فوتبالیست های ایرانی که بعد از جام جهانی لژیونر شدند

جام جهانی همیشه پلی برای معرفی ستاره های فوتبال به دنیاست که بازیکنان مختلفی با درخشش در این رقابت ها لژیونر می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ؛ کاروان تیم ملی فوتبال ایران برای اعزام به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی آماده می‌شود که هنوز مسافران نهایی از سوی کارلوس کی روش معرفی نشدند.

۱۶ بازیکن داخلی به همراه سه لژیونر در فاصله کمتر از ۱۰ روز مانده به آغاز بازی‌ها در اردو هستند تا منتظر تصمیم سرمربی برای حضور در کنار لژیونرها برای سفر به مهیج‌ترین تورنمنت ملی فوتبال دنیا در سال جاری میلادی باشند.

بازیکنان حاضر در رقابت‌های جام جهانی به خوبی می‌دانند بهترین ویترین برای معرفی فنی خود به سطح اول فوتبال دنیا همین تورنمنت است. آنها راهی را می‌روند که بازیکنان پیشین تیم ملی ایران در ادوار گذشته طی کردند.

قرن قبلی‌ها هم ترانسفر شدند

نخستین حضور تیم ملی ایران در جام جهانی به سال ۱۹۷۸ بر می‌گردد. حشمت مهاجرانی سرمربی وقت تیم ملی با هدایت خود توانست اولین دوره حضور ملی‌پوشان فوتبال ایران را در این تورنمنت رقم بزند اما با هشت گل خورده و تنها دو گل زده آماری ضعیف را در تقابل گروهی با اسکاتلند، هلند و پرو بر جای بگذارد. با این حال درخشش امثال حسن روشن، آندرانیک اسکندریان، ابراهیم قاسمپور، ایرج دانایی فر باعث شد تا آنها به عنوان اولین لژیونرهای تاریخ فوتبال ایران به کشورهایی نظیر آمریکا و امارات بروند.

۲۰ سال وقفه برای جابجایی‌های عظیم

دومین دوره حضور تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی به سال ۱۹۹۸ فرانسه باز می‌گردد. تیم ملی ایران پس از ۲۰ سال توانست بار دیگر طعم شیرین حضور در جام جهانی را بچشد. ملی‌پوشان ایران در این دوره با وجود کسب پیروزی مقابل آمریکا به دلیل شکست در تقابل با یوگسلاوی سابق و آلمان جواز حضور در دور بعدی را کسب نکردند. با این حال اقبال همچنان حوالی اردوی تیم ملی ایران با ترانسفر تعداد زیادی از بازیکنان نسل ۹۸ بود.

مهدی پاشازاده، سیروس دین محمدی، کریم باقری، علی دایی، مهدی مهدوی کیا، رضا شاهرودی، محمد خاکپور، مرحوم مهرداد میناوند و… پس از این رقابت‌ها مورد استقبال تیم‌های بزرگ فوتبال باشگاهی اروپا نظیر هرتابرلین و بوخوم آلمان و اشتروم گراتس قرار گرفتند.

کدام فوتبالیست‌های ایرانی بعد از جام‌جهانی «لژیونر» شدند؟

ترانسفر بازیکنان تیم ملی ایران کافی بود تا راه برای سایر بازیکنان در یک دهه پس از آن هم فراهم شود. وحید هاشمیان، رسول خطیبی جزو نمونه‌هایی هستند که توانستند پس از نسل ۹۸ به اروپا بروند و فوتبال بازی کنند.

علی کریمی نیز یکی از همان بازیکنانی بود که قبل از درخشش در جام جهانی توانست لژیونر شود. اتفاقی مشابه با آنچه برای امثال جواد نکونام، فریدون زندی، جواد نکونام، رحمان رضایی و… افتاد.

۲۰۰۶ و جنگ ستارگان

برانکو ایوانکوویچ توانست تیم ملی ایران را با صعودی نسبتاً آسان راهی جام جهانی ۲۰۰۶ کند اما هرچه به زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی در آلمان نزدیک شدیم شائبه باندبازی در رختکن تیم ملی نیز قوت می‌گرفت. ستاره‌های وقت تیم ملی ایران به بلوغ فنی رسیده بودند اما هرگز نتوانستند تیمی متحد را با حضور علی دایی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، حسین کعبی و ابراهیم میرزاپور تشکیل دهند.

تنش‌ها در روزهای برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز ادامه داشت تا لژیونرها بی توجه به آنچه رقم می‌خورد برای موفقیت تیمی قدم بردارند. شاگردان برانکو با دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال و تساوی برابر آنگولا باز هم در مرحله گروهی از دور مسابقات حذف شدند اما در بین آنها باز هم بازیکنانی بودند که با درخشش‌های خود دروازه ورود به اروپا به رویشان گشوده شد.

آندو تیموریان از تیم ابومسلم مشهد به بولتون انگلیس پیوست تا یکی از مهم‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال ایران را رقم بزند. آرش برهانی و مهرزاد معدنچی نیز با استفاده از حضور در ترکیب تیم ملی توانستند راهی کشور امارات شوند تا آنها نیز مهر لژیونر شدن بر پیشانی شان بخورد.

کدام فوتبالیست‌های ایرانی بعد از جام‌جهانی «لژیونر» شدند؟

۲۰۱۴ با دورگه‌ها

اولین صعود تیم ملی ایران با کارلوس کی روش به جام جهانی قطر به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد. سرمربی تیم ملی ایران با استفاده از تمام توان بازیکنان ایران در سراسر جهان از بازیکنان دورگه دعوت کرد تا او را در فستیوال بزرگ بازی‌های ملی همراهی کنند. از این رو پس از رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه که در راه صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل کمک کرده بودند بازیکنانی همچون دانیل داوری و مهرداد بیت آشور نیز در جمع بازیکنان تیم ملی ایران قرار گرفتند تا برای کشور بازی کنند. از سوی دیگر کی روش به بازیکنان جوان همچون علیرضا جهانبخش، مهرداد پولادی، احسان حاج صفی و… فرصت خودنمایی داد تا آنها بتوانند انتقالی راحت تر برای بازی در کشورهای دیگر داشته باشند.

کدام فوتبالیست‌های ایرانی بعد از جام‌جهانی «لژیونر» شدند؟

ستاره‌های کی‌روش را در ۲۰۱۸ همه دیدند

دومین صعود تیم ملی ایران با کارلوس کی روش در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. شناخت کامل جامعه فوتبال ایران از دیدگاه‌های کی روش باعث شد تا این تیم بهترین نتایج تاریخ حضور در جام‌های جهانی را بالاخره در ۲۰۱۸ بگیرد. پیروزی مقابل مراکش، شکست در تقابل با اسپانیا و تساوی مقابل پرتغال باعث شد تا تنها چند گام با این رؤیا فاصله داشته باشیم. عملکرد موفق بازیکنان تیم ملی ایران کمک زیادی به جابجایی باشگاه‌های آنها داشت. علیرضا بیرانوند مقابل چشم مشتریان خارجی خودنمایی کرد اما به خاطر قرارداد با پرسپولیس با یک فصل اختلاف راهی اروپا شد. مهدی ترابی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، وحید امیری، مهدی ترابی، سید مجید حسینی و چند بازیکن دیگر جزو بازیکنانی بودند که با درخشش در این رقابت‌ها فرصت لژیونر شدن را پیدا کنند و تعداد بازیکنان شاغل در کشورهای خارجی را به طور بی سابقه‌ای افزایش دهند.

کدام فوتبالیست‌های ایرانی بعد از جام‌جهانی «لژیونر» شدند؟

۲۰۲۲ و ابهام در مورد پیرمردها!

کی روش بر خلاف دوره ابتدایی حضورش در تیم ملی ایران این بار با کمترین اطلاع از نسل جدید فوتبالی کشور روی نیمکت ملی‌پوشان در جام جهانی ۲۰۲۲ می‌نشیند. او در فاصله دو ماه مانده به آغاز رقابت‌ها به عنوان سرمربی تیم ملی جمعی از بازیکنان قدیمی مورد اعتماد خود را به اردو فراخوانده است تا کمتر بازیکنی به عنوان پدیده در لیست او قرار بگیرد. کی روش که به غافلگیر کردن تمام اهالی فوتبال ایران مشهور بود حالا تصمیم گرفته است بی آنکه در ترکیب تیم ملی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا ریسک کند مقابل حریفان قرار بگیرد تا شاید با همان قدیمی‌ها پروژه تحقق رؤیای صعود به مرحله حذفی را طی کند.

شاید در لیست نهایی کی روش اگر ابوالفضل جلالی باقی بماند بتواند به فوتبال باشگاهی روز دنیا اضافه شود. همچنین ستاره‌هایی همچون مهدی طارمی می‌توانند برای ترانسفر بهتر در همان اروپا انرژی مضاعف داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید