حضور ۷۰ هزار در جشن روز ملی پارالمپیک

دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک توضیحاتی را درخصوص مجمع انتخاباتی این کمیته و همچنین مراسم هفته ملی پارالمپیک ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمد تابع دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در نشست خبری که صبح امروز در محل این کمیته برگزار شد، اظهار داشت: درباره مجمع انتخاباتی کمیته ملی پارالمپیک باید بگویم که تاریخ انتخابات روز 22 آذر ماه خواهد بود. مراحل ارسال دعوتنامه ها برای اعضای مجمع و ثبت‌نام نامزدها در تاریخ‌های مشخص شده ارسال می‌شود که 45 روز قبل از انتخابات است. در جلسه قبلی هیئت اجرایی مقرر شد آیین‌نامه انتخابات تدوین و مصوب شود که نحوه اجرا مشخص می‌شود. در واقع حدوداً از اوایل آبان ارسال دعوتنامه‌ها و بحث انتخاباتی صورت می‌گیرد. درخصوص آیین‌نامه تدوین شده، یک گروه چهار نفره برای تدوین آن مشخص شده‌اند تا در جلسه بعدی هیئت اجرایی تصویب شود. آن زمان تاریخ دقیق اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه اجباری برای حضور نماینده شورای پارالمپیک آسیا در انتخابات وجود ندارد، درباره احتمال نامزدی خودش برای ریاست گفت: فعلاً هیچ تصمیمی برای ریاست ندارم.

تابع درباره اینکه گفته می‌شود محمد پولادگر رییس آینده کمیته پارالمپیک خواهد بود، عنوان کرد: این موضوع را از شما می‌شنوم.

وی درباره انتخاب نفرات منتخب از کمیسیون‌های مختلف برای شرکت در انتخابات گفت: اساسنامه ما با کمیته المپیک کمی تفاوت دارد. در واقع انتخاب برخی افراد منوط به هیئت اجرایی شده است و لزومی به انتخابات در کمیسیون نیست.

تابع با اشاره دوران مدیریت محمود خسروی‌وفا در این کمیته تاکید کرد: شیوه مدیریتی خسروی‌وفا در ورزش مثال‌زدنی است. قاعدتاً این تغییر مدیریت احتمال ایجاد مشکلاتی خواهد کرد و البته شاید هم پیشرفت‌هایی داشته باشد. بعید می‌دانم کسی مثل او بتواند کمیته پارالمپیک را مدیریت کند. امیدواریم کمیته پارالمپیک در آینده نیز همین روند رو به جلو را داشته باشد.‌ ضمن اینکه خسروی‌وفا کمیته پارالمپیک را تنها نخواهد گذاشت.

وی درخصوص روز ملی پارالمپیک گفت: روز ملی پارالمپیک روز 24 مهر است که در تقویم ملی کشور ثبت شده است. در دو سال گذشته کرونا بود و مراسم به صورت محدودتر برگزار شد. به هر حال این مراسم امسال در مجموعه ورزشی آزادی و در سالن دوازده هزار نفری برگزار می‌شود و فکر می‌کنم حداقل هفت هزار نفر در این جشن شرکت می‌کنند. امیدواریم سازمان‌ها و نهادهای دخیل در این موضوع، همکاری لازم را داشته باشند. ما امسال میهمان خارجی هم داریم؛ این دوره با پیام اندرو پارسونز رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک برگزار می‌شود و واحد راشد رئیس کمیته پارالمپیک آسیا به همراه دبیر این کمیته به عنوان میهمان ویژه حضور خواهند داشت. روز پارالمپیک بهانه‌ای است که خانواده‌ها، معلولان را از خانه بیرون بیاورند و آنها با برخی رشته‌ها آشنا می‌شوند. خانواده‌ها باید بدانند که می‌توانند ورزش را برای فرزندان خود داشته باشند و برگزاری این جشن، به نوعی گام اول در این مسیر است. البته قاعده استعدادیابی به این جشن منتهی نمی‌شود و این فقط ورود است ، اما می‌توان از این طریق کار را آغاز کرد.

