شاهکار شطرنج در هانگژو/ نزدیک تر از رگ گردن به طلا

تیم ملی شطرنج ایران با تساوی مقابل بخت اول قهرمانی به یک قدمی مدال طلا رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی شطرنج ایران در حساس ترین دیدار خود در بخشی تیمی رقابت ها در دور پنجم مقابل هند، بخت نخست قهرمانی رفت و در حالی که تا آستانه برد هم پیش رفته بود به یک تساوی ارزشمند دست یافت تا به مدال طلا خیلی نزدیک شود. با این تساوی ایران و هند بدون باخت ماندند، اما هندی ها مقابل ازبکستان امتیاز از دست دادند و به این ترتیب ایران حالا مدعی اصلی مدال طلای بازی های آسیایی است.

هند در این دیدار در تمام میزها بازیکنانی با ریتینگ قوی تر از ایران در اختیار داشت و 4 سوپراستاد بزرگ بسیار قدرتمند با میانگین ریتینگ 2734 برای آنها بازی کردند در حالی که در ایران فقط پرهام مقصودلو ریتینگ بالای 2700 دارد.

روی میز 1 پرهام مقصودلو مقابل گوکش، پدیده 17 ساله شطرنج که رده 9 جهان را در اختیار دیدار دارد در دیداری پرفراز نشیب و در روزی که بارها فرصت پیروزی را از دست داد، سرانجام با استفاده از اشتباه فاحش حریف به برتری رسید.

امین طباطبایی با تصمیم ریسک آمیز در ابتدای بازی در وضعیت خطرناک قرار گرفت. او هرچند توانست بازی را مدیریت کند و بسیار به تساوی نزدیک شده بود اما در نهایت بازی را به دیگر پدیده هندی ها رامش بابو پراگناناندا باخت. اگر امین می توانست وضعیت متعادل را حفظ کند هند را شکست داده بودیم.

روی میز 3 و 4 پویا ایدنی و بردیا دانشور مقابل حریفان به مراتب قوی تری که داشتند به خوبی مقاومت کردند تا بازی در نهایت 2-2 شود.

4 دور دیگر به انتهای بازی ها مانده و ایران فقط یک رقیب متوسط به نام ویتنام دارد که البته ریتینگ بازیکنان ویتنامی به مراتب از ملی پوشان ما کمتر است. سه بازی دیگر هم بسیار آسان و با تیم هایی است که فقط جهت حضور به هانگژو آمده اند و از پیش بازنده هستند. ایران در صورت پیروزی در این 4 دیدار آسان مستقل از نتایج هند به مقام قهرمانی می رسد.

جدول رده بندی تا پایان دور پنجم (در شطرنج برد تیمی 2 امتیاز و تساوی یک امتیاز دارد)

1- ایران 9 امتیاز (4 برد و 1 تساوی)

2- هند 8 امتیاز (3 برد و 2 تساوی)

3- ویتنام 7 امتیاز (3 برد، 1 تساوی، 1 باخت)

 

دیدگاه تان را بنویسید