به گزارش جماران، معضومه ابتکار در حساب توییتری خود نوشت: ماجرای سیل غم بار گلستان و نظرات برخی کاربران باعث شد سیر تحولات سیاستهای مدیریت جنگل را در یک رشته توییت بیان‌کنم.

موضوع مدیریت جنگل از زمان ریاست مرحوم پدر در سازمان حفاظت محیط زیست سال۵۸ در ذهنم نقش بست.آن سال بدلیل گزارشهای تخریب و بهره برداری از زمان شاه مخلوع ادغام‌ سازمان جنگلها برای حفاظت و‌کاهش بهره برداری از جنگلهای هیرکانی که قدمت میلیون ساله دارند،در سال۵۸ با تصمیم شورای انقلاب، سازمان جنگلها رفت زیر نظر سازمان محیط زیست.این تصمیم با مخالفت شدید بهره برداران و جنگلبانان مواجه ودر نهایت پس از۶ماه شورا مصوبه را لغو وسازمان جنگلها به وزارت کشاورزی بازگشت.

 

تصویر

 

تصویر

ابتکار افزود: از ابتدای کارم در سال۷۶ با وجود مأموریتها و مشکلات زیاد سازمان ، موضوع حذف بهره برداری از جنگلهای هیرکانی و اصلاح رویه ها در دستور کار قرار گرفت علاوه بر اعلام موضع صریح درمخالفت با قطع درخت جنگل طبیعی، سخنرانی و بازدید و اعلام نظارت کلان شورایعالی محیط زیست در موضوع جنگل با وحود مخالفتهای زیاد، با مصوبه شورایعالی و همکاری وزیر ۱۰٪ از مساحت کل جنگلهای کشور در هر استان به منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سیاستهای مدیریت پایدار جنگل ها تصویب شد، محدودیتهای بهره برداری، ممنوعیت احداث معدن در شورا یعالی و برخی در دولت تصویب شد..

همچنین دو پارک ملی جنگلی کیاسر و پابند تصویب شد و دولت در سال ۸۳ خروج مسیر جاده ترانزیت مشهد را از داخل پارک ملی گلستان تصویب کرد.. اما تصور نمیکردیم که این تلاشها برای جنگلهای ایران در دولت بعدی (نهم و دهم )و مجلس بطور کلی حذف و خنثی خواهدشد. یعنی دور برگردان زدن علیه طبیعت.

سال ۹۲ که مسؤلیت سازمان به من سپرده شد متوجه شدیم در بسیاری زمینه ها از جمله جنگل دستاوردها خنثی شده بود. از همان اول با پیشنهاد اقای حجتی محدودیت بهره برداری تجاری جنگل تصویب شد. ما با‌وجود فشار زیاد با ادامه جاده در جنگل ابر مخالفت کردیم. و آنجا بعنوان منطقه حفاظت شده تعیین شد.

متوجه شدیم متاسفانه دولت دهم مجوزهای زیادی برای صنایع چوب داخل جنگل داده ،۹۳-۹۵جلسات زیادی برای رفع موانع واردات چوب و استراحت جنگلهای هیرکانی تشکیل دادیم.عاقبت در برنامه ششم توسعه کشور توقف کامل بهره برداری تجاری طی ۳سال تصویب شد و این دستاورد بزرگی بود که با رنج زیاد حاصل شد.

حفاظت از جنگلهای هیرکانی، زاگرسی و حرا با محوریت جوامع محلی، مهار قاچاق، توسعه گردشگری سازگار با محیط زیست و تامین منابع پایدار برای نیازهای چوب و کاغذ امکانپذیر است. ۶-۷٪ مساحت ایران جنگل است در تولید اب ،حفاظت از خاک وجلوگیری از سیل نقش دارند،انهاسرمایه های بی نظیر ایران هستند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.