزاری چندین سمینار بین المللی در دفاع از فلسطین و انتفاضه فلسطین

5)  سال 88 و همه ماجراهای غم انگیز و ظالمانه ای که بر وی گذشت و اهانت های افراطی ها به وی و قصه هایی که در وقت خود نوشته خواهد شد.

6)  مهاجرت به نجف و پناه بردن به جدّش مولا علی ابن ابیطالب(ع) و تشکیل گالری و حوزه امام خمینی(س) در دفتر امام خمینی(س) در نجف به عنوان اثرات ماندگار از آنچه که خاطرات و آرمان های سید و همه مجاهدین همراه امام را در طول دوران تبعید و مبارزه تشکیل داده بود.

و امروز عروج یار صادق مردم و به قول امام سیاستمداری صادق و باهوش سرشار درگذشت.

عروج این مجاهد نستوه را به خانواده و دوستداران ایشان تسلیت می گویم و علو درجات را برای او مسألت دارم.

 

 

پیام محمدرضا عارف:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مجاهد نستوه و یار صدیق رهبر فقید انقلاب اسلامی برادر بزرگوارم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید علی اکبر محتشمی پور  بسیار تاسف بار و باعث تالم و تاثر شدید اینجانب شد.

ایشان که از مبارزان و یاران دیرین انقلاب بودند 

انسانی حقیقت طلب ،مصلح و دلداده اهل بیت علیهم السلام بودند که  همواره در راه اعتلای نظامی اسلامی از هیچ کوششی فرو گذار نکردند و در مسئولیت‌هایی که بر عهده داشتند تمام تلاششان  بسط اندیشه های امام خمینی (ره ) وحاکمیت اسلام بود. 

مطمئنا ضایعه درگذشت این روحانی نواندیش خسران بزرگی برای کشور و دوستداران ایشان است که جبران آن بسیار سخت است.

اینجانب با اندوه فراوان درگذشت این روحانی جلیل القدر را به خانواده محترم ایشان ،سرکار خانم فخرالسادات محتشمی پور،بیت معزز امام خمینی ،اعضای محترم مجمع روحانیون مبارز و همه دوستداران و وابستگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان و رحیم علو درجات را برای این عالم برجسته مسالت می‌کنم.

محمدرضا عارف

 

 

پیام محسن هاشمی:

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ 

خانواده محترم محتشمی پور

احتراماً، درگذشت یار دیرین امام خمینی(ره) و پیشکوست مبارزه با استبداد پهلوی و استعمار صهیونیستی، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبرمحتشمی پور موجب تاثر گردید.

بدینوسیله این مصیبت را از طرف خود وخانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی که مجاهدتهای مشترک فراوانی در نهضت امام خمینی و مقاومت در برابر تجاوزات رژیم غاصب اسراییل به کشورهای اسلامی داشتند،  صمیمانه تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را آرزو دارم.

محسن هاشمی رفسنجانی

رییس شورای اسلامی شهر تهران

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

پیام اسحاق جهانگیری:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت تاسف انگیز روحانی مبارز و انقلابی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علی اکبر محتشمی پور موجب تاثر و تالم بسیار گردید.

بی تردید خدمات ارزشمند این عالم وارسته و جانباز اسلام و مجاهد راستین جهاد در راه آرمان مردم فلسطین و لبنان که از زمان شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی از زمره یاران وفادار، صدیق و مورد وثوق امام راحل بود و پس از پیروزی انقلاب نیز به عنوان وزیر کشور و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، فراموش ناشدنی است.

ضایعه فقدان این روحانی بزرگوار را به همه علاقه مندان، دوستان و بستگان به ویژه خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید رضوان واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور

 

223

 

 ابطحی: محتشمی مرد آرمان هایش بود/ دفاع از امام خمینی که از نوجوانی همراهش بود

نوشته محمدعلی ابطحی درباره مرحوم محتشمی پور:

خبر درگذشت دوست قدیمی ومجاهد نستوه حضرت حجه الاسلام والمسلمین محتشمی روز سختی را آفرید.

وی عضو موسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود. در سوریه در انفجار بمب اسراییل مچ های خودش را از دست داد.

محتشمی مرد آرمان هایش بود. در رفتارش بر سر آرمانهایش سر سخت بود.

دفاع از امام خمینی که از نوجوانی همراهش بود و پایداری بر دفاع از مردم مظلوم فلسطین دو ویژگی پر رنگ در تمام دوران زندگی اش بود.

در انتخابات سال ۸۸ مسئول کمیته صیانت آرای مهندس موسوی بود و بعد از اتفاقات تلخ آن سال به نجف مهاجرت کرد و نهایتا بر اثر ویروس نحس کرونا درگذشت.

به بیت امام خمینی و خانواده محترمش تسلیت میگویم.

 

پیام محمود صادقی:

به نام خدا

انا لله و انا الیه راجعون

عالم پارسا و مجاهد حجةالاسلام و المسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور پس از عمری مجاهدت خستگی ناپذیر دعوت حق را لبیک گفت و به لقاء الله نایل آمد. او که از اوان جوانی و روزهای آغازین نهضت یار و پیرو امام خمینی (ره) و پیشگام در مبارزه با ظلم و استبداد بود، پس از پیروزی انقلاب نیز، چه در دورانی که عهده دار سمت‌ها و مسئولیت‌های سیاسی در داخل و خارج از کشور بود و چه پس از آن، هیچگاه از مسیر عدالت ‌خواهی و مبارزه با ظلم باز نایستاد.

از خداوند متعال برای آن سالک وارسته رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرینش و برای خانواده و بازماندگان و عموم دوستان و دوستدارانش صبر و اجر مسألت می‌نمایم.

محمود صادقی

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

هفدهم خرداد ۱۴۰۰

 

پیام حبیب الله بیطرف:

انّا لله و انّا الیه راجعون  

درگذشت جانگداز عالم مجاهد و مبارز نستوه، جانباز انقلاب اسلامی ، مرید حقیقی امام خمینی ، مدیری دلسوز ، شجاع و وارسته حجت‌الاسلام ‌المسلمین جناب آقای سید علی اکبر محتشمی پور را به خانواده محترم ،  دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت می گویم . برای آن سید بزرگوار و جلیل القدر آمرزش و رحمت الهی و برای خانواده محترم ایشان ، صبر ‌و شکیبایی مسئلت مینمایم .

حبیب الله بیطرف

 

پیام سید احمد حسینی:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 همزمان با سی ودومین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل عظیم الشان، یکی از یاران وپیروان صدیق ومجاهد آن امام بزرگوارو جانبازی سرافراز  در اثر بیماری رحلت  وهمه مارا در غمی بزرگ فروبرد .

روحانی عالیقدرمرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور ،شخصیتی دوست داشتنی و محب اهل بیت عصمت وطهارت که عمری را در خدمت به  اسلام ونشر معارف اسلامی  گذراندو لحظه ای از خدمت صادقانه به مردم شریف ایران اسلامی دریغ ننمود.ودر سالهای اخیر با حضور در نجف اشرف خدمات شایسته ای در بزرگداشت یاد حضرت امام درآن دیار مقدس نیز انجام  و از مصادیق بارز یک انقلابی راستین واصیل بود.

این مصیبت مولمه را به خانواده محترم ایشان،بستگان و دوستان عزیزشان تسلیت عرض نموده،و ضمن بزرگداشت یاد امام بزرگوار وشهیدان والامقام خصوص شهدای پانزده خرداد برای آن روحانی گرانمایه رحمت واسعه الهی وعلو درجات وبرای خانواده وهمه ارادتمندان آن فقید سعید صبری جمیل از خداوند سبحان مسالت می‌نماییم.

سید احمد حسینی

مسول کمیته امور جوانان،دانشگاهیان وفرهنگیان ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(س)

 

پیام هادی سروش:

باسمه تعالی

«فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ»

خواستم چیزی ننویسم اما امواجِ تلاطم دریای درونی که با نام "خمینی" از آرامش فاصله میگیرد ، قلم را به حرکت در آورد تا بنویسم ؛

 "محتشمی" آن یار بی ادعای "خمینی کبیر" از این خانه غرور به سرای سُرور پر کشید .

او برای اهدافی که از مقتدایش آموخته بود به پیروی از سقای کربلا ، دست خود را تقدیم کرده بود.

او در دفاع از حقوق انسان و انسانیت مجاهد بود ، خواه آن انسان در لبنان و فلسطین باشد و یا در ایران باشد .

او در سه دهه از عمرش در عرصه ای متفاوت "مجاهد فریادگر" بود اما در این دهه اخیر از عمرش در کنار حرم جدش امیرالمومنین (ع) مجاهدی بود که فریاد بلندش "سکوت فعالانه" بود .

رضوان الله علیه و حشره الله مع مولاه امیرالمومنین (ع) و ابنائه الطاهرین.

هادی سروش

 

پیام  سیدضیاء مرتضوی:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت عالم وارسته و روحانی مجاهد، حضرت حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سیدعلی اکبر محتشمی پور، رضوان الله علیه، پس از چندین روز نگرانی دوستان و علاقه مندان درباره بیماری ایشان، مایه تاسف و تاثر شد. این روحانی برجسته و شیفته اهل بیت (ع) که از شاگردان حضرت امام خمینی (قده) و از پیشگامان در نهضت اسلامی و از خدمتگذاران مخلص و راستین انقلاب و از یاران جانباز و با وفای امام خمینی بود، تا پایان عمر شریف، بر عهد خود با راه امام و رهبری نهضت، تعهد به حقوق و مصالح مردم ثابت ماند و نشان داد که پیمان آگاهانه و استوار خود با راه روشن امام خمینی و نهضت اصیل و آزادیبخش اسلامی را با چیزی از منافع دنیوی و مطامع شخصی سودا نمی کند. خدایش رحمت کند و در جوار استاد و مراد خود با اجداد طاهرین خود محشور سازد. اینجانب با تاثر و اندوه، ارتحال این روحانی خدمتگزار را به همه دوستان و علاقه مندان و به ویژه به خانواده و فرزندان داغدار ایشان تسلیت می گویم و از خداوند مهربان برای آن سید مرحوم، رحمت واسعه و حشر با اولیا (ع) و برای بازماندگان پاداش صابران را درخواست می کنم.

اللهم اغفر له و لنا و لجمیع المومنین و المومنات.

قم - سیدضیاء مرتضوی

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

پیام حسین جابری انصاری:

خداحافظ

خداحافظ ای قصه عاشقانه

خداحافظ ای آبی روشن عشق

خداحافظ ای همنشین همیشه

خداحافظ ای داغ بر دل نشسته

خداحافظ ای سایه سار همیشه

اگر سبز رفتی، اگر زرد ماندم

خداحافظ ای نوبهار همیشه

با یاد و خاطره جاودانه سید علی اکبر محتشمی‌پور که رحمت بی پایان الهی بر او باد. یکی که فقط مثل خودش بود. پاک و صمیمی، خاکی و بی ریا، استوار و ایستاده، شجاع و نجیب

 

پیام محمدعلی خسروی:

روح بلند مرد اندیشه و جهاد، عالم بصیر و دلسوز، اسوه تقوی و اخلاص حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی که در باره اش می توان گفت لحظه ای در پیمودن راه استادش خمینی کبیر تردید به دل راه نداد از عالم مادی پر کشید و به لقاءالله پیوست.

او خار چشم دشمنان امام خمینی (ره) بود و افشاگر توطئه فرقه ها و عواملی بود که تلاش کرده و می کنند تا زیر پوشش نام امام و انقلاب و با نفوذ فرهنگی خود اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی را تحریف و جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تبدیل کنند.
خاطرات و خدمات این انقلابی اصلاح طلب و نوکر با اخلاص خاندان رسالت و مؤسس دارالزهرای تهران، جانباز بزرگ انقلاب و وزیر کشور اسبق جمهوری اسلامی ایران هرگز از تاریخ نهضت های اسلامی محو نخواهد شد.
روحش شاد و با ائمه اطهار علیهم السلام محشور باد.
محمد علی خسروی

 

پیام آیت الله موسوی بجنوردی:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر دردناک فقدانِ عدالتخواه بزرگ و مجاهد نستوه و یار امام مرحوم حضرت حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌ِ نازنین آکنده از سوز است و هرچند دیدگان گریان و کام همه آزادیخواهان از این فراق و جدایی تلخ است اما به یقین روح آن آزاده با تقوی در کنار مرادش بر خوان رحمت اهل بیت و در جوار فضل ربوبی است اینجانب رحلت این عالم‌مجاهد و‌با تقوی را به همه یاران و اصحاب حضرت امام خمینی (ره) و به ویژه سلاله خلفِ صالح ایشان حضرت آیت الله آقای حاج سیدحسن خمینی و خانواده صبور آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و علو‌ درجات در جنت المأوی برای آن عزیز خواستارم

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

سیدمحمّد موسوی بجنوردی

 

photo_2021-06-07_13-15-30

 

پیام تسلیت بیت مرحوم آیت الله العظمی صانعی:

بسمه تعالی

«مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ» (احزاب/23)

درگذشت مجاهد بی ادعا، زاهد متقی، جانباز سرافراز آرمان های انقلاب، مرحوم مغفور حجة الاسلام و المسلمین حاج سید علی اکبر محتشمی پور (رحمة الله علیه) در ایام رحلت پیر و مراد خویش حضرت امام خمینی (سلام الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید، تعبد و تنسک همراه با مجاهدات خستگی ناپذیر در دفاع از مظلومین و حفظ و ترویج اندیشه های حضرت امام (سلام الله علیه) او را مصداق «فضّل‌اللَّه المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» قرار داده بود.

ضمن عرض تسلیت به همسر و آقازادگان معزّز ایشان و کلیه وابستگان نسبی و سببی، برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و حشر با اجداد طاهرینش (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

قم المقدسة ـ بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمی صانعی (رحمة الله علیه)

 مطابق با 26 شوال المکرم 1442

فخرالدین صانعی

تاریخ: 1400/3/17

 

پیام خانواده شهیدان رحمانی:

بازگشت همه به سوی اوست

روح بلند و نفس مطمئنه یار وفادار امام و مردم حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور در جوار رحمت الهی مأوا گزید. این ضایعه سنگین را به خانواده محترم و  مبارزان راه آزادی و سربلندی ملت بزرگ ایران تسلیت میگوییم.

خانواده شهیدان رحمانی

 

پیام مجمع روحانیون مبارز:

انالله و انا الیه راجعون

حجه الاسلام والمسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی پور  درگذشت.

وی شخصیت کم نظیری بود که آرمانی اندیشیدن و آرمانی ماندن خصوصیت بر جسته اش بود.

آرمان ذوب بودن در شخصیت مرادش امام خمینی و دفاع از حقوق مردم  مظلوم فلسطین در طول حیات  پر برکتش بسیار برجسته بود.

هرگز تجدید نظر در اندیشه های امام خمینی (ره)  به ذهن او راه نیافت و از آغاز نوجوانی تا لحظه عروجش بر راه معشوق ومراد خود پایداری کرد.

از سوی دیگر  دفاع از سرنوشت مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف مهمترین دغدغه او در طول حیاتش بود.

 بعنوان اولین سفیر ایران در سوریه  پایه گذار حزب الله لبنان شد و از نخستین کسانی بود که به طور مستقیم مورد هجوم اسراییل قرار گرفت و دو دست خود را در انفجار تروریستی از دست داد.

در دوران وزارت کشور خدمات ارزنده ایی به کشور و مردم ارائه کرد او از موسسین مجمع روحانیون بود و از آغاز تاسیس تا واپسین روزهای حیات طیبه اش عضو فعال شورای مرکزی و کمیته سیاسی این مجمع بود.

 او در مجلس ششم از نمایندگان شاخص و تاثیر گذار و مدافع ارزش‌های والای خط امام به شمار میرفت در انتخابات پر ماجرای ریاست جمهوری سال ۸۸ از سوی آقای  مهندس میرحسین موسوی مسئول کمیته صیانت از آرا شد و پس از اتفاقات تلخ آن سال ها به نجف اشرف مهاجرت کرد و پیگیر نشر اندیشه های امام خمینی بود تا اینکه ویروس منحوس کرونا به سراغش آمد و در صبحگاه ۱۷ خرداد به سوی معبود پرواز کرد.

عشق وعلاقه خالص او به اهل بیت و به خصوص به حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) زبانزد خاص وعام بود. پایه گذاری موسسه بزرگ دارالزهرا  در تهران نماد این ارادت خالصانه است.

مجمع روحانیون مبارز این مصیبت بزرگ را  خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالى فرجه، حوزه های علمیه، رهبر معظم انقلاب، بیت حضرت امام خمینی و همه انقلابیون اصیل و مبارزان راه حق و آزادی و بویژه به همسر صبور و گرامی و فرزندان ارجمند و دیگر بستگان محترم ایشان ا ایشان تسلیت میگوید و از خداوند علو مقام این سید بزرگوار را طلب می کند.

مجمع روحانیون مبارز 

۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

تسلیت علی کمساری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی:

در پی درگذشت یار دیرین امام راحل، حجة الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور، سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر کرد:

خبر تأسف بار درگذشت حضرت حجة الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور شاگرد خستگی ناپذیر مکتب امام خمینی سلام ا... علیه که از روزگار جوانی در نجف اشرف تا پایان عمر پربرکت خود لحظه­ای از همراهی مقتدای خویش و استقامت بر راه آن امام عظیم الشأن کوتاهی نکرده و در این راه تا آستانه­ی شهادت به دست عوامل رژیم غاصب صهیونیستی نیز به پیش رفت، موجب تأثر و تألم تمامی پیروان امام امت(س) و علاقمندان به این روحانی عالم و مجاهد گردید.

از ثمرات و برکات عمر شریف او که یکسره صرف جهاد و اجتهاد و مبارزه با ظلم و استکبار گردید، می­توان به تأسیس محور مقاومت و حزب ا... لبنان، وزارت کشور و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و در دهة گذشته همت در تأسیس و مدیریت دفتر مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) در نجف اشرف اشاره کرد که حتی شرایط نامناسب ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز وی را از حضور در بیت تاریخی و مدرسه علمیه امام خمینی در نجف اشرف منصرف نساخت و تا واپسین روزهای عمر با برکت خویش در سنگر دفاع از ارزش­های انقلاب و ترویج اندیشه امام عظیم الشأن ثابت قدم نگاه داشت.

اینجانب به نمایندگی از همه کارکنان و مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) این ضایعه اسفناک را به محضر شریف بقیه ا... الاعظم، عموم امت شهید پرور، بیت شریف امام خمینی(س) و مقام معظم رهبری و به ویژه به همسر فداکار و همراه همیشگی او و فرزندان داغدارش تسلیت گفته و از درگاه الهی علو درجات ایشان و حشر با اولیاء الهی و امام عظیم الشأن را مسئلت می­نمایم.

علی کمساری

 

پیام رحمانی فضلی وزیر کشور:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت یار قدیمی انقلاب اسلامی حجت الاسلام و‌المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور موجب تاثر و تالم خاطر اینجانب شد. مجاهدت آن مرحوم در دوران خفقان ستمشاهی و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و همچنین پس از انقلاب در مسئولیت هایش به ویژه در مقطع فعالیت در وزارت کشور  به نیکی به یادگار خواهد ماند. اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به خانواده محترم آن مرحوم از خداوند منان علو‌ درجات را برای ایشان مسئلت دارم.

عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر کشور

 

پیام جاوید قربان اوغلی: 

انا لله و انا الیه راجعون

عفریت کرونا گلی دیگر از گلستان یاران امام عزیز را به خاک افکند.

سید علی اکبر محتشمی پور یار دیرین، وفادار و با غیرت امام عزیزمان رخ در نقاب خاک کشید و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

این فقید سعید عالمی مجاهد، یار دیرین  و وفادار دوران غربت امام بود. او در دفاع غیرتمندانه از مراد خود لحظه ای درنگ نکرد، عطای قرب به قدرت و ثروت را به لقای شرافت خدمت به امام بخشید و در این راه صدمات جسمی و روحی بسیاری را تحمل کرد.

محتشمی مصداقی بر آیه شریفه « مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» بود.

 دارالزهرا یادگار ارزشمند این سید جلیل القدر برای همیشه پایگاه و زیارتگه رهروان راه امام و عاشقان مکتب بی پیرایه اهل بیت باقی خواهد ماند. ارتحال این عالم مجاهد را به خانواده  و رهروان طریق روح الله تسلیت و تعزیت عرض می کنم.خدایش بیامرزد و با اولیای خاص خودمحشور فرماید.

 جاوید قربان اوغلی

 

 

پیام کاظم قاضی زاده:

بسمه تعالی                                                                                                                                                                     

انا لله و انا الیه راجعون                                                                                                                                                                                                               

رحلت عالم پارسا و مجاهد حضرت حجه الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور  موجب تاثر گردید.

او از نوجوانی پای در را جهاد و اجتهاد گذاشت و در مسیر علم و عمل استوار بود و در عرصه های بین المللی و داخلی اثر گذار بود.

بی تردید همجواری دهه آخر عمر شریفش نیز از باقیات الصالحات آن عاشق مولی الموحدین و حضرات معصومین علیهم السلام بود.

رحلت نا بهنگام آن عزیز را به خانواده و همه دوستان و علاقمندان تسلیت گفته و برای روح بلند ایشان مغفرت و رحمت و هم نشینی با اجداد طاهرینش را می طلبم.

قم المقدسه

کاظم قاضی زاده

 17 خرداد

 

پیام مجید انصاری:

انا لله و انا الیه راجعون 

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه 

روح انقلابی بزرگ حجت الاسلام والمسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی پور به ملکوت اعلی پیوست 

او بر سرپیمان خویش با خدا برای دفاع از امام و آرمانهای بلند آن حضرت خصوصا آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم فلسطین تا پای جان وازدست دادن سلامتی خویش ایستاد 

عمر پربرکت او یک سره در خدمت به مرادش امام خمینی، انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران و نیز دلدادگی به اهل بیت علیهم السلام سپری گردید، آثار بزرگ او درعرصه های مهم خدمتگذاری به انقلاب و عشق ورزی به پیامبر و خاندان پاکش ماندگار خواهد بود.

این مصیبت را به همسر مکرمه، فرزندان برومند، دوستان و همراهان و به عموم مردم شریف ایران تسلیت میگویم و برای آن فقید سعید علو درجات را خواستارم.

مجید انصاری

 

پیام ناصر ابوشریف:

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران درگذشت حجت‌الاسلام محتشمی‌پور را تسلیت گفت

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور باعث غم و اندوه فراوان ما شد.

آن عزیز سفر کرده که عمر با برکتش را در مسیر مقاومت ضد صهیونیستی و ضد استکباری به ویژه مقاومت مردم فلسطین صرف کرد و تا واپسین لحظات عمر در خط امام و انقلاب اسلامی باقی ماند.

آن مرحوم از یاران وفادار انقلاب و امام امت بود و لحظه ای از مسجد الاقصی و قدس و فلسطین غافل نشد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آن یار دیرین امام و رهبری به مقام معظم رهبری و دولت و ملت ایران و خانواده آن مرحوم علو درجات را از خداوند متعال برایشان مسئلت می نمایم.

 

ابطحی: محتشمی پور مرد آرمان هایش بود/ دفاع از امام خمینی از نوجوانی همراهش بود

محمدعلی ابطحی در یادداشتی درباره مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور نوشت: «خبر درگذشت دوست قدیمی و مجاهد نستوه حضرت حجه الاسلام والمسلمین محتشمی روز سختی را آفرید.

وی عضو موسس و شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود. در سوریه در انفجار بمب اسراییل مچ های خودش را از دست داد.

محتشمی مرد آرمان هایش بود. در رفتارش بر سر آرمانهایش سر سخت بود.

دفاع از امام خمینی که از نوجوانی همراهش بود و پایداری بر دفاع از مردم مظلوم فلسطین دو ویژگی پر رنگ در تمام دوران زندگی اش بود.

در انتخابات سال ۸۸ مسئول کمیته صیانت آرای مهندس موسوی بود و بعد از اتفاقات تلخ آن سال به نجف مهاجرت کرد و نهایتا بر اثر ویروس نحس کرونا درگذشت.

به بیت امام خمینی و خانواده محترمش تسلیت میگویم.»

 

پیام آیت الله بیات‌زنجانی:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إنا لله و إنا الیه راجعون

خبر رحلت برادر عزیز و عالی‌قدرم مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور(ره) روحم را فشرد و قلبم را مملو از غم نمود.

