درباره پیش از سقوط هواپیمای اوکراینی طبعا باید گزارش دقیق و مستند ارایه شود. هم از حیث رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط و هم از حیث پیش‌بینی احتمالات ممکن و سایر عوامل مرتبط و نقش افراد مقصر. تا هنگامی که چنین گزارشی منتشر نشود و بصورت علنی رسیدگی نگردد، طبعا برخی از داوری‌ها نسبت به این فاجعه در بدترین حالت آن خواهد بود.

به گزارش جماران؛ عباس عبدی، تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی از چند جهت شوک بزرگی بود. مجموعه اتفاقات و تصمیمات مرتبط با آن را می‌توان به دو بخش پیش و پس از سقوط تقسیم کرد. 

درباره پیش از سقوط طبعا باید گزارش دقیق و مستند ارایه شود. هم از حیث رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط و هم از حیث پیش‌بینی احتمالات ممکن و سایر عوامل مرتبط و نقش افراد مقصر. تا هنگامی که چنین گزارشی منتشر نشود و بصورت علنی رسیدگی نگردد، طبعا برخی از داوری‌ها نسبت به این فاجعه در بدترین حالت آن خواهد بود. 

تجربه گذشته نشان داده است که انتشار گزارش دقیق و صادقانه و رسیدگی قانونی به این حوادث، امروز بهتر از فردا است و به مراتب تبعات کمتری دارد. 

هر گونه تعلل و تاخیر در انجام این کارها و یا مداخله‌های ناروا در گزارش و نیز کوشش برای به فراموشی سپرده شدن آن بی فایده و زیبانبار است. فراموش نکنیم که هیچ رویداد تاریخی فراموش نخواهد شد چه بهتر که از ابتدا با آن شفاف برخورد شود.

بخش دوم ماجرا از یک جهت مهمتر است، زیرا این بخش آشکارا رخ داده است. کوشش برای وارونه نمودن علت سقوط، اظهارات رسمی ولی خلاف واقع در رسانه‌ها، نحوه برخورد نادرست با بقایای فاجعه اعم از اجساد و اموال، و نیز مواجهه نادرست با بازماندگان و برنامه‌های آنان برای عزاداری، سیاست تبلیغی نادرست با موضوع که نوعی نمک بر زخم پاشیدن بود و همگی نیز آشکار انجام می‌شد.

می توان مدعی شد که این رفتارها به نوعی اصل فاجعه را تفسیر و معنا و تعبیر می‌کرد. از این رو این بخش از رفتار آشکار پس از سقوط هواپیما موجب شد که داغ و اندوه اصل ماجرا برای مردم و بازماندگان نه تنها تخفیف نیابد که چند برابر شود. 

بدون جبران لطمات وارد شده در این فاجعه، شاهد بدخیم شدن زخم ناشی از آن خواهیم بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.