وی درباره تغییر کلاس بندی در حوزه ورزش معلولین گفت: تغییر کلاس‌بندی‌ها به گونه‌ای است که طلایی‌های پارالمپیک شاید در بازی‌های پاراآسیایی شرکت نکنند و یا نهایتاً به نقره و برنز برسند.

تابع درباره انتخابات سرمربیانی تیم‌های مختلف در حوزه پارالمپیک، تغییرات ایجاد شده، مشکلات برخی ورزشکاران با سرمربیانی از جمله در پاراتیرانداری و پاراتیروکمان و ... گفت: ما برای انتخاب کادر فنی آیین‌نامه داریم که برای امروز نیست. طبق آن، کادر فنی برای هر رویداد و بازی‌ها، یک شرایطی را باید داشته باشد که انتخاب شود. این آیین‌نامه برای فدراسیون‌ها رفته و طبق آن به ما معرفی می‌شود. فدراسیون این مربیان را انتخاب می‌کنند و دست آنها باز است و سعی می‌کنند با آیین‌نامه ها انطباق داشته باشند. به هر حال برخی مسائل در همه رشته‌ها و ورزش‌ها است و خاص ما نیست. به هر صورت فدراسیون‌های تیروکمان و جانبازان به دنبال کادر ایده‌آل و بهترین نتیجه هستند. آنها باید آیین‌نامه همسو باشند تا این موفقیت رقم بخورد. در خصوص زهرا نعمتی هم باید بگویم که او هنوز تصمیمی برای حضور در بازی‌های پاراآسیایی نگرفته است. گفته می‌شود که نمی‌خواهد در پاراآسیایی شرکت کند و نمی‌دانم این تصمیم تغییر کرده است یا نه.

وی درباره شرایط نامزدهای کمیته ملی پارالمپیک تصریح کرد: قطعا شرایطی برای پست‌های مختلف خواهیم داشت که البته هرگز سخت‌گیرانه نخواهد بود.

در ادامه این نشست خبری، حسین شهریاری دبیر اجرایی ستاد برگزاری روز ملی پارالمپیک گفت: این پانزدهمین جشن روز ملی پارالمپیک است که برگزار خواهد شد. گرامیداشت این روز از سال 82 آغاز شد و بعد، از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 97 روز 24 مهر را به عنوان روز ملی پارالمپیک در تقویم به ثبت رساند و باز هم در سال 1400 این روز دوباره تایید شد. 27 نهاد و 13 فدراسیون درخصوص این روز توجیه شده‌اند. برای برگزاری این دوره، دو ستاد طراحی کردیم ؛ یک ستاد اصلی و یک ستاد فرعی. آن نهادها و فدراسیون‌ها عضو ستاد اصلی است و سازمان‌های مردم نهاد جزو ستاد فرعی هستند.

وی ادامه داد: ایجاد نشاط و شادابی، خروج از انزوا و گوشه گیری و ایجاد خودباوری، توسعه فکری و باور این موضوع که «ما می‌توانیم» و ... از اهداف این مراسم است. هفت هزار نفر در تهران و 60 هزار نفر در سایر استان‌ها در مراسم این روز شرکت می‌کنند. همچنین سه هزار نفر هم از میان دانش‌آموزان آموزش و پرورش عادی در این مراسم شرکت می‌کنند که جمعاً 70 هزار نفر می‌شود. ضمناً در طول این هفته تعداد 30 برنامه در کشور اجرا می‌شود.

وی درباره جزئیات حضور ماجد راشد گفت: یک گروه چهار نفره روز 23 مهر به ایران می‌آیند و سه روز حضور خواهند داشت. او بازدیدها و جلساتی خواهد داشت که با وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی پارالمپیک از جمله آنها هستند.

وی در پایان گفت: «تحرک، توانمندی و افتخارآفرینی» شعار روز ملی پارالمپیک در سال جاری خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید