کامبیز نوروزی حقوقدان و روزنامه نگار در واکنش به توییت ریس مرکز ر.ابط عمومی مجلس شورای اسلامی نوشت: این توئیت کلاً 4 جمله و 35 کلمه است . اما همین 4 جمله 4 اشتباه بزرگ دارد که جالب ترش می کند.

به گزارش جماران، کامبیز نوروزی در کانال تلگرامی خود نوشت:

مدیرکل روابط عمومی مجلس که از همکاران قالیباف در شهرداری بوده ، در توئیتی "سکوت در برابر تخریب جایگاه مجلس را جفا به جایگاه مجلس" دانسته است و گفته است روزنامه نگاران و نمایندگاه نباید خود را از "پیگیری قضائی تهمت مصون بدانند" . او این خبر را هم داده است که "امروزعلیه تخریب کنندگان مجلس به قوۀ قضائیه دادخواست داده شده است ..."

این توئیت کلاً 4 جمله و 35 کلمه است . اما همین 4 جمله 4 اشتباه بزرگ دارد که جالب ترش می کند.

اول ؛ تا جایی که بنده می دانم جرمی به عنوان "تخریب جایگاه مجلس" در قوانین مملکت وجود ندارد .

دوم ؛ تهمت که همان افتراست، به شخص حقیقی ممکن است زده شود . مثلاً اینکه آقای الف از آقای ب رشوه گرفت .به  یک نهاد ، مثل مجلس که نمی شود تهمت زد . عقلا و عملاً محال است . در حقوق جزا ما به این می گوئیم جرم محال؛ شدنی نیست.

سوم ؛ اگر کسی می خواهد فرد یا افرادی را پیگیری قضائی کند ، به "قوه قضائیه" که دادخواست یا شکایت نمی دهد . این نام یک قوه از سه قوۀ کشور است . موضوع از طریق مرجع قضایی یعنی دادخواست به دادگاه ( برای امور حقوقی ) و شکایت به دادسرا پیگیری می شود.

چهارم  ؛ دادخواست را برای امور حقوقی می دهند . مثلاً کسی از کسی طلبکار است برای گرفتن پولش "دادخواست" می دهد . در امور کیفری ، مثل همین موضوع تهمت (افترا) که همین آقا ادعا کرده است ، "شکایت" می کنند . یعنی کسی علیه دیگری به دادسرا شکایت می برد.

    اینها بجای خود ؛ حالا اگر تصور می کنید علیه کسی در مجلس ، فرض کنیم محمدباقر قالیباف ، آنطور که گفته اید تهمت و افترایی مثلا همین موضوع 65 میلیارد تومان و ماجرای تحقیق و تفحص دورۀ قبل مجلس از شهرداری ، گفته شده است ، قانونی و درستش این است که خود او ، یا وکیلش به دادسرا مراجعه کند و شخصا شکایت کند . معاونت حقوقی نمی تواند به جای او شکایت کند چون یک موضوع شخصی است . رئیس مجلس که مجلس نیست .

    بهتر است برای روزنامه نگار هم خط و نشان نکشید . 

    اینها عرض شد برای یادآوری و پاسداشت آنچنان مجلس که قانون اساسی می گوید . مجلسی که نماینده اش به "خداوند" سوگند یاد می کند و به "شرف انسانی خویش" تعهد می دهد که "امانت" و "تقوا" را رعایت کند ، به حفظ "حقوق ملت " پای بند باشد ، "آزادی مردم" را در نظر داشته باشد و خیلی چیزهای دیگر...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.