دولت آمریکا در ادامه سیاست فشار بر گروه‌هایی که از طریق مبارزه با گروه‌های تروریستی این کشور را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند، طرح خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعلام کرد.

به گزارش جماران؛ این اقدام خصمانه با واکنش چهره های سیاسی مواجه شد.

محمد جواد ظریف:

هدیه غلط و نابجای دیگری به نتانیاهو در آستانه انتخابات (در سرزمین های اشغالی) و یک ماجراجویی خطرناک دیگر از ایالات متحده در منطقه.

***

حمید بعیدی نژاد:

‌ترامپ با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان یک گروه تروریستی یکی از احمقانه ترین تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ نمود. تعجیل برای اعلام این تصمیم در روزهایی که سپاه با تمامی قوا به مردم سیل زده یاری می رساند فقط هدیه ای برای نتانیاهو برای کمک به وی در انتخابات اسراییل میباشد.

***

حسام الدین آشنا:

گفته بود:

بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن 7 تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم.

آنکه برای ایران شاخ و شانه می کشد آیا فکر حسابداری خسارت ها  را کرده است؟

خسارتتان چنان خواهد بود که پولی برای سرمایه گذاری در کشور خودتان باقی نخواهد ماند.

***

بن رودز مشاور سابق اوباما:

قراردادن سپاه در لیست گروه های تروریستی فقط در جهت گامی به سوی منازعه قابل درک است.

***

مت داس مشاور سیاست خارجی برنی سندرز:

سیاست در قبال ایران ناشی از گروه کوچکی از کلاهبرداران و ایدئولوگ ها (در اطراف ترامپ) است و در هر مرحله مورد مخالفت نیروهای حرفه ای امنیتی قرار گرفته.

***

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد:

تقدیم جولان و اعلان تروریست بودن سپاه، دو هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو. 

دیروز هم صدام را هدیه باران کرده بودند! 

فلسطین چون عراق آزاد خواهد شد.

***

ریچارد نفیو، معمار تحریم ها در دوره اوباما:

اینکه آدم، مشاور ترامپ در حوزه ایران باشد، بامزه خواهد  بود. فقط کافی است به او بگوئید "اوباما این کار را نکرد" و باقی صفحات مربوط به مشاوره تان به ترامپ را می توانید با عکس و تصویر گربه پر کنید.

***

بحرین از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران استقبال کرد

بحرین اولین کشور عربی است که از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کند. پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل نیز طی پیامی خرسندی خود از این اقدام آمریکا را ابراز داشت./ ایسنا

***

بیانیه حزب اتحاد ملت در محکومیت اقدام ماجراجویانه دولت ترامپ علیه سپاه: نقض حاکمیت ملی ایران، حقوق بین‌الملل و بحران‌زاست

به نام خدا

اقدام ماجراجویانه دولت ترامپ در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی؛ نقض حاکمیت ملی و حقوق بین‌الملل و تلاشی تازه برای تشدید بحران در منطقه و جهان است.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی این اقدام بی‌سابقه در عرصه سیاست و حقوق بین‌الملل را تهدیدی علیه تمامیت کشور و گسترش افراطی‌گری و تروریسم تلقی و آن را شدیدا محکوم می‌کند.

دفاع متحد همه نیروهای سیاسی و تمامی ملت ایران از ارکان و نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران در این شرایط وظیفه‌ای ملی، دینی و تاریخی است. تردیدی نیست که حاصل این اقدام نسنجیده، افزایش همبستگی ملی در ایران و نهایتاً انزوای بیشتر دولت زورگو و بی‌منطق ترامپ خواهد بود.

۱۳۹۸/۱/۱۹

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

***

ابوالفضل سروش، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی:

تروریست دانستن سپاه دمیدن آشکار آمریکا و هم پیمانانش در شیپور جنگ است. دولت جنگ‌طلب و شهرت‌جوی ترامپ، آدرس را غلط آمده چرا که ملت ایران در مقابل دشمن خارجی بی‌درنگ یکپارچه می‌شود. این اصل اثبات‌شده‌ای است که ترامپ را درمانده‌تر از گذشته خواهد کرد.

***

محمود صادقی:

‌دولت ایالات متحده بانی و پشتیبان اصلی گروههای تروریستی در منطقه ی ما است.  اقدام ابلهانه امریکا واکنشی منفعلانه به شکست گروههای تروریستی دست پرورده ی خود در برابر اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. مجلس شورای اسلامی یکپارچه پشتیبان سپاه خواهد بود.

***

محمد رضا عارف:

‌خوش رقصی ترامپ برای رژیم صهیونیستی و بازی خطرناکی که در برابر جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است نشان از اوج کینه و عداوت دولتمردان کاخ سفید از ملت ایران دارد. به مانند گذشته در برابر دسیسه های دولت متخاصم آمریکا از نیروهای مسلح کشورمان حمایت می کنیم.

‌صدای شکسته شدن استخوان های استعمار و امپریالیسم  شنیده می شود. این اقدام ناقض قوانین حقوق بین الملل است .منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند.

***

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل:

‌تروریستی خواندن ‎سپاه پاسداران از سوی ‎ترامپ،اثبات کرد که رییس جمهور ‎آمریکا کاملا دیوانه است و باید معالجه شود. ابن سینا طبیب زیرک ایرانی روش مداو را قرن ها پیش به ما آموخته است.با اقتدار و حکمت ایرانی ترامپ را پشیمان و وادار به زانو زدن در مقابل ملت بزرگ ایران خواهیم کرد.

***

محکومیت اقدام اخیر آمریکا توسط وزیر اطلاعات

وزیر اطلاعات ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز پاسدار،اقدام آمریکا در خصوص قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی را محکوم و اعلام کرد این اقدام آمریکا نشانگر عمق کینه و دشمنی با انقلاب اسلامی و مردم انقلابی ایران است .

 رئیس شورای هماهنگی اطلاعاتی کشور با بی اثر دانستن این گونه اقدامات خصمانه دشمن گفت : جامعه اطلاعاتی ایران با وحدت و همدلی همواره توطئه های مختلف دشمن را خنثی نموده و این بار هم به توفیق الهی و به مدد عنایات ائمه اطهار علیهم السلام ،توجه حضرت ولی عصر (عج)و تحت فرماندهی معظم کل قوا و همکاری مردم عزیز کشور این ترفند را خنثی و دشمن را ناکام می گذارد .

 وی گفت : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد برآمده از متن مردم و دارای پایگاه اجتماعی گسترده در کشور می باشد و این نهاد همواره مورد حمایت مردم ایران بوده و خواهد بود .

***

photo_2019-04-09_01-16-26

علی ربیعی:

در مقابل جنگ افروزی دولت آمریکا، ما ایرانیان، همه پاسدار هستیم. سپاه تنها نیست

***

واکنش سیدحسن رسولی به قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی: اقدام رییس جمهور امریکا را محکوم می کنم

بر اساس مواضع راهبردی اصلاح طلبانه اقدام اخیر رییس جمهور امریکا محکوم است. دونالد ترامپ طی بیانیه ای غیرقانونی و مغایر با اصول اولیه حقوق بین الملل, سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است.

هرچند در ادبیات روابط بین الملل تعریف و توافق جامع و شناخته شده ای برای این مضمون وجود ندارد, اما عرفا می توان به تعدادی از افراد که دارای اهداف غیرقانونی بوده و از ارتباطات و سازمان مشخصی برخوردار هستند, گروه تروریستی لقب داد.

این اقدام یک جانبه و مداخله جویانه در شرایطی صورت گرفته است که اصل ١٥٠ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, نگهبانی از انقلاب اسلامی را هدف و فلسفه وجودی سپاه تعیین کرده, همچنین ماده یک اساسنامه قانونی این نهاد (مصوب مجلس شورای اسلامی) نیز علاوه بر ایفای نقش فوق الذکر , تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح را وظیفه این نهاد قانونی قرار داده است.

تروریستی نامیدن بخش لاینفک ساختار دفاعی کشور از سوی کاخ سفید با هیچ کدام از قواعد حقوقی جهانی شناخته شده همخوانی ندارد. 

بنابراین وفق یکی از اصول متعارف اصلاح طلبی مبتنی بر تقدم استقلال و منافع ملی بر هر مطالبه ای دیگر و در مقام فعال سیاسی اصلاح طلب به شدت این حرکت را محکوم می کنم.

***

جلیل رحیمی جهان آبادی:

سپاه ارتش انقلابی و ملی ایران است، اقدام امریکا علیه سپاه، اقدام علیه ملت ایران و تهدید علیه استقلال و امنیت ملی ملی ما و نقض منشور سازمان ملل متحد است. در دفاع از امنیت ملی خود متحدیم، اگر امریکا به دنبال تروریزم در خاورمیانه است، سری به تل آویو بزند.

***

سید فرید موسوی:

تروریستی خواندن یک نیروی نظامی رسمی کشور، مغایر ضوابط و قواعد بین الملل و توهین به نام و کیان ایران است. در برابر این توهین، یکپارچه، هم دل و همراه هستیم.

***

محمد علی وکیلی:

اقدام دولت آمریکا در تروریستی خواندن سپاه همچون تحریم ها اقدام علیه منافع ملی و غرور ایرانیان به حساب می آید و حق اقدام متقابل برای جمهوری اسلامی محفوظ است.

***

احمد مازنی:

ضمن تبریک زادروز امام حسین (ع) و روز پاسدار در مقابل ترامپ که غیر از منطق زور زبان دیگری نمی داند؛ حضور قدرتمند سپاه پاسداران ضروری است. ملت ایران پشتیبان و قدردان فرزندان سلحشور خود است. ما متحدیم.

معصومه ابتکار:

 به لطف خدا، این اقدام نابخردانه ترامپ هم در مقابل اراده ملت ایران راه بجایی نخواهد برد.  امروز  اعلام میکنیم که با وجود تفاوت دیدگاه در مسائل داخلی، در مقابل دشمن بیگانه ظالم ، متحد و استوار از همه نیروهای مسلح خود اعم از سپاه و ‎ارتش و‌نیروی انتظامی پشتیبانی می کنیم.

 

واکنش عراق به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه

 

 وزیر خارجه عراق در واکنش به اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کرد که عراق اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد. و عراق بیانیه آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند و واکنش مناسب را نشان خواهد داد.

***

رئیس سازمان انرژی اتمی:
 

گستاخی اخیر دولت ترامپ نتوانسته و نخواهد توانست به عزم جزم ما در پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته‌ای خللی وارد کند.

 

***

وندی شرمن: اقدام علیه سپاه، نیروهای‌مان را به خطر می‌اندازد

 معاون پیشین وزیر امورخارجه آمریکا با انتقاد از اقدام دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران گفت: قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی نیروهای ما در خاورمیانه، به‌ویژه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد.

***
جواد امام در اینستاگرام نوشت:

اقدام وقیحانه ترامپ رئیس جمهور دیوانه ویاغی آمریکا بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان ، در تروریست خواندن سپاه پاسدران
نشانگر عدم تحمل قدرت ونفوذ ایران در منطقه میباشد
این اقدام بمنزله مقابله وبرخورد با توان دفاعی ونشانه رفتن کلیت نظام وکشور بوده ومحکوم است
قطعاهیچ وطن پرستی نمیتواند در مقابل این سبک مغز بی تفاوت باشد
 
***
پیروز حناچی، شهردار تهران:

اقدام دولت آمریکا در اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی، بی‌احترامی و تعدی به خطوط قرمز ملت بزرگ ایران است. بی‌شک این عمل نشانه‌ی ناکامی دشمن در تقابل با دلاورمردان سپاه و مایه‌ی بیداری و انسجام بیش از پیش ماست.
 
***
محمدرضا بادامچی:
 
‌اتهام تروریستی به ‎سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جفا به ملت ایران  و ادامه سیاستی است که آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد علیه آزادی و استقلال ایرانیان اتخاذ کرده است. بزرگترین بازنده این اقدام ‎دولت آمریکا است. دولت و ملت ایران صد سال آزگار با این تخاصم آشکار، آشنا هستند.
****
 
دکتر محسن اسماعیلی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

سالار شهیدان برای آنکه در حرم امن الهی ترور نشود، از مکه به کربلا رفت و شهید شد.

سرباز و نماینده اش،مسلم، که به راحتی می توانست ابن زیاد را در خانه هانی از بین ببرد، تن به شهادت داد؛ چون می گفت: اسلام با تروریسم مخالف است. 

اما ابن زیاد او و حسین(ع) را متهم به هرج و مرج طلبی، آشوبگری و ترور کرد.

حالا دقیقا همزمان با سالروز میلاد خجسته همان امام، ترامپ نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریست قرار داده است؛ پاسدارانی که با ایثار جان خود تروریست ها را در منطقه به خاک ذلت نشانده اند.

این شباهت و همزمانی عجیب نیست؟!

از صمیم دل اعیاد شعبانیه و روز پاسدار را به همه این عزیزان تبریک می گویم.

****

سید رضا صالحی امیری:

اقدام غیرعقلانی ترامپ در شرایطی که سپاه با تمام توان در کنار سیل‌زدگان رنج‌دیده قرار گرفته است، ناشی از عدم فهم دقیق جایگاه مردمی این نهاد انقلابی می‌باشد.

رفتار هوشمندانه و استراتژیک نظام جمهوری اسلامی در مقابل این اقدام، موجب تبدیل این تهدید به فرصت خواهد شد.

دشمنان انقلاب بدانند این رفتار نابخردانه باعث تقویت وفاق، انسجام و همبستگی ملی شده است.

***

اسب تجاوز گری می تازد 

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«اینکه در ایران مشکل نقض حقوق اساسی ملت داریم و مدام با آن دست و پنجه نرم می کنیم ؛ اینکه درهای زندان برای خیلی از ساده ترین مبارزات تلاشهای مدنی گشوده است ؛ اینکه فضای آزادی رسانه ها تنگ و دشوار است ؛ اینکه چیزی مثل فیلترینگ دسترسی آزاد به اطلاعات را با مانع مواجه کرده است ؛ اینکه کارگران و بخش وسیعی از قشر متوسط در میان مشکلات اقتصادی اوضاعی سخت پیدا کرده اند و... چیزهایی است که به دغدعه های روزمرۀ بسیاری از ما بدل شده است و خیلی از ما ، در داخل و فقط با اتکا به داخل برای رفع آنها تلاش می کنیم  . 

همۀ اینها بجای خود . اما همۀ اینها مشکلات ما در ایران است . مسائلی است در داخل ایران که ما درون خود باید آنها را در مسیر سعادت وبهروزی ملت ایران حل و فصل کنیم .هیچیک از اینها به هیچ دولت خارجی حق نمی دهد که ابتدایی ترین اصول و قواعد حقوق بین الملل به مسائل داخلی ما مداخله کند و حاکمیت ملی ایران را نقض کند . 

تصمیم دولت دونالد ترامپ مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریسیتی اقدامی مغایر با اصول حقوق بین الملل است بلکه با ساده ترین اصول حقوقی هم ناسازگار است و مردود و محکوم است . سپاه پاسدارن ، قطع نظر از اینکه ما در داخل ایران نسبت به آن انتقاداتی داشته باشیم یا نه یک سازمان رسمی حکومتی است . 

سپاه بخشی قانونی از نیروهای مسلح قانونی ایران است و به عنوان بخشی از توان نظامی ایران در کنار ارتش مسئول حراست از امنیت ملی در برابر تجاوزهای خارجی است. متأسفانه نظام بین الملل ظالمانه تر از آن است که حقوق و اخلاق را بر عدالت و انصاف ترجیح دهد . اقدام  ترامپ نشانه ای از جنگ طلبی آن و تجاوز به حق حاکمیت ملی ایران است . 

جالب این است که ترامپ و اطرافیانش گسترده ترین میدان را به آن دسته از فعالان سیاسی خارج از ایران داده اند که آشکار و پنهان از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران یا تحریمهای آمریکا علیه ایران حمایت می کنند و حالا هم برای تحریم غیرقانونی سپاه توسط آمریکا خرسندند . اگر آمریکایی ها برای منافع کشور خودشان حقوق و اخلاق را در روابط با ایران کنار گذاشته اند ، لااقل برای کشور خودشان این کار را می کنند . باید احساسی تلفیق شده از نفرت و رقت به کسانی داشت که اگرچه شناسنامۀ ایرانی به دست دارند اما در سایۀ سکونت امن و آرام در آمریکا و کشورهای اروپایی خود را به بهای ویرانی ایران در اختیار کشوری گذاشته اند که برنامه هایش جز ویرانی و بیماری و فقر و احتمالاً خون و مرگ برای ایران و ایرانیان ندارد . اینها ملتزمان رکاب اسب تجاوزند.

به هرکجای جهان که بروید و از مردم هر کشوری که بپرسید ، خائن ترین و ننگ آورترین آدمهای کشورشان را کسانی می دانند که علیه کشور با دولت خارجی همکاری می کنند. آنها کمک به فقر و بیماری و مرگ مردم یک کشور توسط کشوری توسعه طلب را مبارزۀ برای آزادی مردم می نامند. 

هوشمندی ایران برای نیفتادن در بازی جنگ طلبانۀ ترامپ مستلزم یک دیپلماسی دقیق و حرفه ای در روابط بین الملل و مثل بسیاری دیگر از مسائل کشور ، گستردن فضای عمومی برای مشارکت  نیروهای سیاسی و اجتماعی متنوع در داخل کشور و توسعه وفاق عمومی است.»

بیانیه نهضت آزادی ایران در پی مواضع جدید دولت آمریکا نسبت به سپاه پاسداران

بسمه تعالی

 

محکومیت تروریست شناختن سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا

 

روند اقدامات دونالد ترامپ به ویژه پس از خروج از «برجام» و اعمال سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران به تدریج پس از شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در بلندی‌های جولان، امروز با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی در روز پاسدار، که بخشی از نیروی نظامی جمهوری اسلامی است، گام جدیدی بشمار می‌رود که ناقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی ایران است.

 

دولت آمریکا که خود گروه‌های تروریستی چون داعش را در منطقه ایجاد و حمایت کرده است و مداخلات نظامی گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان داشته و دارد، امروز با تروریست  شناختن سپاه پاسداران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 

به نظر می‌رسد اهدافی که دولت ترامپ در راستای سیاست‌های کلی آمریکا در منطقه دنبال می‌کند، از یک سو حمایت از دولت اسرائیل و تامین منافع آمریکا در منطقه را شامل می‌شود و از سوی دیگر، خواهان تقابل با منافع ملی ایران و تداوم و تشدید بحران‌های داخلی ایران برای تسریع روند فروپاشی و تسلیم بلاشرط  در قبال درخواست‌های آمریکا در منطقه است. تروریست شناختن سپاه پاسداران و مداخله در امور داخلی ایران هرگز در راستای تامین حقوق اساسی ملت ایران، دموکراسی و توسعه نیست؛ بلکه به نظر ما، فضای کشور را به سود رشد «نظامی‌گری» و تقویت  مشی «تندروی» در ایران آماده می‌کند.

 

نهضت آزادی ایران با توجه به مراتب بالا به رغم نقدهایی که نسبت به نحوه عملکرد سپاه پاسداران در مدیریت کشور و دخالت آنان در سیاست و اقتصاد دارد که مغایر با قوانین و منافع ملی است، اما این اقدام دولت آمریکا را نقض منشور ملل متحد، سایر قوانین بین الملل و خلاف منافع ملی و نقض حاکمیت ملی ایران می‌داند و شدیدا محکوم می‌کند. 

 

نهضت آزادی ایران 

22 فروردین 1398

 

واکنش سید محمد خاتمی به تروریست خواندن سپاه توسط ترامپ:  خلاف ضوابط بین المللی است/ این اقدام به محبوبیت بیشتر سپاه می‌انجامد

 سیدمحمد خاتمی در اولین جلسه بنیاد باران در سال ۹۸، اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را محکوم کرد.

 رئیس‌جمهوری اسبق ایران در جلسه بنیاد باران با اشاره به اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: سپاه یک نهاد نظامی رسمی در قانون اساسی ماست و جایگاه مهمی دارد و این اقدام آمریکا بسیار خطرناک است.

 وی سپاه را برآمده از متن انقلاب و در کنار مردم دانست و تاکید کرد: در دوره اخیر، مبارزه سپاه با تروریسم برای همه آشکار بوده و حتی آقای ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود به طور مشخص از سپاه به عنوان گروهی که با داعش می‌جنگد، نام برد و رقیب انتخاباتی خود را متهم کرد که شما داعش را ایجاد کردید و سپاه به همراه ارتش سوریه در حال جنگ با داعش است اما امروز همین سپاه را به عنوان نهاد تروریستی معرفی می‌کند.

 خاتمی تاکید کرد: آنچه درباره سپاه انجام داده‌اند، به محبوبیت بیشتر سپاه می‌انجامد و جمهوری اسلامی را از اهداف بلند و بزرگ خود از جمله مبارزه با ترور و تروریسم بازنخواهد داشت.

 امیدواریم این اقدام تلخ که سبب همدلی و نزدیکی بیشتر دلها شد، مقدمه‌ای باشد که از وضعیت سال‌های گذشته رهایی یابیم و از فضای امنیتی ایجاد شده خارج شده، سال بهتری داشته باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.