مصاحبه فصلنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا با مهاجم تیم ملی

نظر عجیب سردار آزمون درباره علی دایی!

مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: اگر دایی در کشوری دیگر متولد می‌شد، به خاطر دستاوردهایی که داشته، مجسمه‌ای از پاهای او درست می‌کردند و در وسط شهر قرار می‌دادند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جلد شماره جدید فصلنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به سردار آزمون، مهاجم آماده تیم ملی کشورمان اختصاص یافته است. مطلب چند صفحه‌ای که مربوط به مهاجم ایرانی روستوف روسیه می‌شود اینچین آغاز شده است: دو سال پس از اینکه کارلوس کی‌روش، سردار آزمون را در نوک خط حمله ایران قرار داد، این مهاجم موج‌هایی در مقابل بهترین تیم‌های جهان در لیگ قهرمانان اروپا به راه انداخته و نقش بسزایی در قرار گرفتن ایران در صدر جدول رده‌بندی گروهش در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 داشته است.

پس از پیروزی یک بر صفر ایران مقابل کره جنوبی در حساس‌ترین دیدار خود در مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در ورزشگاه با ابهت آزادی تهران، سردار آزمون با چهره‌ای سراسر خندان گفت: «دیدید! گفته بودم در این بازی گل می‌زنم و به پیروزی می‌رسیم». در حالی که تیم ملی در دیدار حساسش برابر کره جنوبی غلبه کرد، سردار آزمون هم در نبرد شخصی به پیروزی رسید. 24 ساعت پیش از آغاز این بازی، مهاجم روستوف در واقع خود را آماده رقابت با سون هیونگ‌مین، بال هجومی نامدار کره‌جنوبی و تاتنهام می‌کرد.

آزمون شب قبل از بازی در این باره گفته بود: «این بازی رقابتی بین من و شماره «7» کره‌جنوبی است و من بهترین خواهم بود». حق با مهاجم تیم ملی ایران بود و او درخشش بیشتری نسبت به مهاجم پیشین تیم‌های هامبورگ و بایرلورکوزن در  آن بازی داشت. سون هیونگ‌مین همانند تمام بازیکنان کره در آن بازی عملکرد خوبی از خود نشان نداد و 90 دقیقه بازی را بدون زدن حتی یک شوت در چارچوب دروازه ایران به پایان بردند. در مقابل آزمون تنها گل بازی را با ضربه‌ای بی‌نقص وارد دروازه کره و ایران را یک گام دیگر به پنجمین حضورش در مهمترین صحنه فوتبال جهان یعنی جام جهانی نزدیکتر کرد. 

در آن مقطع گل آزمون گل مهمی به شمار می‌آمد، اما گلی که وی به کره زد نمونه‌ای از استعداد غیرقابل بحث این بازیکن بود که در حال پیشرفت است. چند باشگاه بزرگ اروپایی حالا هر حرکت وی را زیرنظر دارند و مهاجم تیم ملی ایران حتی می‌تواند خود را در سطحی جهانی‌تر نشان دهد که چقدر خوب است. سردار پس از اینکه دو سال پیش به همراه تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در استرالیا حضور پیدا کرد، نشان داد که از اعتماد به نفس و ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

آزمون در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2015 با گلی که در مرحله گروهی مقابل قطر به ثمر رساند، دیگر تیم‌های این قاره را از توانایی‌های خود مطلع کرد. کارلوس کی‌روش پس از این بازی در تمجید از مهاجم جوانش گفت: «گل فوق‌العاده‌ای بود. حرکت آزمون خاص بود و چرخشی که او داشت و ضربه‌ای که زد در سطح بهترین مهاجمان نوکی بود که تا کنون با آنها کار کرده‌ام، مثل رود فن‌نیستلروی. آینده روشنی پیش‌روی سردار است».

مهاجم تیم ملی ایران در واکنش به تمجید سرمربی پرتغالی تیمش اظهار داشت: «البته که چنین مقایسه‌ای وظیفه و مسئولیت من را دوچندان می‌کند. وقتی مربی بزرگی همچون کی‌روش در کنفرانس خبری من را با رود فن‌نیستلروی مقایسه می‌کند، البته این مزیت فوق‌العاده‌ای است. کی‌روش با فن‌نیستلروی کار کرده و توانایی‌های او و من را می‌داند، بنابراین اینکه کارلوس من را با نیستلروی مقایسه کرده، باعث افتخارم است».

وی افزود: «ما مهاجمان بزرگ زیادی همچون کریم انصاری‌فرد و رضا قوچان‌نژاد داریم. همه آنها مهاجمان خوبی هستند، اما شاید نتوانسته‌اند آنطور که باید توانایی‌ها و پتانسیل واقعی خود را به نمایش بگذارند. نمی‌توانیم فراموش کنیم که ایران کشوری بزرگ با 80 میلیون جمعیت است و پتانسیل بالایی در فوتبال دارد. در کشور ما استعدادهای زیادی وجود دارند و می‌توانیم مهاجمان و بازیکنان خوبی در تیم ملی داشته باشیم».

آزمون از زمانی که در ماه مِی 2014 اولین بازی ملی‌اش را انجام داد، در 22 بازی که تاکنون برای این به میدان رفته، 16 گل به ثمر رسانده و نوید ظهور نسل جدید مهاجمان پس از مهاجمانی همچون علی دایی و وحید هاشمیان را می‌دهد. دایی با 109 گل زده برای تیم ملی ایران عنوان بهترین گلزن رده ملی در جهان را در اختیار دارد.

سردار اما به فکر رکوردشکنی نیست و تمرکزش روی بازی خود است. او می‌گوید: «واقعاً به این چیزها فکر نمی‌کنم. چیزی که روی آن تمرکز خواهم کرد این است که تلاشم را می‌کنم تا برای تیم ملی بازی کنم و بهترین عملکردم را در زمین ارائه دهم. بنابراین به این فکر می‌کنم که بهترین بازی‌هایم را برای تیم ملی ایران انجام دهم. علی دایی صاحب رکورد بیشترین گل زده در رده ملی است، از این رو این رکورد از آن یک ایرانی است، پس چه رکورد دست علی دایی باشد یا دست من، فرقی نمی‌کند. دایی ایرانی است و کاری کرد که همه ما احساس غرور و افتخار کردیم».

وی تصریح کرد: «زمانی که کوچک بودم، علی دایی الگو و قهرمان من بود. اگر دایی در کشوری دیگر متولد می‌شد، به خاطر دستاوردهایی که داشته، مجسمه‌ای از پاهای او درست می‌کردند و در وسط شهر قرار می‌دادند. چندین بار با دایی ملاقات داشتم و با او تمرین کردم، اما فرصت نشد که خیلی با هم صحبت کنیم».

هنوز هم از علی دایی به عنوان بهترین بازیکن تمامی ادوار ایران یاد می‌شود که در سن 28 سالگی به اروپا رفت و اولین بازیکن آسیایی لقب گرفت که در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شد. او زمانی که عضو هرتابرلین بود دو بار مقابل چلسی گلزنی کرد. دایی در آرمینیا بیلفلد و بایرن‌مونیخ هم عضویت داشت.

آزمون در سن 17 سالگی از سپاهان به روبین کازان روسیه پیوست تا رسماً وارد فوتبال اروپا شود، پس از پیوستن قرضی‌اش به روستوف، در تابستان قراردادش با این تیم روسی دائمی شد. اولین بازی‌اش را هم در لیگ قهرمانان اروپا با روستوف در فصل جاری انجام داد. ترک ایران در سن پایین او را با چالش‌هایی مواجه کرد و حمایتی که خانواده‌اش از او داشتند، کلید اصلی ورود وی به مرحله بعدی دوران حرفه‌ای‌اش بود.

سردار در این باره گفت: «برای من خیلی سخت بود که در سن 17 سالگی از خانواده‌ام دور باشم. واقعاً نمی‌توانستم با آن شرایط کنار بیایم، برای همین یک هفته پس از رفتنم به روسیه با خانواده‌ام تماس گرفتم و گفتم که شما هم باید پیش من بیایید. شرایط خیلی دشوار بود، اما به لحاظ سطح فوتبالی کاملاً متفاوت بود. لیگ روسیه، لیگی حرفه‌ای‌تر بود. الگوی خواب من، کارهای روزمزه‌ام و همه چیز کاملاً فرق می‌کرد، اما خوشحالم که در سن 17 سالگی به روبین کازان رفتم».

وی اضافه کرد: «اینکه از خانواده‌ای ورزشی می‌آیم- پدرم والیبالیست بوده و حالا مربی والیبال است- واقعاً به من کمک کرد. تمامی اعضای خانواده‌ام از جمله مادر و خواهرم به کازان آمدند و از من حمایت کردند. البته خانواده باارزش‌ترین چیز است و داشتن خانواده‌ای اینچنینی واقعاً به من کمک کرد. آنها واقعاً ورزش را درک می‌کنند و از جنبه‌های مهمی به پیشرفت من کمک کردند».

مهاجم گلزن تیم ملی تأکید کرد: «پدرم سختی‌های زیادی در والیبال کشیده است، به خصوص در شهر گنبد کاووس که ما اهل آنجا هستیم. شهری که کاملاً روی والیبال تمرکز کرده‌اند. پدرم در والیبال به چیزی که شایسته‌اش بود، نرسید، برای همین همیشه می‌‎خواست که من فوتبالیست شوم. این رویای پدرم بود و رویای او بود که من را فوتبالیست کرد».

آزمون در ادامه اظهار داشت: «حالا همه چیز برایم خوب پیش می‌رود. به پدرم قولی داده‌ام و امیدوار و خوشبین هستم که بتوانم به قولم جامه عمل بپوشانم. (با خنده) البته نمی‌توانم قولی که به پدرم داده‌ام را فاش کنم. عملی کردن قولم واقعاً دشوار است و اگر حالا این قولم را فاش کنم و نمی‌توانم به آن برسم، شرمنده می‌شوم. هر موقع که قولم را عملی کردم، به شما خواهم گفت که قولم به پدرم چه بوده است».

دو گلی که سردار در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا مقابل اندرلخت بلژیک و آژاکس هلند به ثمر رساند، نظرها را به سوی او جلب کرد. دو گلی هم که آزمون در مرحله گروهی همین رقابت‌ها مقابل اتلتیکومادرید و بایرن‌مونیخ به ثمر رساند، شایعات بسیاری را در مورد آینده‌اش مطرح کرد. گفته می‌شود قهرمان پیشین اروپا یعنی لیورپول نسبت به جذب مهاجم ایرانی روستوف علاقه‌مند است، این در حالی است حضور وی را در تیم‌های آژاکس و پی‌اس‌وی آیندهوون نسبت داده‌اند.

مهاجم 22 ساله کشورمان گفت: «این فصل اولین فصل حضورم در لیگ قهرمانان بود، اگرچه پیش از در لیگ اروپا بازی کرده‌ام، اما باید بگویم لیگ قهرمانان در سطحی کاملاً متفاوت است. برای من حضور در این رقابت‌ها تجربه فوق‌العاده‌ای بود و دنبال این هستم تا خودم را بار دیگر به اثبات برسانم و شاید باشگاه‌های بزرگتر عملکرد من را زیرنظر خواهند گرفت و اگر این اتفاق بیفتد، به خصوص در این مقطع حرفه‌ای‌ام فوق‌العاده خواهد بود».

سردار آزمون افزود: «هنوز هم بر این باورم که می‌توانم بیشتر از این پیشرفت کنم. هنوز به تمامی دستاوردهایی که می‌توانم برسم، نرسیده‌ام. اگر در گذشته چند تصمیم بهتر می‌گرفتم، شاید حالا در جایگاه بهتری بودم، اما هنوز راه طولانی در پیش دارم و همیشه سعی می‌کنم پیشرفت کنم و روز به روز بهتر شوم. امیدوارم در آینده به دستاوردهای بیشتری برسم».

آزمون در کنار پیشرفت در رده باشگاهی به دنبال موفقیت با تیم ملی کشورش هم هست. تیم ملی ایران به دنبال این است تا به روند ناکامی خود در کسب جام در تورنمنتی معتبر پایان دهد. با وجود اینکه او در سال 2014 اولین بازی ملی‌اش را برای ایران انجام داد، اما در نهایت در فهرست 23 نفره کی‌روش برای حضور در مرحله پایانی جام جهانی 2014 قرار نگرفت و از سفر به برزیل بازماند، جایی که ایران با تیم‌های آرژانیتن، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه شد. ایران که در آن مسابقات با گل دیرهنگام لیونل مسی مغلوب آرژانتین شد، اما با سری بالا تورنمنت را ترک کرد.

عملکرد ایران در جام جهانی برزیل، کارلوس کی‌روش را در سمت سرمربیگری تیم ملی ابقا کرد و ایران به عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی راهی مسابقات جام ملت‌های آسیا شد، اما ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی تنها در ضربات پنالتی مغلوب عرق شد، تا حسرت ایران در قهرمانی در آسیا به 40 سال برسد.

آزمون در این باره اظهار داشت: «تنها چیزی که باید بگویم این است که ما در جام ملت‌های آسیا 2015 بدشانس بودیم. واقعاً تیم خوبی داشتیم که متشکل از بازیکنان فوق‌العاده‌ای بودند، به طوری که برای هر پستی گزینه‌های متفاوتی داشتیم، از این رو ظرفیت بالایی برای رشد و ثابت کردن خودمان در رقابت‌های مختلف داشتیم، اما حالا امیدواریم که با این تیم فوق‌العاده و با این مربی بزرگ بتوانیم به مرحله پایانی جام جهانی 2018 صعود کنیم».

وی تاکید کرد: «امیدواریم بتوانیم در جام جهانی هم به دور حذفی رقابت‌ها صعود کنیم و حتی می‌توانیم قهرمان جام ملت‌های آسیا شویم چون شایستگی‌اش را داریم. مدت‌هاست که عنوان تیم اول آسیا در ره‌بندی فیفا را در اختیار داریم و اگر به بازیکنان لژیونر ما نگاه کنید، می‌بینید که نسبت به گذشته بازیکنانی ایرانی بیشتری در لیگ‌های مختلف اروپایی بازی می‌کنند که این دستاورد بزرگی برای فوتبال ایران است».

تأثیر فوتبال اروپایی بر تیم ملی ایران در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته، آزمون به روستوف پیوست و سعید عزت‌اللهی که حالا جای جواد نکونام، اسطوره فوتبال ایران را در خط میانی تیم ملی را گرفته، حالا در کنار آزمون در روستوف است. این در حالی است که میلاد محمدی، مدافع ایران هم در دیگر تیم روسی یعنی ترک گروژنی بازی می‌کند. علیرضا جهانبخش هم عضو آلکمار هلند است. همچنین انصاری‌فرد، قوچان‌نژاد و مسعود شجاعی هم در دیگر نقاط اروپا مشغول به فعالیت هستند و سطح حرفه‌ای‌گری را به تیم ملی تزریق کرده‌اند.

آزمون معتقد است تیم ملی ایران نه‌تنها توانایی صعود به مرحله پایانی جام جهانی 2018 را دارد، بلکه نسل کنونی با سرمربیگری کی‌روش سرانجام می‌تواند کاری را کند که بازیکنانی همچون علی دایی و نکونام در انجامش ناکام ماندند.

وی گفت: «شکی نیست که با کارلوس کی‌روش، یکی از ویژگی‌های شخصیتی او این است که دوست ندارد ببازد. کارلوس از شکست متنفر است و روحیه برتری جویی دارد. او عاشق پیروزی است و سعی می‌کند به بهترین شکل ممکن به وظیفه‌اش عمل کند و از تیمش بهتری بازی را بگیرد. ما در چند سال گذشته به دستاوردهای زیادی رسیده‌ایم و حالا در رده‌بندی فیفا بهترین تیم‌ آسیایی هستیم و نتایج خود گویای همه چیز است، اما متأسفانه حمایت مناسبی از کارلوس کی‌روش نشده است. افرادی هستند که واقعاً نمی‌خواهند تیم ملی به نتایج خوبی برسد».

آزمون در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «امیدوارم اگر حمایت مناسبی از تیم ملی با رهبری کارلوس کی‌روش صورت بگیرد، با قدرت به کارمان ادامه دهیم و به مرحله پایانی جام جهانی برسیم».

و شکی باقی نمی‌ماند که آزمون در جام جهانی 2018 روسیه، ایران را همراهی خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید