سقوط قائم مقامی پس از 21 سال

احسان قائم مقامی در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج به ریتینگ زیر 2500 سقوط کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ اولین استاد بزرگ شطرنج ایران و قهرمان 12 دوره ایران در آخرین رده بندی اعلام شده توسط فیده، به ریتینگ 2490 نزول کرد. اتفاقی که پس از 21 سال رخ داده است.

قائم مقامی 40 ساله در آغاز سال 2001 و در زمانی که 19 سال داشت از ریتینگ 2500 عبور کرد و از آن زمان تاکنون همیشه ریتینگش در بخش استاندارد بالای 2500 بود. او حتی ریتینگ 2600 و فراتر را نیز در کارنامه دوران ورزشی اش تجربه کرده بود. قائم مقامی در دوران اوجش بالاترین ریتینگی که به آن دست یافته 2633 است که مربوط به سال 2005 است.

پرتکرار ترین چهره شطرنج ایران در المپیادهای جهانی که این روزها اقدامات ارزنده ای در زمینه آموزش و گسترش شطرنج انجام داده اکنون پس از 21 سال ریتینگ زیر 2500 را تجربه می کند.

در شطرنج ریتینگ 2500 یکی از شروط کسب عنوان استاد بزرگی است و البته در کنار آن کسب سه نورم (حدنصاب) استاد بزرگی نیز لازم است.  اکنون قائم مقامی به ریتینگی پایین تر از حد استاد بزرگی نزول کرده اما از آنجایی که عناوین استادی در شطرنج مادام العمر هستند او همچنان استاد بزرگ خواهد ماند.

کاهش ریتینگ قائم مقامی رتبه او را در بین برترین بازیکنان فعال ایران به جایگاه نهمی تنزل داده است. مقصودلو، طباطبایی، ایدنی، موسوی، دانشور، پوررمضانعلی و پورآقا بالا هشت بازیکنی هستند که در رده بندی ایران از او بالاتر قرار دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید