جی پلاس

هانسی فلیک؛ بدترین سرمربی تاریخ آلمان

سرمربی آلمانی پس از تحقیر مقابل ژاپن از سمتش برکنار شد تا نخستین سرمربی تاریخ این کشور لقب بگیرد که اخراج می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: "من سرمربی مناسبی برای تیم ملی آلمان هستم" جمله هانسی فلیک پس از شکست تحقیر آمیز مقابل ژاپن در بازی دوستانه بود. سرمربی آلمانی کمتر از ۲۴ ساعت بعد از باخت ۴ بر یک مقابل سامورایی ها از سمتش اخراج شد و نخستین سرمربی لقب گرفت که در ۱۲۳ سال اخیر در تیم ملی آلمان برکنار می شود. فلیک صبح یکشنبه در تمرینات تیم حاضر شد اما فدراسیون فوتبال آلمان بیش از این نمی توانست از سرمربی سابق بایرن مونیخ حمایت کند. رسانه های این کشور که در فیفا دی گذشته خواستار برکناری فلیک بودند دو شب پیش از او به عنوان بدترین سرمربی تاریخ تیم ملی یاد کردند.

آمار نیز این موضوع را نشان می دهد. ژرمن ها تحت هدایت هانسی از ۱۷ بازی آخر خود تنها چهار برد کسب کردند. آلمان در سه بازی آخر خود سه شکست را تجربه کرد. پس از باخت یک بر صفر مقابل لهستان برای اولین بار در تاریخ خود برابر کلمبیا با دو گل مغلوب شد و دو ماه بعد تحقیر مقابل ژاپن را تجربه کرد. ژرمن ها تنها یک بار توانستند برابر تیم های بزرگ اروپایی پیروز شوند که این اتفاق در ژوئن ۲۰۲۲ در لیگ ملت ها رخ داد و ۵ بر ۲ آتزوری را شکست دادند. مشکل سرمربی آلمانی تنها تیم های بزرگ نبودند و تیم او مقابل حریفان نه چندان قدرتمندش هم نتایج ضعیفی کسب می کرد. 

تیم ملی آلمان

فلیک در ۲۵ بازی ۱۲ برد، 7 مساوی و 6 شکست را به ثبت رساند. او پس از این که جانشین یواخیم لوو شد شروع خوبی داشت، همه بازی های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ را با پیروزی به پایان رساند و ژرمن ها به عنوان نخستین تیم به مرحله نهایی صعود کردند اما ابهام در رابطه با تیم فلیک از دیدار دوستانه با هلند در بیست و نهم مارس ۲۰۲۲ شروع شد که برابر نارنجی پوشان یک بر یک مساوی کرد. سپس در لیگ ملت ها سه تساوی پیاپی یک بر یک برابر تیم های ایتالیا، انگلیس و مجارستان کسب کرد. 

اولین ناکامی بزرگ هانسی در جام جهانی قطر رقم خورد که در مرحله گروهی حذف شد. آلمان در بازی نخست بر خلاف انتظارها ۲ بر یک مغلوب ژاپن شد و در ادامه برابر اسپانیا یک یک مساوی کرد. پیروزی ۴ بر ۲ مقابل کاستاریکا فایده ای نداشت و این تیم با چهار امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به اسپانیا در رتبه سوم قرار گرفت. با وجود این حذف شرم آور فدراسیون فوتبال آلمان به فلیک اعتماد و اعلام کرد می خواهد حداقل تا یورو با او همکاری کند اما اشتباه کرد چون با برکناری هانسی، سرمربی جدید فرصت بیشتری برای آماده سازی تیم در مسیر یورو داشت. 

تیم فلیک نه تنها نتیجه نمی گرفت بلکه بد هم بازی می کرد. هانسی در ۷۷۰ روزی که سرمربی آلمان بود با سیستم های مختلفی بازی کرد و ۴۹ بازیکن را به تیم دعوت کرد اما به جز چند بازی نخست تیمش هرگز نتوانست بازی های خوبی به نمایش بگذارد. درست است که در حال حاضر یکی از بدترین نسل های آلمان تیم ملی این کشور را تشکیل داده اند اما بازیکنان زیر نظر فلیک نمی توانستند توانایی های خود را نشان دهند. مشکل اصلی تیم نداشتن گلزن بود. کای هاورتس در نوک خط حمله تیم فلیک بازی می کرد که مدت هاست در دوران افول خود به سر می برد.

تیم ملی آلمان

ژرمن ها در دفاع هم به شدت ضعیف عمل می کردند. تقریبا تمام تیم ها به راحتی دروازه آلمان را در این دو سال باز کردند. فلیک از تمام مدافعانی که می توانست بهره ببرد در ترکیب تیم استفاده کرد حتی در بازی آخر برابر ژاپن جاشوا کیمیش بازی ساز را در دفاع قرار داد اما باز هم نتیجه ای نگرفت و تیمش چهار بار دروازه اش باز شد. خط میانی تیم فلیک به نظر می رسید بهتر از دیگر خطوط باشد اما نه زوج کیمیش- گورتسکا جواب داد و نه کیمیش- گندوغان. در بازی شنبه شب گندوغان و امره جان خط میانی را تشکیل داده بودند که هافبک بارسلونا یکی از بدترین های بازی های خود را در سال های اخیر به نمایش گذاشت.

سرمربی آینده آلمان کار سختی را پیش رو خواهد داشت چون هم زمان کمی برای آماده سازی تیم دارد (۹ ماه) و هم می داند که نمی تواند از این نسل آلمان انتظار بالایی داشته باشد. او حداقل کاری که می تواند کند بهره گرفتن از حداکثر توانایی بازیکنان مورد نظرش خواهد بود تا تیمش بتواند بازی های قابل قبولی در یورو به نمایش بگذارد. آلمان میزبان بازی ها است و نمی خواهد مانند دو جام جهانی گذشته که در مرحله گروهی حذف شد تحقیر شود. ژرمن ها از شانس های قهرمانی نیستند اما می توانند با سرمربی جدید، خود را به مراحل بالای حذفی برسانند. 

دیدگاه تان را بنویسید