او طلبه‌ای فاضل، مبارزی صبور، جانبازی فداکار و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بود که قبل و بعد از انقلاب بسیاری اتفاقات و ناملایمات را برای اعتلای اسلام،  انقلاب، آرمان‌های امام خمینی(ره) و آرمان‌های انسانی مردم ایران به جان خرید و تحمل کرد. 

نه‌تنها در داخل مدیری قاطع و مشاوری دلسوز و خردمند بود، بلکه در خارج از کشور نیز نام او یکی از نام‌های درخشانی بوده که با سوابق مبارزات مردم فلسطین و لبنان گره خورده است. 

پس از سپری‌کردن همۀ اینها، هنگامی که تلاش‌های اصلاح‌گرانه و اصطلاح‌طلبانه برای نهی از منکر حاکمیت را مقرون به فایده نیافت، سکوت و سکونتی معنادار در جوار مرقد مطهر جدش امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه برگزید. 

این هم از توفیقات اوست که در این ایام از جهان ما رحلت کرد تا بیش از این از منظر زمینی، شاهد غفلت و دوریِ بیش از پیشِ این روزهای حاکمیت کشورمان از آرمان‌های انقلاب مردم ایران و جمهوری اسلامی نباشد.

خداوند ایشان را با امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه قرین و محشور بدارد، در جوار رحمت ابدی و قدسی‌اش متنعّم بگرداند و به خانواده، فرزندان و بازماندگان ایشان صبر و اجر عنایت بفرماید.

اسدالله بیات‌زنجانی

هفدهم خردادماه ۱۴۰۰

قم المقدسه

 

پیام علی یونسی:

انالله و انا الیه راجعون

رحلت غم انگیز و اندوه بار انقلابی نستوه و خستگی ناپذیر حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای سیدعلی اکبر محتشمی پور، موجب اندوه فراوان برای همگان، بویژه مبارزان دیرین انقلاب اسلامی گردید.

مرحوم محتشمی پور، که از شاگردان نزدیک و برجسته رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود، عمر شریف خود را با عشق به امام بزرگوار، وقف مردم، نهضت و  آرمان های انقلاب اسلامی کرد و در این راه لحظه ای از پای ننشست.

 ایشان از مبارزان خط مقدم مبارزه با اشغالگری و پایه گذاران حزب الله لبنان نیز بود که در این مسیر از ترور و سوءقصد تروریسم دولتی اسراییل نیز در امان نماند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت به همه انقلابیون، خانواده محترم و مکرم ایشان و به بیت معظم امام راحل (س) بویژه آیت الله سیدحسن خمینی، یادگار امام (ره) از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و همجواری  و حشر با اولیاء الهی و مراد خود، امام خمینی (ره) مسئلت می نمایم.

علی یونسی

مشاور ویژه رییس جمهور 

در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی

 

پیام مجمع نیروهای خط امام:

انا لله و انا الیه راجعون

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

درگذشت شخصیت برجسته انقلاب و خدمتگزار شایسته مردم و نظام و عضو موسس مجمع نیروهای خط امام، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی‌پور موجب تأسف و تأثر گردید.

او چه در سال‌های مبارزه علیه رژیم ستمشاهی و چه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناصب سیاسی و اجرایی و پس از آن در موقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی، با همه وجود به انجام وظیفه می‌اندیشید و منشاء آثار و خدمات مهمی در ایران و منطقه شد. هوش سیاسی و درایت آن فقید سعید در حوزه‌های مختلف زبانزد بود و تحسین همگان را بر می‌انگیخت.

 او به حق از مؤمنانی بود که بر عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ایجاد نکردند و به رغم هزینه‌های فراوان سیاسی و مادی، در دفاع از حقوق مردم و مشی اصلاح‌طلبانه ذره‌ای تردید به خود راه نداد.

مجمع نیروهای خط امام، این مصیبت را به همه بازماندگان و مردم ایران و علاقمندان ایشان در دیگر کشورها تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت واسعه برای آن عزیز مسئلت دارد.

مجمع نیروهای خط امام

 

پیام سید هادی خامنه ای:

بسم الله الرحمن الرحیم

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ

روح انسان مومن و صالح، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی‌پور، در روزهایی که یادآور شهادت امام صادق (ع) و غم از دست دادن امام خمینی بود، از دنیای فانی جدا شد و به جوار معبود شتافت و دل‌ تمام دوستداران آن وجود نازنین را در فراق خود مالامال از درد و اندوه نمود.

آن عزیز، برای اینجانب برادری ارجمند و دوستی گرانمایه و همکاری شایسته بود که در چند دهه گذشته همواره از فیض حضورش برخودار بودم و اکنون در غم هجرانش سوگوارم.

او مجاهدی راست قامت و خدمتگزاری صادق بود که عمر خود را صرف خدمت به اسلام و انقلاب و مردم و بیداری و مقاومت علیه اشغالگری متجاوزان صهیونیست نمود و به عهدی که از نوجوانی با استاد و مرشد خود امام خمینی بسته بود، وفادار ماند و بارها تا مرز شهادت پیش رفت و هیچگاه حاضر به قربانی نمودن حقیقت در برابر مصالح زودگذر مادی نشد.

از خداوند متعال برای آن روح بلند، علو درجات و همنشینی با اولیائش را مسئلت دارم و از عمق جان به خانواده محترم ایشان به ویژه همسر مکرمه و همراه صبور و مومن ایشان و فرزندان و دیگر بازماندگان تسلیت می‌گویم و برای جمیع آنان صبر و اجر خواهانم.

سید هادی خامنه‌ای

 

پیام آیت الله موسوی خویینی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّا للّه و انّا الیه راجعون 

حجة الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور به‌سوی معبود خویش بازگشت و ما و همۀ علاقه‌مندان و یاران دور و نزدیک خود، به‌ویژه خاندان محترم محتشمی‌پور و دیگر خانواده‌های وابسته، را در سوگ نشاند.

این عالم باتقوا، از آغاز نهضتِ روحانیت علیه استبداد و خودکامگی محمدرضاشاه، به ندای رساترین فریادِ زمانه در میان سکوت مرگبار حاکم بر کشور، یعنی به ندای مرجع تقلید خود امام خمینی، لبیک گفت و شیفتۀ مبارزات حق‌طلبانۀ او گردید و تا پایان عمرِ پربرکتش راه و رسم امام راهنمای او بود.

