جی پلاس

کارلوس کی روش- ایران؛ هر چه بود عشق نبود!

کارلوس کی روش بدون آن که درباره عملکردش با تیم ملی در جام جهانی پاسخگو باشد از ایران جدا شد و حتی مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون هم درباره اهدافشان برای حضور این مربی در جام جهانی صحبتی نکردند!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، روز گذشته کارلوس کی روش با انتشار پستی در اینستاگرام از تیم ملی ایران خداحافظی کرد تا پرونده حضورش با ایران در جام ملت‌های آسیا هم بسته شود. احتمالا او همراه با تیم ملی قطر راهی آسیا می‌شود و شاید سرنوشت ایران و قطر یا بهتر بگوییم ایران و کی روش را در آن مسابقات به هم رساند!

کی روش برخلاف دوره نخستش که ایران را ترک کرد در ماه‌های اخیر و زمانی که قرار شد به تیم ملی بازگردد منتقدان زیادی داشت و رفتار و پس از آن نیز صحبت‌ها و عملکردش بعد از ناکامی در جام جهانی نقد شد.

او بعد از حذف ایران همراه کاروان تیم ملی به ایران برگشت و در فرودگاه شاهد تعدادی از هواداران بود که با وجود عملکرد ضعیف در جام همچنان به گرفتن عکس یادگاری با او راغب بودند و کی روش هم از این موضوع لذت برد! در مدت زمانی که او در ایران بود نه در هیچ برنامه تلویزیونی شرکت کرد و نه نشست خبری گذاشت و فقط برای تفریح به کاخ نیاوران رفت؛ در ادامه نیز بدون پاسخگویی درباره نتایج تیم ملی، ایران را ترک کرد.

کی روش بعد از بازی با آمریکا نیز هیچ‌گاه انتقادات به خودش و عملکرد تیم ملی در جام جهانی را نپذیرفت و بعد از بازگشت به ایران در اظهارنظری عجیب گفت: یک گل با صعود فاصله داشتیم اما متاسفانه نتوانستیم در نیمه دوم بازی با آمریکا به گل برسیم. در کل اگر نگاه کنیم تمام دلایل وجود دارد که هواداران فوتبال به بازیکنان ما افتخار کنند. البته کی روش درباره اینکه چرا هواداران فوتبال باید به تیمی که 6 گل از انگلیس می‌خورد و در بازی مرگ و زندگی با آمریکا از دقیقه یک دفاع می‌کند افتخار کنند توضیحی نداد!

او هیچ‌گاه توضیح نداد چگونه چشم روی اخلاق حرفه‌ای بست و قبل از برکناری اسکوچیچ و آمدن به ایران با لژیونرها در تماس بود و درباره برنامه‌اش در جام جهانی فکر می‌کرد؟!

علی کریمی یکی از عجیب‌ترین نام‌ها در لیست اعزامی به قطر بود و در بازی با انگلیس هم در ترکیب اصلی قرار گرفت تا ایران در زمین عملا 10 نفره باشد!  کی روش و کادرش درباره بردن بازیکنی که یک سال مصدوم بود توضیحی ندادند در حالی که همه حامیانش به دلالی و سفارشی بودن حضور برخی از بازیکنان در لیست اسکوچیچ معتقد بودند. سرمربی سابق تیم ملی توضیح نداد که چرا 4 دروازه بان به قطر رفتند و یک جای خالی در لیستش ماند! سرمربی تیم ملی (سابق) درباره ترکیب باورنکردنی و عجیب و غریبش در بازی با انگلیس توضیح نداد؛ هیچ‌گاه نگفت چرا ترسو بود و در دیدار مقابل آمریکا که برای صعود نه سه امتیاز و برد بلکه فقط یک تساوی لازم نداشت این چنین محتاط بود؟!

نه فقط کی روش بلکه رئیس فدراسیون و حتی وزیر ورزش که او را عامل اصلی بازگرداندن مربی پرتغالی به ایران می دانند از عملکرد تیم ملی در قطر حمایت کردند و حتی پولادگر معاون قهرمانی وزیر ورزش هم نه پشت تیم ملی، بلکه پشت کی روش ایستاد! بازیکنان تیم ملی هم در اظهارنظرهایی که به نظر می‌رسید کاملا دیکته شده بود در فرودگاه تهران از کی روش تمجید کردند و سردار آزمون فراتر از وظایفش صحبت کرد و گفت نمی‌گذارد کی روش برود!

با گذشت یک ماه و نیم از پایان جام جهانی هنوز نه وزیر، نه معاون وزیر، نه رئیس فدراسیون، نه بازیکنان تیم ملی هیچ کدام عملکرد ضعیف ایران در جام جهانی را قبول نکردند و به عقیده آن‌ها تیم ملی نتایج خوبی را کسب کرد. حمید سجادی و عاملان بازگرداندن کی روش هنوز به این سوال پاسخ ندادند که هدف‌شان از بازگردندان مربی پرتغالی به تیم ملی چه بود؟ ترس از باخت سنگین به انگلیس؟! ترس از حذف زودهنگام از جام جهانی؟!

تیم ملی نه با اسکوچیچ بلکه با کی روش هم 6 گل از انگلیس خورد و هم در مرحله گروهی از جام کنار رفت تا آخرین فرصتش برای صعود ارزشمند به دور بعد رقابت‌ها را از دست بدهد. (با توجه به 48 تیمی شدن جام جهانی از دوره های آتی صعود از گروه کار چندان سختی نیست!) پس کی روش برای چه آمده بود؟! او از روی عشق و علاقه پیشنهاد ایران را پذیرفت یا بعد از ناکامی صعود با کلمبیا و مصر به دنبال یک جای خالی برای پرواز به قطر بود؟!

مرد پرتغالی که در پست خداحافظی از میراثش در تیم ملی صحبت می‌کند و اتفاقا با همین هشتگ هم توانست به تیم ملی برگردد، بدون آن که توضیح بدهد میراث اخیرش چه بوده که این‌گونه به آن افتخار می کند از ایران رفت. او رفت تا باردیگر ثابت شود مربیان هراندازه حرفه‌ای و کاربلد باشند وقتی به فوتبال بی‌درو‌پیکر ایران می‌رسند علاقه‌ای به هیچ اخلاق‌مداری ندارند و فقط برایشان پول مهم است و قدرت؛ که اگر اینگونه نبود او در خفا با شاگردان اسکوچیچ برنامه نمی‌چید! همان موقع که قرعه ایران در جام‌جهانی درآمد کی روش خیلی زود خودش را روی نیمکت تیم ملی در قطر دید و در تمام مدت با پست‌های اینستاگرامی‌اش درباره ایران از هواداران دلبری کرد تا بگوید عاشق وطن دومش است!

کی روش بدون شک با دانش‌ترین مربی تیم ملی فوتبال ایران بوده و هست و هیچ گاه نمی توان کارنامه او را نادیده گرفت اما او در سال‌های اولیه حضورش در تیم ملی تفاوت زیادی با زمان رفتنش و برگشتن دوباره اش داشت.  کی روش فعلا ایران را بوسید و کنار گذاشت. شاید یک سال، دو سال یا بیشتر و بعد از ناکامی در 3 جام جهانی و 2 جام ملت‌های آسیا بازهم مسئولان ورزش ایران یاد مرد پرتغالی و حضورش روی نیمکت تیم ملی بیفتند. شاید آن زمان کارلوس دوباره به ایران نیاز داشته باشد و افرادی در ایران بتوانند دوباره با ترساندن کارشناسان و هواداران از نتیجه نگرفتن با مربی سطح پایین‌تر به سراغ کی روش بروند و او هم از ناچاری و نه به خاطر عشق و علاقه قلبی جواب بله را بدهد.

دیدگاه تان را بنویسید