یک تحلیلگر مسائل بین الملل این احتمال را بررسی کرده که آمریکا برای استفاده از ساز و کار ماشه علیه ایران استفاده کند و توصیه ای هم برای منتقدان داخلی دولت ایران داشته است.

به گزارش جماران؛ رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین الملل در یک رشته توییت در صفحه شخصی خود نوشت: «1- اگر آمریکا برای بکارگیری سازوکار «ماشه» به شورای امنیت مراجعه کند حداکثر دستاوردش این خواهد بود که به صورت یکجانبه اعلام کند از نظر واشنگتن «قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام از این پس احیا شده‌اند».

2- آنگاه دو قطب در جهان ایجاد خواهد شد: دولت‌هایی که تفسیر آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ را قبول نخواهند کرد و نخواهند پذیرفت که قطعنامه‌های پیشین احیا و الزام‌آور شده‌اند؛ و ائتلاف دولت‌هایی که عملاً خارج از چارچوب‌های حقوقی و موازین منشور موضع آمریکا را قبول خواهند کرد.

3- قابل پیش‌بینی است که دسته اول شامل اعضای فعلی برجام (از جمله دولت‌های اروپایی و سایر اعضای اتحادیه اروپا) و اکثریت قاطع جامعه جهانی (از جمله اغلب کشورهای غربی) باشد؛ و دسته دوم را آمریکا، اسرائیل، عربستان و اقمار و احیاناً چند جزیره در اقیانوس آرام تشکیل دهد.

4- سازمان‌های بین‌المللی و تخصصی نیز در کنار دسته اول خواهند ایستاد.

5- در این میان - یعنی در این نبرد تفاسیر - منتقدان داخلی دولت ایران هم باید تصمیم بگیرند کدام طرف خواهند ایستاد: از موضع حقوقی، متقن و اصولی دسته اول دفاع خواهند کرد یا اینکه برای مقاصد جناحی و انتخاباتی عملاً موضع زورگویانه کشورهای «یاغی» حامی آمریکا را ترویج خواهند کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.