عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گزارشی از بهبود وضعیت اقتصادی ارائه کرد و تاکید نمود: «بانک مرکزی مصمم به ساز و کار هدف گذاری تورمی است. لذا، سیاستهای پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد»

به گزارش جماران؛ عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در اواسط اردیبهشت ماه، اعلام کردم: «شرایط دشوار است. لیکن،روند در حال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است ».امروز و بعد از ۲۰روز از آن نوشته،تأیید و تأکید میکنم که: 

1- در بخش تأمین ارز ، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواداولیه و ضروری کشور، ازطریق روشهای مختلف چهارگانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. بطوریکه دراین مدت بیش از ۴/۵میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین شده است. طبعاً، بازار از شرایط ایجاد شده در سامانه نیما و دیگر روشهای تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا ، به تدریج متأثر خواهد شد.

2- دربخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در دو مرحله حراج اوراق بدهی دولت ، ۱۰٫۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ سودسالانه ۱۵درصد به فروش رفت. 

با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود ، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته های آینده این حراج ها ادامه خواهد داشت.

3- شاخص بهای تولید کننده در اردیبهشت ماه، درمقایسه با ماه پیش از آن، ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. 

این یک شاخص پیش نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به ساز و کار هدف گذاری تورمی است. لذا، سیاستهای پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.