جی پلاس

وضعیت ورزش ترکیه پس از زلزله ویرانگر چگونه است؟

زلزله ویرانگر ششم فوریه در ترکیه موجب توقف مسابقات ورزشی و کشته شدن یا ناپدید شدن ورزشکاران رشته های مختلف شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: ششم فوریه، زمین به شکل وحشتناکی در ترکیه و سوریه لرزید. یکی از شدیدترین زلزله های تاریخ در سال های اخیر بود که منطقه وسیعی را در برگرفت و موجب ویرانی کامل ساختمان ها شد، جان هزاران نفر را گرفت و افراد زیادی ناپدید شدند. 

مرکز زلزله، ترکیه بود و از آن پس ورزش که اغلب به فراموشی مشکلات روزمره کمک می کند و یک ناجی به حساب می آید در اولویت دوم قرار گرفت. مهمت محرم کاساپوگلو، وزیر ورزش ترکیه از طریق شبکه های اجتماعی اعلام کرد: "تمام مسابقات ورزشی در کشورمان تا اطلاع ثانوی لغو خواهد بود." این بلای طبیعی افراد کمی را درگیر نکرده است و بخش بزرگی از این کشور در ویرانی به سر می برد. به همین خاطر کارهای خیلی مهمتری برای انجام وجود دارد تا برگزاری مسابقات ورزشی. 

ورزشکاران نیز مانند دیگر شهروندان از زلزله آسیب دیدند. برخی از آن ها خانواده های خود را از دست دادند و بعضی دیگر همچنان زیر آوارها ناپدید هستند. عملیات نجات و آواربرداری بیش از یک هفته است که در حال انجام است و آمار کشته شدگان که ورزشکاران نیز در میانشان هستند هر لحظه افزایش پیدا می کند. 

همه چیز متوقف شده است

فوتبال، بسکتبال، هندبال و دیگر رقابت های ملی در ترکیه پس از زلزله متوقف شده است. همانطور که انتظار  می رفت فدراسیون ها هیچ دخالتی در این موضوع نکردند و همه چیز را به حکومت واگذار کردند. به نوشته ال اسپانیول، مسابقات بین المللی احترام و همبستگی خود را نسبت به این وضعیت نشان دادند. به عنوان مثال در بسکتبال یورو لیگ که فنرباغچه و آنادولو افس حضور دارند اجازه دادند بازی های این دو تیم به تعویق بیفتد با وجود این که در برنامه بازی ها خلل ایجاد می شد. 

در رابطه با رقابت های ملی، فدراسیون فوتبال ترکیه و اتحادیه باشگاه ها اعلام کردند بازی های سوپرلیگ از ماه مارس از سر گرفته می شود‌. این مدت زمان کافی است تا شرایط به حالت عادی برگردد. با این حال نه هاتای اسپور و نه غازی اینتاب که بیشترین آسیب به شهرهایشان رسیده است به این رقابت ها باز نخواهند گشت. سوپرلیگ ترکیه این تصمیم را به خود دو باشگاه واگذار کرد. همه بازی های این دو تیم پیروزی برای حریف محاسبه خواهد شد اما مهم تر از همه این است که هر دو باشگاه در فصل آینده در سوپرلیگ رقابت خواهند کرد. 

کشته شدگان و ناپدیدشدگان 

فهرست ورزشکارانی که زلزله روی آن ها اثر گذاشته است همزمان با آوار برداری و عملیات نجات در حال افزایش است. خیلی از ورزشکاران خانواده های خود را از دست داده اند، مجروح شده اند، ناپدید شده اند یا درگذشته اند. یکی از نام هایی که سر و صدای زیادی به پا کرد کریستین آتسو بود. بازیکن سابق مالاگا که در حال حاضر پیراهن هاتای اسپور را بر تن می کند همچنان با گذشت یک هفته از زلزله ناپدید است. شایعه شده بود که بازیکن غنایی پیدا شده است که نزدیکانش آن را تکذیب کردند. 

سرمربی هاتای اسپور در این رابطه اظهار کرد: "هنوز خبری درباره اتسو و تانر ساووت به دستمان نرسیده است. اگر در بیمارستان بودند چنین حرفی نمی زدم.  لحظات سختی را در حال سپری کردن هستیم." تانر ساووت، مدیر باشگاه هاتای اسپور نیز ناپدید شده است. اونور ارگون، بوراک اوکسوز و کریم آلیسی که در این تیم ترکیه ای پا به توپ هستند از زیر آوار نجات پیدا کرده اند یا با پای خود از میان آوارها بیرون آمده اند. 

در حالی که هنوز خبری از پیدا شدن آتسو منتشر نشده است، مدیر برنامه این بازیکن درباره وضعیتشان گفت: "۹ روز از زلزله گذشته است ک هنوز کریستین را پیدا نکرده ایم. صحنه ها باورنکردنی هستند و قلبمان به خاطر تمام این اتفاق ها به درد آمده است." باریس باساداس، مدافع تیم مالاتیا اسپور برای اینکه زیر آوار نماند مجبور شد خود را از بالکن پرت کند. هم تیمی اش احمت ایوپ تورکارسلان زیر آوارها جان خود را از دست داد‌. خیلی از بازیکنان مارااسپور و اسکندرون اسپور، تیم های دسته دو زیر آوارا ماندند. 

ورزش های دیگر هم وضعیت مشابهی دارند. در کشتی، فدراسیون ترکیه مرگ احمت تاس، مهمت اسکیساریلی، علی گورسوی و اسلان اکیز را اعلام کرد. مهمت جان آگیرباس و امینکان کوکاباس، بازیکنان تیم والیبال دسته دومی مالاتیا هم درگذشتند. تعداد زیادی از  بازیکنان تیم والیبال زنان در یک ساختمان که تخریب شده است حضور داشتند و هنوز خبری در رابطه با وضعیتشان منتشر نشده است. 

آخرین ورزشکاری که مرگش تایید شد جمال کوتاهیا، کاپیتان تیم ملی هندبال ترکیه بود. او پس از چند روز زیر آوار ماندن جان خود را از دست داد. پیکر بی جان دختر پنج ساله اش نیز پیدا شد. همسر باردارش و مادرشوهرش همچنان ناپدید هستند. این زلزله ویرانگر قربانیان زیادی در ترکیه و سوریه برجای گذاشته است و جهان ورزش نیز از هنوز پیامدهای وحشتناک آن رها نشده است. 

دیدگاه تان را بنویسید