کارشناسی داوری پرسپولیس و ملوان| گل سوم قرمزها درست بود؟

نظرات کارشناسان داوری درباره قضاوت بیژن حیدری در دیدار پرسپولیس و ملوان را در این خبر بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حسین عسگری کارشناس داوری درباره قضاوت پیام حیدری در دیدار پرسپولیس و ملوان به تسنیم گفت: حیدری شخصاً اشتباه مهم و تأثیرگذاری نداشت فقط در یک صحنه در دقیقه 24 باید حتماً به عمری اخطار می‌داد. این بازیکن داخل محوطه جریمه سرنگون شد. وقتی مهاجم داخل محوطه روی زمین می‌افتد، دو حالت دارد؛ یا دفاع خطا کرده یا اینکه تمارض کرده است. در داخل محوطه قانون‌گذار تأکید کرده در چنین صحنه‌ای حتماً باید به مهاجم اخطار دهد، چون چنین کارهایی علیه داور جو منفی ایجاد می‌کند. در این صحنه هیچ خطای روی عمری انجام نشد و فقط تمارض کرد. در سایر صحنه‌ها پیام حیدری به درستی اخطار داد و اشتباه خاص دیگری نداشت که روی نتیجه تأثیر بگذارد. یعنی تصمیمات او روی برد یا باخت تیمی تأثیر نداشت. کمک داور دوم هم خیلی به او کمک کرد؛ مخصوصاً روی گل اول پرسپولیس به درستی تصمیم به ادامه بازی داد و ترابی گل را به ثمر رساند.

کارشناس داوری ایران با اعلام این موضوع که در صحنه گل سوم پرسپولیس شوت لئاندرو پریرا به طور کامل از خط رد نشده بود، عنوان کرد: در دقیقه 81 تمام توپ از خط رد نشد. یقیناً جایگیری کمک داور اول روی خط دروازه نبود، چون بازیکن روی خط محوطه شوت زد و چیزی که من دیدم پنج، شش سانت از محیط توپ روی خط بود؛ پس به صورت کامل از خط عبور نکرده است. قانون می‌گوید تمام محیط توپ باید از تمام خط رد شود.  فقط دوربین‌ها و سیستم‌های روز دنیا می‌توانند چنین صحنه‌های را تشخیص دهند. مثل همان گلی که ژاپن در جام جهانی به آلمان زد.

حیدر سلیمانی کارشناس داوری، درباره قضاوت بیژن حیدری به ایسنا گفت: داور قضاوت خوبی در این دیدار داشت و به نظرم تیم داوری یک اشتباه در این بازی داشت که آن هم تاثیرگذار نبود. کارت‌های داده شده درست بود هرچند داور می‌توانست کارت زرد بیشتری نیز بدهد. در دقایق ۲۴ و ۲۵، عمری دو بار سعی کرد با شبیه‌سازی از داور پنالتی بگیرد که هیچ‌کدام خطا نبود و مدافعان ملوان کار اضافه‌ای نکردند و داور حتی می‌توانست به او کارت زرد بدهد. گل اول پرسپولیس که توسط ترابی به ثمر رسید، درست بود و آفسایدی در کار نبود. در دقیقه ۶۹ کادر فنی ملوان معتقد بودند که بیرانوند خطا کرده ولی دروازه‌بان پرسپولیس مرتکب هیچ خطایی نشده بود و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی صحیح بود.

این کارشناس داوری درباره گل سوم پرسپولیس گفت: با توجه به آنچه در تصاویر تلوزیونی پخش شد، من نمی‌توانم قبول کنم که تمام توپ از تمام خط رد شده و گل درست بوده است. هر چند به نظرم این تصویر همانند دیدار اسپانیا و ژاپن در جام جهانی نیاز به بررسی با VAR و تکنولوژی خط دروازه دارد.

علیرضا یزدانی کارشناس داوری هم درباره داوری این مسابقه به فارس گفت: گل سوم تیم پرسپولیس درست و صحیح نبود و از نظر قانونی این اشتباه، یک خطای تاثیرگذار است چرا که همین گل شاید در پایان فصل منجر به سقوط یک تیم و یا قهرمانی یک تیم شود. پس به این دلیل که بازی دو بر صفر بوده و بگوییم این گل تاثیری در روند بازی نداشته درست نیست. در تصاویری که دیدیم توپ، زمین را لمس کرد اما محیط توپ به صورت کامل از خط رد نشد و این گل صحیح نبود. باید کمک داور اول بازی اجازه ادامه بازی را می‌داد و اعلام این گل اشتباه بود. جایگیری نامناسب کمک داور باعث رخ دادن این اشتباه شد و اگر او در جای مناسبی قرار داشت می‌دید که محیط توپ به صورت کامل از خط رد نشده و تصاویر هم بسیار در این زمینه گویا بود. آقای حیدری قضاوت خوبی داشت و خطاهای به موقع گرفت. کارت زردهایی هم که داد کاملا درست بود اما همین گل سوم اشتباه بود. از طرف دیگر گل اول پرسپولیس کاملا درست بود و هیچ ایرادی نداشت.

یزدانی درباره گلی که تیم ملوان زد و کمک‌داور دوم آن را آفساید اعلام کرد گفت: این گل کاملا آفساید بود و کمک داور دوم بازی به درستی پرچم خود را بالا برد.

دیدگاه تان را بنویسید