علی علیزاده در گفت و گو با جی پلاس؛

پرسپولیسی ها افتخارات با یحیی را فراموش نکنند/ نکونام قلب استقلالی ها را نشانه گرفت

مهاجم سابق تیم های پرسپولیس و استقلال، دربی را بازی تک موقعیت ها می داند و موقعیت است که هر تیمی از آن استفاده کند، می تواند پیروز بازی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ احتمالا همه تصور می کنند ستاره هایی که بین دو تیم استقلال و پرسپولیس جا به جا می شوند و پیراهن آبی و قرمز این دو تیم را بپوشند، باید چهره هایی پر سر و صدا، پر حاشیه و جنجالی ای باشند. با این حال مواردی هم بوده که عکس این مسئله را به تصویر کشیده و بازیکنانی پیراهن دو تیم را پوشیدند و اصطلاحا «یاغی» نام گرفتند که از قضا اصلا در پی جنجال و حاشیه هم نبودند و تصویری آرام را از خود در فوتبال ایران به جا گذاشتند. یکی از این چهره ها، علی علیزاده است. فوتبالیستی که تا همیشه با پرتاب اوت های بلند و خاصش به یاد آورده می شود، در دهه هشتاد ابتدا با پیراهن پرسپولیس و بعد هم با پیراهن استقلال، حضور در دربی پایتخت را تجربه کرده و به مناسبت تقابل حساس دو تیم در روز پنجشنبه، گفت و گویی با او داشتیم تا نظرش را درباره این بازی بدانیم:

*در آستانه صد و دومین دربی پایتخت، شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس را به طور کلی چگونه ارزیابی می کنید؟

-دربی در هر حال یک بازی متفاوت است و هواداران قطعا دوست دارند تا در کنار قهرمانی، سه امتیاز این بازی را هم به دست بیاورند. من فکر می کنم پرسپولیس طی چند هفته اخیر، دچار حاشیه هایی شده و این مسئله، یک امتیاز مثبت به نفع استقلال است. هرچند که فارغ از شرایط تیم پرسپولیس، استقلال با رهبری جواد نکونام خیلی خوب عمل کرده و نتایج قابل قبولی گرفته. اما با این حال، این اتفاقات می تواند یک برگ برنده برای استقلال باشد و به آن ها کمک کند تا بتوانند بازی را به نفع خودشان خاتمه دهند چرا که پرسپولیس آن طراوت و شادابی همیشگی را ندارد. البته هیچگاه نباید فراموش کرد که پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و تیمی است که بازیکنان بزرگی در آن بازی می کنند. درنهایت من تصور می کنم که کفه ترازو به نفع تیم استقلال سنگینی می کند.

*استقلال در ابتدای فصل شرایط خوبی نداشت و نکونام نتوانست آن طور که دلش می خواهد تیمش را ببند. به همین دلیل، هیچکس تصور نمی کرد که استقلال بتواند در قامت یک مدعی قهرمانی در لیگ امسال ظاهر شود. اما با شروع لیگ، آن ها عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند و حالا هم صدرنشین لیگ هستند. فکر می کنید دلیل اصلی موفقیت استقلال تا اینجای فصل چه بوده؟

-جواد نکونام توانسته تیمی جنگجو و دونده را به میدان بفرستد و این همان چیزی است که او از کی روش الگو گرفته. او قلب بازیکنان استقلال را هدف گرفت. وقتی بازیکنان یک مربی را دوست داشته باشند، سرشان را هم برای آن مربی می دهند. جواد نکونام کسی است که حتی در زمانی که در فولاد حضور داشت هم بازیکنانش را به این ترتیب آماده بازی می کرد. حتی کادری هم که با نکونام کار می کند و روی نیمکت می نشیند، کادری است که حواسش به تمام اتفاقات پیرامونی است و می تواند حواشی را مدیریت کند. چه بسا برخی از رفتارها هم مورد پسند و تایید ما نباشد چرا که در آن زمان که من در مس رفسنجان حضور داشتم و مقابل فولاد قرار می گرفتیم، تنش های زیادی با نیمکت آن ها داشتیم. اما این نکته مهمی است که هم بازیکنان درون زمین هم اعضای روی نیمکت، همه چیزشان را برای جواد نکونام می گذارند و این یکی از رمزهای اصلی موفقیت استقلال است. کدام مربی می آید مبلغ قراردادش را کاهش دهد یا از بازیکنانش خواهش کند که چنین کاری را انجام دهند تا بتوانند مثلا یک مهاجم خارجی جذب کنند؟

*در سوی مقابل، پرسپولیس تیمی است که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به فصل جدید لیگ برتر گذاشت اما در هفته های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بود. از جمله حواشی و اختلافات میان بازیکنان و مربیان با مدیران باشگاه و همچنین نتایج نه چندان خوب در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا. دلیل مشکلات اخیر پرسپولیس را در چه چیزی می بینید؟

-ما وقتی به شرایط پرسپولیس از ابتدای فصل نگاه می کنیم، می بینیم که این تیم در یارگیری دچار مشکل بوده است. آن ها عبدی و آل کثیر را از دست دادند و جایگزین های خوبی را برای آن ها پیدا نکردند. همین مسئله باعث شده تا پرسپولیس با فقر مهاجم رو به رو شود چرا که از داشتن یک مهاجم تراز اول محروم است. همین مسائل دست به دست هم داد تا پرسپولیس دچار مشکل شود. در تیم های بزرگ، حواشی به ناگهان سر باز می کند و حتی تیمی مثل پرسپولیس که فصل قبل فاتح سه گانه فوتبال ایران شده هم از این مسئله در امان نیست. در کل من فکر می کنم اگر پرسپولیس در نیم فصل نتواند خود را به ویژه در خط حمله تقویت کند، در ادامه این فصل پر فراز و نشیب، باز هم دچار مشکل خواهد شد.

علی علیزاده 2

*به نظر می آید این حاشیه ها و مشکلات حالا به سکوها هم کشیده شده و عده ای طرفداران پرسپولیس به ویژه پس از بازی با الدحیل به شدت از عملکرد تیم شان ناراحت بودند.

-این را باید بگویم که حرکت تماشاگران پرسپولیس پس از شکست مقابل الدحیل خیلی زشت بود. نباید فراموش کرد که یحیی گل محمدی مربی ای بود که سه گانه را فصل قبل کسب کرد و پیش از آن هم قهرمانی های متعددی را برای پرسپولیس به ارمغان آورده بود. حالا در یک مقطع هم ممکن است تیم خوب نتیجه نگیرد و از لیگ قهرمانان حذف شود. به جای چنین رفتارهایی، باید کمک کرد که مشکلات ایجاد شده، مرتفع گردند. در حال حاضر فکر می کنم بازیکنان بزرگ پرسپولیس خیلی نقش کلیدی ای در جمع کردن این بحران ها دارند. اگر کسی مثل کریم باقری روی نیمکت پرسپولیس می بود، می توانست کمک زیادی به یحیی گل محمدی کند تا اختلافات موجود میان مدیران و مربیان و هواداران رفع شود. 

*با توجه به این که شما گفتید دربی یک بازی متفاوت است، این مسئله باعث نمی شود تا دو تیم با احتیاط پا به زمین مسابقه بگذارند تا درنهایت بازنده این میدان نباشند؟

-هر دو تیم قطعا جوری بازی خواهند کرد که تحت هیچ شرایطی بازنده این میدان نباشند چرا که همانطور که گفتم، دربی دیداری متفاوت و حساس است. برنده این بازی چنان از لحاظ روحی و روانی پر خواهد شد که می تواند تا یک ماه آینده هر حریفی را شکست دهد. از آن طرف هم اگر تیمی دربی را واگذار کند، مشکلات گذشته اش بیشتر از قبل خواهد شد. در کل دربی بازی سختی است و هر تیمی که از تک موقعیت ها استفاده کند می تواند برنده بازی باشد.

*شما هم با پیراهن پرسپولیس و هم با پیراهن استقلال حضور در دربی پایتخت را تجربه کرده اید و صحنه های خاصی را در این بازی برای فوتبال دوستان رقم زده اید. از نظر خودتان شیرین ترین و تلخ ترین لحظاتی که در شهرآورد تهران داشته اید کدام است؟

-قطعا شیرین ترین لحظه در دربی برای هر بازیکن، گل زدن در این بازی است و من هم خوشحالم که توانستم با پیراهن استقلال در دربی گلزنی کنم و تلخ ترین لحظه ام هم آن هند پنالتی در لحظات آخر مسابقه بود که امیدوارم هیچوقت چنین اتفاقی برای هیچ بازیکنی رخ ندهد. در پایان امیدوارم هر تیمی که نمایش بهتری از خود ارائه می دهد پیروز مسابقه باشد.

دیدگاه تان را بنویسید