علی لطیفی در گفت و گو با جی پلاس؛

سردار به جام ملت ها نرود زشت می شود/ قلعه نویی بازی را بلد است

تیم ملی فوتبال ایران طی روزهای آینده دو دیدار تدارکاتی مقابل بلغارستان و آنگولا برگزار خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده سازی خود برای حضور در جام ملت های آسیا 2023، قرار است در روزهای آینده دو بازی دوستانه مقابل بلغارستان و آنگولا برگزار کند. دو دیدار پیش روی تیم ملی و همچنین لیست بازیکنان اعلامی از سوی امیر قلعه نویی، طبق معمول باعث بحث هایی بین موافقان و مخالفان شد و همین مسائل، سوژه گفت و گوی خبرنگار ورزشی جی پلاس با علی لطیفی، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال است.

علی لطیفی در خصوص کیفیت حریفانی که ایران به طور کلی با آن ها بازی دوستانه برگزار می کند گفت: من فکر می کنم ما اگر توان این را داشتیم که با تیم های بزرگی نظیر آرژانتین، فرانسه و آلمان بازی کنیم، باید این کار را می کردیم. درست مثل استراتژی که سایر کشورهای آسیایی در پیش گرفته اند و از طریق بازی های دوستانه با تیم های بزرگ، خود را تحت فشار می گذارند تا بتوانند نقاط ضعف خود را برطرف کنند. اما وقتی امکان چنین مسابقاتی برای ما وجود ندارد، مجبوریم به همین بازی ها اکتفا کنیم چون در هر صورت، چنین دیدارهایی، از هیچ کاری نکردن و در خانه نشستن بهتر است.  شاید اصلا خود آقای قلعه نویی هم دوست داشته باشد که ما با تیم های بزرگی بازی کنیم ولی می دانیم بنا به دلایل مختلف نظیر تحریم و شرایط بد اقتصادی، امکان چنین چیزی فراهم نیست.

او به طور مشخص در خصوص دو حریفی که ایران در فیفادی شهریور قرار است مقابل آن ها به میدان برود گفت: آنگولا جزو تیم های برتر قاره آفریقا به حساب نمی آید اما به طور کلی تیم های آفریقایی فیزیک خوبی دارند و تیم های دونده و پرقدرتی از لحاظ بدنی هستند. این امر می تواند تا حدودی به ما کمک کند. داستان بلغارستان اما متفاوت است. بلغارستان تیمی اروپایی است و هر ساله به بهانه های مختلف نظیر مقدماتی جام جهانی، مقدماتی یورو و لیگ ملت های اروپا، با تیم های مطرحی بازی می کند. البته که این بلغارستان با آن بلغارستان دهه 90 میلادی کاملا متفاوت است. آن تیم یکی از مدعیان قاره اروپا بود و ستاره ای نظیر استویچکوف را در ترکیب خود داشت و در سال 1994 هم به نیمه نهایی جام جهانی راه یافت اما حالا این تیم در حال ورود به چرخه تیم های درجه سه قاره اروپا است. ما هیچوقت حریفان دوستانه مان را با برنامه ریزی خاصی انتخاب نکرده ایم و در واقع با هر تیمی که بشود، بازی می کنیم ولی می توان گفت با بررسی جمیع جهات، این بازی ها از هیچ بهتر است.

لطیفی در خصوص حواشی ایجاد شده درباره لیست تیم ملی پیرامون بحث دعوت از میلاد سرلک گفت: تا جایی که من می دانم، امیر قلعه نویی آدمی اهل سیاست و مدیریت است و در یک کلام، بازی را بلد است. او در جایی که لازم است، انعطاف به خرج می دهد و در جایی دیگر تحکم می کند. با این حال من فکر نمی کنم که به این سادگی ها بشود به او چیزی را تحمیل کرد. نمی گویم که امکان ندارد، بلکه می گویم سخت است. مگر این که از سطوح بالاتر، موضعی اتخاذ شود و او هم در هماهنگی با آن ها و در راستای راه افتادن کار تیم ملی، چنین کاری انجام دهد. این چیزی نیست که بشود در مورد آن حکم قطعی داد چون کاملا مشخص نیست و قابل اثبات نیست. اما جدای از بحث سرلک، می توانیم لیست تیم ملی را نقد کنیم. من برایم عجیب است که چرا مهدی قایدی در جمع ملی پوشان نیست. او بازیکنی است که در یک سال گذشته جزو آماده ترین بازیکنان فوتبال ایران بوده. هم در زمان حضورش در استقلال و هم حالا که در اتحاد کلبا بازی می کند، بسیار عملکرد خوبی از خودش نشان داده. من تصور می کنم که تیم ملی ما در حال حاضر از کمبود خلاقیت فردی رنج می برد و مهدی قایدی به خوبی می تواند این مشکل را برطرف کند. البته که ما بازیکنان خوبی مثل طارمی و... را هم در اختیار داریم اما از لحاظ تاکتیکی من فکر می کنم بازیکنی مثل قایدی حداقل به عنوان یار جانشین می تواند خیلی به تیم ملی کمک کند. درنهایت باید به سلیقه آقای قلعه نویی در چینش بازیکنانش احترام بگذاریم چون او قطعا خوب می داند که اگر تیم ملی نتیجه نگیرد، اولین نفر خود اوست که مورد پرسش واقع می شود.

مهاجم سابق تیم ملی و استقلال درباره غیبت سردار آزمون در لیست تیم ملی و این که گفته می شود او شاید در جام ملت ها هم تیم ملی را همراهی نکند و تیم باشگاهی اش را ترجیح دهد گفت: این که گاهی یک بازیکن در اردوی تدارکاتی تیم ملی حضور پیدا نکند و در تیم باشگاهی اش باقی بماند، اشکالی ندارد و به نظرم سردار آزمون با توجه به مصدومیتی که دارد و انتقال تازه ای که به رم ایتالیا داشته، طبیعی بود که در این اردو نباشد. اما اگر قرار باشد چنین رفتاری در جام ملت های آسیا هم اتفاق بیفتد، بسیار زشت است. من یقین دارم که سردار آزمون چنین کاری نخواهد کرد اما به فرض محال اگر این اتفاق بخواهد بیفتد، سردار آزمون نباید فراموش کند که او از دل این کشور و این تیم ملی به سطح اول فوتبال اروپا رسیده. هزینه ها و حمایت های بسیاری به پای او و امثال او ریخته شده است. لذا هر کدام از بازیکن ها و ما اهالی فوتبال، چون با حمایت این مردم رشد کرده ایم، وظیفه مان است که برای این مردم و این کشور هرکاری بکنیم.

دیدگاه تان را بنویسید