جی پلاس

گزارش عطایی درباره نتایج والیبال/ توجیه آگاهانه یا خوش خیالی؟

سرمربی تیم ملی والیبال درباره نتایج تیم ملی والیبال در چند ماه اخیر گزارشی به فدراسیون ارائه کرد که چندان با واقعیت همخوانی نداشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی والیبال ایران بر خلاف وعده های داده شده، رقابت های قهرمانی جهان را با رتبه سیزدهمی به پایان رساند. در جلسه هیئت رئیسه فدراسیون والیبال برگزار شد که سرمربی تیم ملی نیز در آن حاضر بود و درباره اتفاقات دو ماه گذشته و مسابقات لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان توضیح داد.  

عطایی در مسابقات لیگ ملت ها گفت: اردوی آماده‌سازی امسال را برای لیگ ملت‌ها با 40 بازیکن در دو گروه آغاز کردیم و میانگین سن تیم در لیگ ملت‌ها 24 سال بود و تجربیاتی را به دست آوردیم که بسیار ارزشمند بود. 13 بازیکن برای اولین بار لیگ ملت‌ها را از نزدیک می‌دیدند. در هفته نخست لیگ ملت‌ها عملکرد متوسطی داشتیم و با دو برد و دو باخت هفته اول را پشت سر گذاشتیم.

عطایی در حالی هفته نخست لیگ ملت ها را متوسط ارزیابی می کند، که به نظر اکثر کارشناسان تیم ایران در هفته اول عملکردی فاجعه بار داشت و در هیچ یک از فاکتورهای والیبالی خوب کار نکرد.

سرمربی والیبال ادامه داد: با هدایت خوب گروه، بار روانی کاهش یافت و در مجموع با هفت برد و 5 باخت تیم ملی والیبال ایران هفتم شد. دو برد خیلی خوب برابر آمریکا و لهستان در این مسابقات داشتیم.

عطایی ادامه داد: 15 روز بعد از لیگ ملت‌ها در مسابقات جام واگنر حضور یافتیم و برای اولین بار مدال برنز را کسب کردیم.

سرمربی تیم ملی هرچند مطلب خلاف واقعی بیان نمی کند، اما کسب جایگاه سومی در بین چهار تیم چیزی نیست که بتوان از آن با افتخار یاد و مدال برنز را نتیجه مثبت ارزیابی کرد!

مربی ایرانی تیم ملی درباره عملکرد ایران در مسابقات قهرمانی جهان نیز گفت: در مسابقات قهرمانی مردان جهان نیز همانند دوره قبل سیزدهم شدیم. مسابقات قهرمانی مردان جهان بعد از المپیک مهم‌ترین و سخت‌ترین مسابقات است. بازی مقابل هلند مسیر تیم ایران را سخت کرد و هدف‌ ما محقق نشد.

عطایی اشاره ای به قولی که داده بود (کسب رتبه بهتر از دوره قبل) و عملی نشد اشاره ای نمی کند. او همچنین اشاره ای به افت فاحش بازیکنانی مانند اسماعیل نژاد و اسفندیار نمی کند. ضعف فاحش در دفاع روی تور و آمار بسیار بد توپگیری از دیگر نقاظ ضعفی است که باعث باخت های ایران شد اما این نکات نیز در گزارش سرمربی تیم ملی جایی ندارد.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران با بیان این‌که در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان چند اتفاق افتاد، گفت: تمامی تیم‌هایی که در لیگ ملت‌ها عملکرد خوبی داشتند در قهرمانی جهان عملکرد خوبی نداشتند. فرقی مهمی بین تیم‌هایی که لیگ ملت‌ها را تدارکاتی دیدند و تیم هایی که لیگ را به عنوان هدف دیدند، وجود داشت. در نهایت، جایگاه ایران نسبت به گذشته کاهشی نداشت.

این صحبت عطایی با اظهاراتش در ابتدای این گزارش در تناقض است. در این بخش عطایی به طور ضمنی می گوید ایران جزو تیم هایی بود که لیگ ملت ها را به عنوان هدف دیده بود (و نتیجه گرفت) در حالی که در ابتدای صحبت می گوید تیم جوان ما در حال کسب تجربه بود. ضمن این که او در حین برگزاری لیگ ملت ها نیز بارها گفته بود که هدف تیم ملی کسب نتیجه نیست. پس اگر او و تیمش در لیگ ملت ها به دنبال کسب تجربه بوده اند، باید در قهرمانی جهان نتیجه می گرفته اند.

به گزارش جی پلاس؛ عطایی از جمله مربیان بادانش ایرانی است که توانست با تیمی که به یکباره از ستاره هایی مانند موسوی، معروف، غفور و ... خالی شده بود، تیمی درخور و با نتایج آبرومند بسازد. افت پس از تغییر نسل بازیکنان نیز یک مساله کاملا طبیعی است چرا که همه می دانند والیبال ایران با لهستان و ایتالیا قابل مقایسه نیست. پس در شرایطی که فشاری روی سرمربی نیست و او توانایی هایش را ثابت کرده و مورد حمایت فدراسیون و افکار عمومی نیز هست خیلی بهتر بود که عطایی به جای توجیهاتی از این دست، به این اشاره کند که این نفرات تا تیم شدن، راه زیادی پیش رو دارند و این شکست ها و نتایج ضعیف لازمه رسیدن به تیمی قدرتمند و منسجم در آینده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید