کفاشیان: سپاهان و ذوب آهن زورشان می‌آید برای زیرساخت‌ها هزینه کنند

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که ریاست هیئت مدیره باشگاه تازه متولد شده مهرعظام را بر عهده دارد، معتقد است واگذاری امکانات به نهادهای خصوصی به ورزش کشور کمک می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ علی کفاشیان درباره فعالیت‌های باشگاه ورزشی مهرعظام در سراسر کشور گفت: امسال 18 تیم در رده مردان و 15 تیم در رده بانوان شرکت می‌کنند. آنها شش ماه در باشگاه مهرعظام تمرین کردند و تلاش کردیم از بهترین امکانات استفاده کنیم. می‌خواهیم ورزشکاران نخبه ما تحت پوشش بهترین مربیان قرار بگیرند و به تیم‌های ملی و خارجی برسند. برای واحدهای صنعتی سخت نیست که یک مدرسه فوتبال رایگان تأسیس کنند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به پتانسیل بخش خصوصی عنوان کرد: پس از 40 سال سابقه ورزشی می‌گویم که از حضور در این مسیر احساس رضایت می‌کنم. حتی کارنامه بچه‌های خودمان را بررسی می‌کنیم و اگر نمره بدی گرفتند، به مشکل‌شان می‌پردازیم. به این بچه‌ها گفتیم هزینه شرکت در کلاس‌های آموزشی آنها را می‌دهیم. 55 مربی در رشته‌های شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک داریم و بیش از 300 مربی در فوتسال و فوتبال فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره باشگاه مهرعظام با بیان اینکه بودجه تخصیص‌یافته وزارت ورزش به فدراسیون‌ها پاسخگوی 10 درصد نیازهای آنها هم نیست، گفت: دولت حدود هفت درصد هزینه‌های ساخت و ساز را تأمین می‌کند. وزارت ورزش می‌تواند بخش خصوصی را فعال و آنها را برای ساخت زیرساخت‌ها تشویق کند. وقتی باشگاهی 800 میلیارد در جیب افراد خاص می‌ریزد، می‌تواند دو درصدِ آن را خرج زیرساخت‌ها کند.

«امیدوارم بخش خصوصی را فعال کنیم تا ورزش کشور رشد کند». کفاشیان ضمن بیان این جمله یادآور شد: سپاهان و ذوب‌آهن حدود هزار میلیارد تومان برای تیم‌های خود خرج می‌کنند، اما زورشان می‌آید که 10 میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها هزینه کنند. اگر دولت تصمیم بگیرد امکانات ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کند، کمک زیادی به ورزش خواهد شد. یک مجموعه ورزشی در منطقه‌ای از مشهد را دیدیم که استخر و زمین چمن آن مخروبه و سالن آن نیمه‌کاره بود.

وی گفت: گفتیم این مجموعه را به ما بدهید تا 20 میلیارد تومان در آن هزینه کنیم و 15 سال در اختیار ما باشد، اما گفتند آن را یک سال در اختیار ما می‌گذارند! دولت که پول نمی‌دهد؛ هیئت فوتبال هم از پس این هزینه‌ها برنمی‌آید. زمین‌های مخروبه زیادی در استان‌ها می‌بینیم. همه جا یک ورزشگاه 15 هزار نفره ساختند، اما همه آنها مخروبه شده است. زیرساخت‌های ما بسیار بسیار خراب است و اگر چمن خوبی داشته باشیم، به 10 جا اجاره داده شده است!

رئیس هیئت مدیره باشگاه مهرعظام با اشاره به همکاری با سرمربی تیم ملی فوتبال تصریح کرد: قلعه‌نویی تشکیلات ما را دید و به ما قول همکاری داد. نباید فراموش کنیم باشگاه‌ها از درآمد اصلی خودشان یعنی حق پخش تلویزیون محروم هستند. با این شرایط، مشکلات فعلی وجود دارد و یا باید با زیرمیزی یا به‌صورت غیرمستقیم واریز شود. این مسئله حل شود، باشگاه‌های صنعتی بیشتر فعالیت می‌کنند.

کفاشیان به وضعیت سکوهای ورزشگاه آزادی اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که کار به بخش خصوصی واگذار نشود، تصور نمی‌کنم به این زودی‌ها به نتیجه مثبتی برسند. با توجه به اینکه دولت بودجه کافی برای بازسازی در ورزش را ندارد، واگذاری به بخش خصوصی بهترین راهکار است. همیشه در معیارهای AFC مانند هتل و ورزشگاه‌ها امتیاز نمی‌گرفتیم و تماشاگران معیار امتیاز ما بودند که آن را دارند از ما می‌گیرند. در این صورت به رده‌های پایانی سقوط می‌کنیم.

وی در مورد اهداف تأسیس باشگاه مهرعظام خاطرنشان کرد: این باشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی از دو سال پیش راه‌اندازی شده که یکی از اهداف آن، تمرکز بر نقاط کم برخوردار و با امکانات محروم است تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم استعدادها را در رشته‌های فوتبال، فوتسال، شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک با کمک بهترین مربیان استعدادیابی شناسایی و در آینده به تیم های ملی، باشگاهی و استانی تزریق کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید