گزارش جی پلاس

وینیسیوس؛ منفعت طلبی که مبارز نژادپرستی نیست

مهاجم برزیلی رئال مادرید تنها زمانی که به نفعش باشد با نژادپرستی مبارزه می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: "شادی یک برزیلی سیاه پوست که در اروپا موفق عمل کرده است آزاردهنده تر است" این نخستین جمله وینیسیوس جونیور در رابطه با رفتار نژادپرستانه نسبت به او بود. مهاجم رئال مادرید از همان زمان که با شادی های پس از گلش جنجال به راه انداخت تا دیدار چند هفته پیش مقابل والنسیا خود را قربانی تبعیض نژادی می داند و اکنون او را یکی از افراد برجسته در مسیر مبارزه با نژادپرستی در دنیای ورزش می دانند‌. با این حال بازیکن برزیلی الگوی مناسبی در این زمینه نیست و حتی برخی از سیاه پوستان رفتارهایش را نمی پسندند.

نژادپرستی در هر شرایطی نهی می شود و نباید به خاطر نژاد به  کسی توهین کرد. رفتارها و عملکرد یک ورزشکار ربطی به نژادش ندارد و نباید با آن قضاوت شود. اگر این اتفاق در دنیای ورزش می افتد اشتباه است و باید مانع از آن شد. خیلی از بازیکنان سیاه پوست پس از یک عملکرد بد با شدیدترین توهین ها روبرو می شوند. حتی گاهی یک بازیکن بدون اینکه کاری انجام دهد توسط گروه های افراطی با شعارهای نژادپرستانه روبرو شده است. بارها بازی ها به همین خاطر متوقف شده است و برخی از بازیکنان به نشانه اعتراض زمین را ترک کردند.

وینیسیوس در میان فوتبالیست های سیاه پوست که با توهین نژادپرستانه روبرو شدند شرایط متفاوتی دارد. بازیکن رئال مادرید به گفته خودش تحریک کردن حریف را دوست دارد چون به او انگیزه می دهد و موجب می شود بهتر کار کند. مهاجم برزیلی بارها در زمین با چنین رفتاری با بازیکنان حریف و حتی سرمربیان درگیری لفظی پیدا کرده است. در این میان هواداران بیش از همه خشمگین می شوند. تماشاگران معمولا با توهین پاسخ این رفتارها را می دهند و برخی از آن ها به شعار های نژادپرستانه ختم می شود که نباید این اتفاق بیفتد. 

وینیسیوس جونیور

اگر وینیسیوس سیاه پوست نبود باز هم به خاطر رفتارهایش با توهین هواداران روبرو می شد همان اتفاقی که برای فوتبالیست های دیگر با چنین ویژگی هایی افتاده است. بازیکنی که سعی دارد حریف را در طول بازی تحریک کند بیشتر با توهین روبرو می شود. هواداران نیز معمولا نخستین ویژگی ظاهری را در نظر می گیرند و توهین می کنند. وینیسیوس در کشوری بازی می کند که رکیک ترین توهین ها در همه جا استفاده می شود و عادی است. مهاجم برزیلی معتقد است شعارهای نژادپرستانه به خاطر رنگ پوستش است اگر این چنین بود چرا دیگر بازیکنان سیاه پوست رئال مادرید مورد توهین واقع نمی شوند. 

یکی از جنجالی ترین لحظات لالیگا در فصل ۲۳-۲۰۲۲ در دیدار والنسیا و رئال مادرید در مستایا رخ داد. وینیسیوس در جریان بازی با شعارهای نژادپرستانه روبرو شد. تعدادی از هواداران او را "مونو" یعنی میمون خطاب کردند اما اغلب شعارها "تونتو" یعنی مسخره بود. پس از سوت پایان وینیسیوس به شدت از لالیگا انتقاد و اعلام کرد که نژادپرستی در لالیگا عادی است. خاویر تباس به سرعت پاسخش را داد و گفت: "ما می خواستیم به تو توضیح دهیم و در هر دو تاریخی که درخواست کردی در سازمان حاضر نشدی." 

وینیسیوس جونیور

نه تنها بازیکنان رئال مادرید و باشگاه به حمایت از مهاجم برزیلی پرداختند بلکه بازیکنان برزیلی و برخی از بازیکنان سیاه پوست و حتی پله (صفحه رسمی اینستاگرامی او) که در خاک آرمیده است! اتفاقات ورزشگاه مستایا را محکوم کردند. این جنجال تا جایی ادامه پیدا کرد که اسپانیا به یک کشور نژادپرست متهم شد و دولت برزیل اعلام کرد اگر اسپانیا نمی تواند امنیت وینیسیوس را تامین کند خودش دست به کار شود. قرار شد آن گروه از هوادارانی که شعار نژادپرستانه داده بودند و وینیسیوس به دادگاه بروند اما مهاجم برزیلی که به مسافرت رفته بود در خواست تعویق حضورش در دادگاه را داد با وجود اینکه این دادگاه به درخواست خودش تشکیل شده بود. او تعطیلات را به مبارزه با نژادپرستی ترجیح داد!

در نوبت بعدی که تعیین شد مهاجم رئال مادرید با اظهاراتش جنجال آفرید. او اعلام کرد که تمام تماشاگران حاضر در ورزشگاه مستایا به او توهین کردند و شعار نژادپرستانه دادند. باشگاه والنسیا اظهارات وینیسیوس را محکوم کرد و روزنامه سوپردپورته با انتشار تصویری از وینیسیوس که برایش ماسک بینی دراز گذاشته بودند تیتر زد: "پینوسیوس". این نشریه والنسیایی از طریق شخصیت کارتونی پینوکیو به بازیکن برزیلی کنایه زد و او را دروغگو عنوان کرد. وینیسیوس که متوجه شده بود دروغ گفته است چند ماه بعد در مصاحبه با اکیپ گفت که تعدادی از هواداران والنسیا شعار نژادپرستانه علیه او سر دادند. 

مهاجم برزیلی تنها زمانی که به نفعش باشد با نژادپرستی مبارزه می کند. به عبارتی او ضد نژادپرستی نیست و فقط هنگامی که به او توهین شود شروع به اعتراض می کند. برای مبارزه با نژادپرستی تنها نباید قربانی بود. زمانی که به تو توهین می شود واکنش نشان دادن آسان است اما مبارزه چیزی است که ادامه دار است و به سفر نمی رود. همچنین کسی که مبارزه می کند نسبت به شعارهای نژادپرستانه علیه دیگر بازیکنان سیاه پوست واکنش نشان می دهد. وینیسیوس چند هفته پیش پس از گلزنی برابر والنسیا دستانش را مشت کرد اما پس از بازی نسبت به توهین های نژادپرستانه ای که پتر فدریکو، بازیکن تیم حریف شد بی اعتنا بود. 

وینیسیوس جونیور

پیش از این بازیکنان سیاه پوست حاضر در لالیگا با شعارها و رفتارهای نژادپرستانه روبرو شده بودند اما هیچکدام مانند وینیسیوس واکنش نشان ندادند. مهاجم برزیلی تصور می کند تنها قربانی در لالیگا است. بازیکنان دیگری که با نژادپرستی روبرو شدند هرگز از چنین حمایتی برخوردار نشدند و رسانه های کمی به این موضوع پرداختند. مهاجم برزیلی به لطف حضور در رئال مادرید، حمایت جامعه و اغلب رسانه ها با وجود رفتارهای تحریک آمیز و دروغگویی اش به یک مبارز علیه نژادپرستی تبدیل شد و یونسکو او را سفیر حسن نیت انتخاب کرد. 

رفتارهای وینیسیوس حتی توسط ستارگان سابق رئال مادرید نیز نقد می شود. در برخی از بازی ها هم تیمی هایش سعی کرده اند جلوی رفتارهای تحریک آمیز بازیکن برزیلی را بگیرند تا با کارت زرد جریمه نشود یا حتی اخراج نشود. او یک دردسر برای هم تیمی هایش محسوب می شود. وینیسیوس انتظار دارد در زمین هر کاری که دلش می خواهد بکند اما کسی علیه او شعار ندهد. اگر هم کسی به او توهین می کند حتما به خاطر رنگ پوستش است. در حالی که این چنین نیست، رفتارهای وینیسیوس را نه هواداران، نه حریفان و نه هم تیمی هایش می پسندند. 

دیدگاه تان را بنویسید