به گزارش جماران؛ کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در حساب توئیتری خود نوشت:

«نتایج یک کار پژوهشی درباره وضعیت گسترش ‎تحصیلات تکمیلی در ایران طی 10 سال (85تا95) نشان می دهد علیرغم زحمات فراوانی که دولت در این حوزه کشیده ولی دارای نقاط و نکات نادیده ای است و به چندنمونه آن اشاره میکنم.

‌١-ابتدا به این نکته توجه کنید که کل جمعیت دانشجویی کشور در این بازه ده ساله رشد 435 درصدی را تجربه کرده و در مدت مذکور تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد 6.5برابر و دکتری تخصصی 5 برابر شده است اما به دلیل کاهش جمعیت جوان کشور سیر رشد مجموع دانشجویان کشور نزولی و منفی است!

‌٢-این ‎رشد نزولی بیشترین اثر خود را تا مقطع کارشناسی دارد. معنای این حرف آن است که بسیاری از واحدهای آموزشی در مقطع کارشناسی با ‎بحران مواجه خواهند شد. بیفزایید که عدم تناسب رشد اعضای هیئت علمی با میزان رشد تعداد دانشجویان باعث کاهش کیفیت تحصیلات تکمیلی در کشور شده است.

‌٣-افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با افزایش ‎بیکاری فارغ التحصیلان همراه بوده.یعنی با وجود اینکه به برخی شاخصهای مورد نظر نقشه جامع علمی کشور نزدیک شده ایم اما سیر صعودی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نشان میدهد که  بعضی شاخصها از ‎جامعیت لازم برخوردار نیستند.

‌٤-اما نکته قابل تامل اینکه از حیث نسبت دانشجو به استاد، فقط دانشکده های علوم پزشکی هستند که اوضاع نسبی خوبی دارند و به ازای هر13 دانشجو یک عضو هیات علمی وجود دارد.ولی وقتی می رویم سراغ ‎دانشگاه آزاد و موسسات ‎غیردولتی شرایط متفاوت می شود.

‌5- در دانشگاه آزاد به ازای هر 50 دانشجو و در موسسات غیردولتی به ازای هر 116 دانشجو یک هیات علمی وجود دارد! بنظرم با در نظر گرفتن همین آمار براحتی میتوان متوجه شد که در این حوزه چقدر به کار کارشناسی نیاز هست و تا چه اندازه تصمیمات شتابزده و بدون مشورت کارشناسی ضررش به همه خواهد رسید.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.