این روحانی بزرگوار، که همواره در گفتار و رفتار حریم و حرمت روحانیت را پاس می‌داشت، بر سر هرآنچه آن را صحیح و حق می‌دانست ثابت‌قدم بود و از سرزنش ملامتگران دچار تردید نمی‌شد و در پیگیری راه درست از هیچ مقامی هراس به دل راه نمی‌داد.

او در دوران مبارزات علیه رژیم استبدادی و حاکمیت مطلقۀ پهلوی، در پیروزی انقلاب اسلامی و، پس از آن، در پذیرفتن مسئولیت‌های مختلف، در مبارزه ضد رژیم غاصب صهیونیستی و در دیگر عرصه‌ها، همواره رضایت خداوند را در نظر داشت و آن را در تبعیت از امام می‌دانست و در این راه تا مرز شهادت پیش رفت و دست خود را از دست داد.

نمی‌دانم این مصیبت را به خودم تسلیت بگویم یا به دوستان و علاقه‌مندان و یا به خانوادۀ محترم و معزّز او.

خداوندا! او را در جوار رحمت خود جای ده و با اجداد طاهرینش محشور فرما و به خانوادۀ محترم محتشمی‌پور و سایر بازماندگان و بستگان، به‌ویژه به همسر محترمش که در همۀ سختی‌ها یار و همراه او بود، و به فرزندان و همسران آن‌ها شکیبایی و پاداش شایسته عنایت فرما!

سید محمد موسوی خوئینی 

۱۴۰۰/۳/۱۷

 

پیام تسلیت دکتر همتی رئیس جمعیت هلال احمر در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «سیدعلی اکبر محتشمی‌پور»

 

مشیت الهی بر این بود که خدمتگزاری دیگر از نظام جمهوری اسلامی به سوی پروردگار متعال عروج کند.

درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور که سال‌های زیادی از عمر بابرکت خویش را صرف خدمت به مردم در دولت و مجلس نمود و برای دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین تلاش‌های قابل توجهی از خود به جای گذاشت، باعث تاثر و تاسف است.

رحلت این روحانی مجاهد را به بیت محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند برای شادی روح آن مرحوم، رحمت، مغفرت و رضوان الهی مسئلت دارم. ان شاء الله در جوار جد بزرگوارشان از جایگاهی رفیع برخوردار باشند.

دکتر کریم همتی

رئیس جمعیت هلال احمر

 

 تسلیت آیت الله حسن صانعی

بسمه تعالی

انالله و انا الیه راجعون

خبر رحلت یار دیرین امام خمینی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی باعث تأسف فراوان شد.

آن مرحوم از سالیان دراز و از زمان حضور امام راحل در نجف اشرف و سپس نوفل لوشاتو بعد هم در ایران یار آن پیر سفر کرده بود و در ایام غربت امام مقابل رژیم شاه و متحجرین، از یاران با استقامت ایشان بود.

بعد از تشکیل جمهوری اسلامی نیز در سنگرهای مهمی خصوصا حمایت از مردم مظلوم و مستضعف فلسطین و لبنان نقشی کلیدی در پیشبرد آرمان های امام عزیزمان ایفا کرد.

اینجانب این ضایعه را به خانواده و بازماندگان آن مرحوم و تمام علاقه مندان مکتب امام خمینی تسلیت می گویم.

حسن صانعی

17 خرداد 1400

 

پیام حزب الله لبنان در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور: برادری بزرگ از میان ما به سمت خداوند بزرگ شتافت

متن کامل بیانیه حزب الله لبنان:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

برادری بزرگ و عزیز امروز از میان ما به سمت خداوند بزرگ و بلند مرتبه شتافت، ایشان کسی جز جناب علامه مجاهد سید علی اکبر محتشمی پور (رضوان الله علیه) نیست، او پس از زندگی مبارک و سرشار از جهاد و مبارزه و با پشتکاری که در خدمت انقلاب و جمهوری اسلامی در ایران وبه خصوص ملت های منطقه مان داشت ،به دیار باقی شتافت . 

او همراه شهید فرمانده شهید سید عباس موسوی (رضوان خدا بر او باد) و دیگر برادران در لبنان ، تلاش های بزرگی را در سال 1982 میلادی بعد از حمله اسراییل به مناطق وسیعی از لبنان جهت تاسیس مقاومت اسلامی در این کشور کردند، و انواع و اقسام پشتیبانی های لازم را تقدیم نمودند . 

همچنین، تلاش های بزرگ وی‌ در خدمت به مسئله فلسطین و پیروزی آن بر همگان آشکار است، چرا که هنوز زخم های خونین در دست و صورت و سینه شان پس از تلاش برای ترور وی شاهدانی هستند بر جایگاه جهادی بزرگ ایشان، به خصوص در آن برهه از مبارزه با دشمن صهیونیستی.

ما در حزب الله صمیمی ترین تسلیت ها را به حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) وتک تک افراد خانواده شریف جناب سید محتشمی پور و همه ی دوستان و همراهان راه و علاقمندان به ایشان بمناسبت درگذشت این سید عزیز و دوست داشتنی تقدیم میکنیم.

و اعلام می داریم که ما در احساس غم و اندوه پس از رحلتشان شریک هستیم، و راضی به رضا و اراده خداوند بزرگ می باشیم، و از خداوند منان برای ایشان رحمت و علو درجات را خواستاریم.

 

پیام تسلیت ربیعی سخنگوی دولت به مناسبت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور

درگذشت روحانی مجاهد، خستگی‌ناپذیر، انقلابی و از یاران وفادار و صدیق انقلاب مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محتشمی‌پور موجب تاثر فراوان شد.

ایشان از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عمر خود را در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریست‌های اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید.

عدالتخواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصه های اخلاقی ایشان بود.

حجت الاسلام محتشمی‌پور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.

این فقدان دردناک را به خانواده، همسر گرامی ایشان، فرزندان بزرگوار و یاران و دوستانش تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم.

علی ربیعی 

سخنگوی دولت

 

پیام علی اکبر صالحی:

انّا للّه و انا الیه راجعون

فقدان مجاهد صادق، دلسوز و بی ریا جناب حجت الاسلام و المسلمین محتشمی پور را به خانواده معزز و جمیع دوستداران ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم.

از خداوند متعال برای ایشان غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

علی اکبر صالحی

 

پیام عبدالله نوری:

إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‌ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ

کسانى که پرستش خدای یکتا را برگزیدند سپس ایستادگى کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند که بیم مدارید و غمین مباشید و  بشارت باد شما را به بهشتى که وعده یافته بودید. سوره‌ی مبارکه‌ی فصلت-آیه‌ی ۳۰

با کمال تأسف و تألم، خبر رحلت دوست شفیق و صدیق ارجمندم، شخصیت انقلابی و خدوم، فقید سعید مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی‌پور، بس ناگوار و تأثر برانگیز بود.

آن مرد نیکو خصال و مردم‌دار و آن مجاهد شجاع و بی ریا از معدود چهره‌های مخلص و کم نظیری بود که در عصر غربت نهضت امام خمینی رحمة‌اللّه‌ علیه در نجف اشرف، با انگیزه ای مثال زدنی تمام ظرفیت خویش را برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی اعتقادی نهضت ملت ایران، بدور از هرگونه خودنمایی و منفعت طلبی فداکارانه بذل کرد.

فقید سعید مرحوم آقای محتشمی‌پور نقش تعیین کننده‌ای در تأسیس سازمان ضد صهیونیستی حزب‌اللّه و دفاع از مردم ستم دیده‌ی فلسطین ایفا و در این راه هزینه‌ی سنگینی را با اقدام تروریستی رژیم اسرائیل پرداخت نمود و با جراحت و جانبازی تا پایان عمر رنج آن حادثه‌ی تلخ را تحمل نمود.

دوست بزرگوارم، مرحوم آقای محتشمی‌پور از گرفتاری‌ها و مشکلاتی که برای مردم ایران در اثر بی عدالتی‌ها، بی صداقتی‌ها، بی انصافی‌ها و بی کفایتی‌ها به وجود می‌آمد همواره در رنج و نگرانی بود و در حد بضاعت خویش در مقام رفع آن کوشید. او غمخوار و در کنار مردم بود و با صدای بلند فریاد اعتراض شهروندان ستمدیده می شد. در انتخابات سال ۱۳۸۸ به یاری ستاد انتخاباتی آقای مهندس میرحسین موسوی شتافت و هرگز نتیجه‌ی اعلام شده انتخابات را نپذیرفت و پس از آن بود که دیگر صحنه‌ی ایران را فرصتی برای خدمت خود نمی‌دانست و تصمیم به مهاجرت از ایران و اقامت در نجف اشرف گرفت.

اینجانب رحلت غم‌انگیز آن عزیز فرزانه را به خانواده‌ی محترم به ویژه همسر با وفا و گرانقدر و فرزندان ارجمند ایشان و دوستان و همراهان آن عزیز تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای روح مطهر و منور وی علو درجات و برای بازماندگان دلسوخته‌ی ایشان صبر و تحمل و بردباری و اجر مضاعف و صحت و سلامتی خواهانم.

عبداللّه نوری

هفدهم خردادماه ۱۴۰۰

 

پیام محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات:

بیت معزز و محترم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محتشمی پور

 با سلام

مجاهدی دیگر از تبار مجاهدان راه حق و حقیقت دارفانی را بدرود گفت تا بر سر خوان خداوند کریم با اجداد مطهرش و هم‌رزمان شهیدش همسفره شود.

 اعتقاد و اراده جناب آقای سید علی‌اکبر محتشمی پور به مبارزه برای آزادی‌خواهی از دوره جوانی تا به هنگام عروج، چنان بود که زندگی‌اش سراسر آمیخته با مجاهدت و مبارزه گردید و در این راه به درجه جانبازی نیز نائل آمد. ازخودگذشتگی و خدمات آن زنده‌یاد در شکل‌گیری و تداوم انقلاب اسلامی و حمایت از نهضت آزادی‌بخش فلسطین هرگز از یاد نخواهد رفت.

بدین‌وسیله ضمن عرض تسلیت و تعزیت آن خانواده گرامی، از پیشگاه خداوند متعال برای آن عزیز ازدست‌رفته رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.

 

پیام تسلیت قدرت الله علیخانی

درگذشت روحانی مخلص، شجاع و انقلابی حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور یار دیرین امام امت (ره) را به خانواده ی محترم و دوستداران ایشان تسلیت عرض می کنم.

 

 

پیام محسن رضایی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

انقلابیِ پیشکسوت و مبارز خستگی ناپذیر، حجت الاسلام والمسلمین آقای سید علی اکبر محتشمی پور، پس از عمری مجاهدت در راه خدا، به زیارت حضرت حق، بار یافت.

آن عالم مجاهد، از پیشگامان و همراهانِ صدیق نهضت امام خمینی (ره) بود که پس از استقرار نظام اسلامی نیز، از هیچ تلاشی در خدمت به این نظام الهی دریغ نورزید.

این ضایعه را به عموم دوستان، علاقمندان و ارادتمندان آن فقید سعید وبه ویژه به بیت مکرّم ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه حق، برای آن عالم مجاهد و جانبازِ فداکار، حشر با سالار شهیدان و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر و دوام توفیق، طلب میکنم.

 

 

تسلیت ریاست، معاونان و مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - دفتر قم:

هوالباقی

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور از شاگردان و یاران با وفای حضرت امام خمینی(س) و از مبارزان نستوه و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی و از دولتمردان برجسته در دورانهای مختلف، موجب تأثر شدید گردید.

ایشان از سلاله پاک پیامبر اکرم(ص) و از چهره‌های برجسته و با اخلاص امام و انقلاب اسلامی بود. اخلاق و اخلاص و منش انسانی ایشان زبانزد همگان بود. حضور فعال و مستمر، در کنار بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مبارزه با رژیم صهیونیستی از وی چهره‌ای ماندگار ساخته است.

محتشمی‌پور در سالهای اخیر و با محنت‌های فراوان ساکن نجف اشرف گردید و مسئولیت بیت امام و مؤسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی(س) را در آن دیار به عهده گرفت و همجوار امام مظلومان گردید.

ارتحال این عالم نیک اندیش را به امام زمان(ع) ، حوزه‌های علمیه ، شاگردان و یاران حضرت امام تسلیت عرض می کنیم و برای ایشان علوّ درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی طلب می کنیم.

ریاست، معاونان و مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ـ دفتر قم

 

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

«وَ یَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ»

رحلت عالم عامل و مجاهد آزاده حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علی‌اکبر محتشمی‌پور موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. آن مرحوم سال‌ها خالصانه در کنار مرحوم امام خمینی (ره) ایستاد و هیچ‌گاه از مسیر اصلی انقلاب خارج نشد. او با کسانی که روح و حقیقت انقلاب را رها کرده و به دنبال کسب قدرت و ثروت بودند و راه تحریف انقلاب را در پیش گرفتند، سر ناسازگاری داشت. آن مرحوم عاقبت صلاح کار را در آن دید تا در کنار مرقد مطهر اسوه عالم حضرت امام علی (ع) سکنی گزیند و ‌در منزل امام خمینی رحل اقامت افکند. 

مجمع  مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این ضایعه مؤلمه را به فرزندان، بازماندگان و دوستان آن مرحوم تسلیت می‌گوید. امید است خداوند متعال بر درجات قرب آن مجاهد بزرگوار و عالم عالی‌مقدار بیفزاید و بر کسانی که در سوگ و فراق او نشسته‌اند، صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت فرماید.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 

۱۷/۳/۱۴۰۰

 

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز کاشان:

بسم الله الرحمن الرحیم

در شامگاه شهادت امام صادق ( ع ) و ایام رحلت امام راحل قدس سره و سالگرد 15 خرداد ایران اسلامی و همه شیفتگان آن رهبر عظیم الشان شاهد غروب یکی از ستارگان پرفروغ منظومه شمسی جماران هستند.

مرحوم مغفور، روحانی مبارز و خستگی ناپذیر، جانباز مجاهد حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور یکی از یاران صادق و صمیمی امام بزرگوار و از سابقون الاولون در نهضت بزرگ اسلامی بوده اند که در تمام مراحل سخت و دشوار و فراز و فرودهای این نهضت همواره در کنار امام و امت قرار داشته و لحظه ای از راه راستین آزادگی دست نکشیدند.

روحانی با فضیلتی که در عین حضور کامل در متن مسائل سیاسی، دلبستگی کامل و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام) و اقامه مجالس آن حضرات به ویژه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را در متن زندگی معنوی خود قرار داده و بر ارزش زندگی و شخصیت خود افزودند.

رحلت این شخصیت با کرامت را به خانواده و بستگان ودوستان ایشان و یاران امام راحل و علماء و حوزه های علمیه نجف و قم و مراجع معظم تقلید تسلیئت عرض نموده و برای آن عزیز سفر کرده حشر با اجداد طاهرینشان را از درگاه حضرت حق مسالت داریم.

مجمع روحانیون مبارز کاشان

۱۴۰۰/۳/۱۷

 

پیام خانواده مهدی کروبی بمناسبت درگذشت سید علی اکبر محتشمی پور

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت حجت السلام و المسلمین على اکبر محتشمى پور از یاران با وفاى امام که خدمات بسیار ارزشمندى در دوران مسئولیت های مهم اش  به انقلاب و مردم  ارائه و بخاطر تعهد به آرمانهاى اصیل  انقلاب و مردم مورد بی مهرى حاکمیت قرار گرفته بود، موجب تأسف و تأثر بسیار شد.  

مرحوم محتشمى پور نه تنها مغضوب رژیم صهیونیستى بود و در این مسیر علاوه بر جراحات دیگر دست خود را در حادثه تروری وحشیانه از دست داده بود بلکه در سایه قدرت جریان نفوذ همان بیگانگان که انقلاب را تهى از جمهوریت و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش مى خواهند، مورد حذف و طرد قرار گرفت و در عزلت و تنهایی به دیار باقی شتافت.

این ضایعه که بر عزیز در حصرمان بس گران آمد را به خانواده محترم مرحوم محتشمى پور به و یژه همسر گرامى، فرزندان، بستگان نسبى و سببى و دوستداران این عزیز سفر کرده تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال براى آن مرحوم  غفران و رحمت الهى و براى بازماندگان صبرى جمیل مسئلت مى کنیم.

خانواده مهدى کروبى

 

پیام موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س) استان اصفهان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت غم انگیز و اندوه بار انقلابی نستوه و خستگی ناپذیر حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی پور از شاگردان و یاران با وفای حضرت امام خمینی(س)موجب اندوه فراوان گردید . 

ایشان از سلاله پاک پیامبر اکرم(ص) و از چهره‌های برجسته و با اخلاص امام و انقلاب اسلامی بودکه در سالهای اخیر و با محنت‌های فراوان ساکن نجف اشرف گردید و مسئولیت بیت امام و مؤسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی(س) را در آن دیار به عهده گرفت و همجوار امام مظلومان گردید.

به یقین خدمات  و تلاشهای صادقانه و ارزشمند آن فقید سعید و مجاهدت های مجدانه اش در قبل و بعد از انقلاب  باقیات صالحات گرانقدری برای آن مرحوم خواهد بود.

ارتحال این عالم نیک اندیش را به امام زمان(ع) ، حوزه‌های علمیه ، شاگردان و یاران حضرت امام  و به ویژه به بیت مکرّم ایشان تسلیت عرض می نماییم.

از خداوند متعال برای آن فقید سعید، علو درجات و همجواری  و حشر با اولیاء الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر و دوام توفیق، طلب می نماییم.

از طرف مدیریت و کارکنان

موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س) استان اصفهان

 

 

تسلیت سید ابوالحسن نواب در پی ارتحال سید علی اکبر محتشمی پور

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، روحانی مبارز و یار دیرین امام راحل را تسلیت گفت.

به گزارش جماران به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب ، متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت روحانی مبارز و یکی از یاران دیرین امام راحل و از پیشگامان انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور مایه تأسف و تأثر گردید.

ایشان که پس از سال‌ها خدمت در مناصب عالی جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر، خالصانه و به‌دور از هیاهو به وظایف خویش در کسوت روحانیت اهتمام می‌ورزید و جوار امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف اشرف را برای اقامت و فعالیت برگزیده بود، از بانیان حزب‌الله و مقاومت اسلامی در لبنان و از حامیان راستین آرمان فلسطین و قدس شریف بود.

این‌جانب ضمن تسلیت به خانواده محترم ایشان، برای ایشان علوّ درجات، و برای همه بازماندگان‌شان صبر جمیل آرزومندم.

سید ابوالحسن نواب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
13 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.