«با این اوضاع و احوال که هر دم‌ از این باغ بری می رسد، نباید انتظار داشت به این زودیها سنگ روی سنگ‌ بند شود... در این‌ میان مسئولیت اجتماعی نهادها و فعالان مدنی که عاشقانه و صبورانه دل به بهبود اوضاع بسته اند، بارزتر و برجسته تر می نماید.»

به گزارش جماران، شهیندخت مولاوردی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: 

 اولش که این فیلم‌ دستم رسید به مانند دخترک فیلم بیشتر تصور یک شوخی و یا خاله بازی را داشتم، بعد که از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کردم این سوال که واقعا درک و تشخیص این دختربچه از شرایط این نوع عقد و تفاوت آن با عقد دایم چیست و الفاظی که بر زبان جاری می کند، و نیز شرایطی که خانواده اش را به تن دادن به این وضعیت سوق داده؟، لحظه ای رهایم نمی کند.

ماده ۱۹۰قانون مدنی قصد طرفین و رضای آن ها و اهلیت طرفین را از شرایط اساسی صحت هر معامله ای دانسته است.

مواد ۱۰۶۲الی۱۰۷۰قانون مدنی هم به شرایط صحت نکاح تاکید دارد، از جمله: 

نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول، به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید...

عاقد باید عاقل و بالغ و قاصد باشد...

رضای زوجین شرط‌ نفوذ عقد است... بارها در این سالها در ذهنم آموخته هایم را در کلاس های حقوق مدنی دانشکده مرور کرده ام و با خود اندیشیده ام این گزاره های زیبا 

به چه کارمان آیند، وقتی قرار نیست مناسباتمان را تنظیم کنند؟!

اساسا آیا برای قانون محلی از اعراب در روابط و فعل و انفعالاتمان قائل هستیم؟ 

نقش و تاثیر عرف و آداب و رسوم و سنتها و عادات در دور زدن قانون و بلا اثر کردن آن تا چه اندازه است و چه باید کرد؟تفسیرهای شخصی و سلیقه ای از قانون، اجرای گزینشی و سیاستهای یک بام و دو هوا و ...، چه به روز اصل حاکمیت قانون در این جامعه آورده است؟ 

در عمل در اینگونه موارد که زبانها به نقد و مخالفت با کودک همسری گشوده می شود و متاسفانه در روابط رو به ازدیاد به اصطلاح فرازناشویی! ، انگاری در این مملکت قحط النسا است! و وقتی نوبت به چرخش مدیران و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان می رسد، بناگاه قحط الرجالی می شود که بیا و ببین!

با این اوضاع و احوال که هر دم‌ از این باغ بری می رسد، نباید انتظار داشت به این زودیها سنگ روی سنگ‌ بند شود... در این‌ میان مسئولیت اجتماعی نهادها و فعالان مدنی که عاشقانه و صبورانه دل به بهبود اوضاع بسته اند، بارزتر و برجسته تر می نماید.

به گفته ابوسعید ابوالخیر:

گر با غم‌ عشق سازگار آید دل

بر مرکب آرزو سوار آید دل

گر دل نبود کجا وطن سازد عشق

ور عشق نباشد به چه کار آید دل؟

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی شهیندخت مولاوردی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.