داوری که به‌خاطر زلزله ترکیه کارت زرد نداد!

در جریان بازی آژاکس و اسپارتا در لیگ هلند، داور به احترام زلزله زده های ترکیه به بازیکن آژاکس کارت زرد نداد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ همین چند هفته پیش بود که خبر غم انگیز زلزله ترکیه و سوریه مردم جهان را به شوک فرو برد. این زلزله متاسفانه خسارات جانی زیادی به همراه خسارت‌های مالی گسترده‌ای به جا گذاشت و افراد شناخته‌شده زیادی در این حادثه دلخراش جان سپردند.

همچنین زلزله ترکیه متاسفانه باعث مرگ سه ورزشکار ایرانی لژیونر که در تیم ملی فوتبال معلولین عضو بودند و در یک هتل اقامت داشتند هم شد. از دیگر افرادی که در این زلزله کشنده جان دادند، کریستین آتسو غنایی، ستاره سابق چلسی و حال حاضر هاتای اسپور ترکیه بود.

اما اتفاقی که در قلب اروپا رخ داد در نوع خود بسیار جالب بود. در جریان بازی آژاکس آمستردام و اسپارتا روتردام در لیگ کشور هلند، محمد کودوس، هموطن آتسو که در آژاکس عضویت دارد، موفق به زدن یک گل شد. در ادامه خوشحالی بعد از گل و با درآوردن پیراهن خود که روی آن شعار "روحت شاد آتسو " درج شده بود، احترام خود را به هموطن فقید خود نشان داد.

1805397

طبق قوانین فیفا، چنین اقدامی مستحق دریافت کارت زرد است، ولی داور این دیدار، پل فن بوئوکل، در اقدامی متحیرکننده از جریمه کردن این بازیکن غنایی امتناع کرد. از نظر این داور اخلاق‌مدار، جریمه بازیکنی که به احترام یک انسان فوت‌شده، یک کار اخلاقی انجام می‌دهد به دور از اخلاق است. گرچه این کار او مخالف قوانین فیفا اتفاق افتاده است، ولی در جامعه جهانی مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی را ایجاد کرده است. اگر طرفداران این اقدام داور را اخلاق‌گرایان نامگذاری کنیم، معتقدند که رعایت اخلاق در مقابل قانون ارجحیت دارد. اما در مقابل، مخالفان این داور هم که می‌توان قانون‌گرایان نامگذاری‌شان کرد، معتقدند که رعایت قانون در هر شرایطی الزامی است و هیچ عذر و بهانه و توجیهی برای عدم رعایت قانون پذیرفته نیست. به زعم این افراد، عدم رعایت قانون به نوعی نشان‌دهنده افول اخلاق است.

دیدگاه تان را بنویسید