جی پلاس؛

برای فردای دریافت حق پخش تلویزیونی فوتبال برنامه‌ای وجود دارد؟

آیا فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه های ایرانی برنامه ای برای فردای دریافت مبلغ حق پخش تلویزیونی دارند؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ همه آن هایی که تحولات فوتبال ایران را دنبال می کنند، از کشمکش های موجود بر سر ماجرای حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر آگاه هستند. از یک طرف می دانند که فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه ها به شدت به دریافت این پول که حق آن هاست نیاز دارند و از طرف دیگر هم می دانند که صداوسیما به این راحتی ها زیر بار پرداخت سهم فوتبال از پخش مسابقات نمی رود. از طرفی دیگر هم می دانند که کنفدراسیون فوتبال آسیا در راستای لزوم حرفه ای سازی باشگاه ها، تا چه میزان روی این موضوع که شریان حیاتی تیم های فوتبال از لحاظ درآمدزایی است تاکید دارد و آن طور که فدراسیون‌نشینان می گویند، به زودی وجود قرارداد پخش تلویزیونی بازی ها مابین برگزارکننده رویداد و پخش کننده آن را برای دریافت مجوز حرفه ای، الزامی خواهد کرد.

اینجا حالا می توان یک سوال را از اهالی فوتبال مطرح کرد. طی این سال های اخیر، انگشت اتهام و پرسش گری در خصوص مسئله حق پخش به سوی سازمان صداوسیما بوده اما حالا می توان از فوتبالی ها پرسید که آیا برای فردای پرداخت حق پخش تلویزیونی برنامه ای دارند یا صرفا در سطح موضوع متوقف شده اند؟ بیایید تصور کنیم همین فردا، سازمان صداوسیما مبلغی در حدود چندهزار میلیارد تومان را به وزارت ورزش پرداخت کرد و وزارت خانه هم آن را تمام و کمال در اختیار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قرار داد. آیا با رویکرد موجود در نزد مدیران فوتبال ما در حال حاضر، این پول منجر به توسعه خاصی در فوتبال ما خواهد شد؟ آیا مدیران سازمان لیگ و یا مدیران عامل باشگاه های ما اساسا برنامه و نقشه ای برای به کارگیری این پول دارند تا به کمک آن علاوه بر حل کردن مشکلات روزمره خود، زیرساخت ها و بنیان های فوتبال ایران را هم نوسازی کنند؟

طبیعتا بدون یک برنامه هدفمند و منسجم و در غیاب یک رویکرد توسعه محور، تزریق حجم کلانی از پول هم نمی تواند مشکلات فوتبال ایران را حل کند. برنامه ای که از قضا باید در همین شرایط که هنوز اصل قضیه حق پخش محقق نشده نوشته شود تا فردا روزی اگر این مشکل حل شد، سردرگمی در خصوص نحوه استفاده از این منبع مالی ارزشمند وجود نداشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید