فعال شدن آپشن قراردادها به لطف اسکوچیچ

اردوی تیم ملی فوتبال ایران با حضور بازیکنان داخلی که شاید شانس اندکی برای حضور در جام جهانی داشته باشند، باعث فعال شدن آپشن قرارداد بازیکنان لیگ برتری خواهد شد!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دعوت اسکوچیچ از بازیکنان لیگ برتری برای اردوی تیم ملی ایران قبل از شروع اردوی اصلی، منجر به فعال شدن آپشن قراردادهای بازیکنان داخلی خواهد شد. 

فرهیختگان نوشت: طبق شواهد و قرائن در وضعیتی که 90 روز به آغاز مسابقات جام‌جهانی مانده است مسئولان فدراسیون فوتبال قصد دارند برخلاف فیفادی گذشته تلاش کنند با تدارک برنامه‌ای ویژه سوءمدیریت ماه‌های پیشین را جبران کنند. مورد اشاره‌شده باعث بالا رفتن درصد احتمال برگزاری دیدار دوستانه شاگردان دراگان اسکوچیچ برابر تیم‌های اروگوئه و سنگال شده است که در گروه اول و هشتم مسابقات جام‌جهانی 2022 قرار دارند. به‌طور قطع می‌توان برگزاری دیدار برابر نماینده‌های آمریکای‌جنوبی و آفریقا را در زمره بهترین دیدارهای تدارکاتی 20 سال اخیر ایران قرار داد اما با اعلام احسان اصولی مبنی‌ بر برگزاری دیدار دوستانه پیش از شروع فیفادی اهداف مدنظر اسکوچیچ برای روزهای پیش‌رو تحت‌الشعاع قرار گرفت. صحبت‌های اصولی زمانی رنگ‌وبوی واقعیت گرفت که حمید استیلی نیز با تایید صحبت‌های سخنگوی فدراسیون فوتبال از برگزاری دیدار شاگردان مربی کروات با تیم‌ملی امید در تاریخ 26 شهریور خبر داد تا مطالب بازگوشده توسط مسئولان عالی‌رتبه فدراسیون فوتبال باعث تعجب و تحیر علاقه‌مندان تیم‌ملی ایران شود. بدون‌شک حتی بدون بررسی موشکافانه درخواست سرمربی یوزهای ایرانی متوجه خواسته عجیب و غیرمعقول مرد 53ساله در معدود روزهای باقی‌مانده به آغاز جام‌جهانی خواهیم شد.

اتکا به لژیونرها

در آخرین اردوی تیم‌ملی ایران که در کشور قطر برگزار شد از بین بازیکنان فعلی حاضر در لیگ داخلی تنها 16نفر از 30بازیکن دعوت‌شده یعنی پیام نیازمند، علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، عارف آقاسی، آرمین سهرابیان، امید نورافکن، مهدی شیری، ابوالفضل جلالی، عارف غلامی، صالح حردانی، سروش رفیعی، میلاد سرلک، سیدمهدی حسینی، مهدی مهدی‌پور، مهدی ترابی و سعید صادقی عازم اردوی قطر شدند. همچنین در دیدار برابر الجزایر تنها از بازیکنان اشاره‌شده امید نورافکن، عارف آغاسی، میلاد سرلک و مهدی مهدی‌پور مقابل شاگردان جمال بلماضی به میدان رفتند. ایضا در 2 دیدار پایانی ایران در مقدماتی جام‌جهانی2022 قطر افرادی همچون نورافکن، دانیال اسماعیلی‌فر، سرلک، مهدی‌پور، مهدی ترابی، عارف غلامی و وحید امیری مقابل کره‌جنوبی و لبنان قرار گرفتند.

لژیونرهایی که خود را اثبات کردند

با بررسی دیدارهای پیشین تیم‌ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر و رقابت دوستانه برابر الجزایر متوجه جایگاه مستحکم شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی و سیدمجید حسینی در دفاع میانی خواهیم شد. در پست دفاع راست نیز فارغ از تمام انتقادهای مطرح‌شده نسبت به عملکرد صادق محرمی می‌توان برای این مدافع 26 ساله جایگاه مستحکم‌تری نسبت به صالح حردانی و دانیال اسماعیلی‌فر متصور شد که این موضوع شانس او را بابت دیدار مقابل انگلیس، ولز و آمریکا نسبت به رقبایش بالاتر خواهد برد. به‌طور قطع در پست هافبک دفاعی و هافبک میانی نیز می‌توان برای افرادی مثل سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی به‌دلیل حضور 640 و 764دقیقه‌ای در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی2022 قطر و حتی امید ابراهیمی شرایط بهتری نسبت به سرلک و مهدی‌پور متصور شد. بین وینگرها و هافبک چپ و راست تیم‌ملی نیز درصورت رقم نخوردن اتفاقاتی خاص مثل مصدومیت شدید و مسائل انضباطی شانس لژیونرهایی مثل علی قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش بیش از بازیکنانی مثل مهدی ترابی، سعید صادقی و مهدی قایدی است. بدون‌شک حتی افرادی که بسیار کم به تماشای بازی شاگردان اسکوچیچ می‌نشینند از وضعیت خط‌حمله تیم‌ملی ایران مطلع هستند و به‌خوبی می‌دانند مهدی طارمی و سردار آزمون 2 گزینه اصلی ایران بابت حضور در بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی هستند و بازیکنان لژیونری همچون کریم انصاری‌فرد و شهاب زاهدی به انتظار لغزش آنها نشسته‌اند.

شاید 2 پست در سیطره بازیکنان داخلی

در سال‌های گذشته به‌ دلیل درخشش میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی از این مهره‌های گره‌گشا در پست دفاع چپ استفاده می‌شد اما در مدت حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم‌ملی به‌ جهت افت فنی محمدی و عملکرد پرنوسان حاج‌صفی در سمت چپ دفاع ایران بازیکنانی مثل وحید امیری و امید نورافکن با حضورشان در مستطیل سبز به مرد کروات کمک کردند تا استراتژی‌های تاکتیکی‌اش را در زمین نبرد پیاده کند. البته در ماه‌های اخیر وحید امیری به‌ علت جراحی از ناحیه کمر از شرایط آرمانی به‌دور است که همین موضوع شانس امید نورافکن را برای حضور در مستطیل سبز ورزشگاه‌های خلیفه، احمدبن‌علی و الثمامه بالا خواهد برد. علاوه‌بر مورد اشاره‌شده در پست دروازه‌بان نیز علیرضا بیرانوند باید در روزهای پیش‌رو با سنگربان فعلی پونفرادینا، امیرعابدزاده به رقابتی جانانه بپردازد تا ارمغانش در کشور قطر به 2حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان برسد.

 آقای اسکوچیچ! این تیم قطر نیست!

مطابق شواهد به‌نظر می‌رسد سرمربی کروات تیم‌ملی که خواهان برگزاری دیدار با حضور بازیکنان داخلی شده است و پیشکسوتانی که حامی تعطیلی مسابقات لیگ برتر و برپایی اردوهای متداوم تا آغاز بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی هستند از وضعیت فعلی تیم‌ملی ایران آگاه نیستند. بی‌گمان شرایط شاگردان اسکوچیچ با تیمی همچون تیم‌ملی قطر متفاوت است که در ماه‌های اخیر با اتکا به ستارگان باشگاه‌های السد و الدحیل و سود بردن از بازیکنان تیم‌هایی همچون الغرافه، العربی، الوکره و الریان در روزهای خارج از فیفادی در کشور اسپانیا و اتریش اردوی آماده‌سازی برگزار کرده‌اند و باشگاه‌های این کشور به‌دلیل همدلی موجود بدون ملی‌پوشان در لیگ ستارگان قطر حاضر می‌شوند. همچنین بین دیگر کشورهای آسیایی نیز کره‌جنوبی و ژاپن به‌علت برگزاری مسابقات قهرمانی شرق آسیا در روزهای خارج از فیفادی با بازیکنان شاغل در جی‌لیگ و کی‌لیگ در این تورنمنت حاضر شدند که فارغ از ژاپن که شاکله اصلی‌اش همچون ایران روی بازیکنان لژیونر پایه‌گذاری شده است در لیست شاگردان پائولو بنتو برابر ایران نسبت به افراد حاضر در این تورنمنت 12بازیکن یکسان دیده می‌شود که البته تنها 3 بازیکن اصلی برابر شاگردان اسکوچیچ در دیدارها برابر ژاپن، هنگ‌کنگ و چین تیم تحت هدایت مرد پرتغالی را همراهی کردند که این موضوع اثبات‌کننده نقش نسبتا پررنگ‌تر بازیکنان شاغل در لیگ کره‌جنوبی نسبت به بازیکنان شاغل در لیگ برتر ایران است.

سهم 27 درصدی لیگ برتر در ترکیب اصلی

بدون هیچ‌گونه شک و گمانی آخرین فیفادی منتهی به برگزاری جام‌جهانی جایگاه مناسبی برای محک‌زدن بازیکنان جدید نیست که تا این لحظه ارمغان قابل‌قبولی در لباس تیم‌ملی ایران نداشته‌اند. قطعا اگر این دیدار تدارکاتی در حدفاصل یک یا دو سال پیش از برگزاری بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی برنامه‌ریزی می‌شد برپایی آن را می‌توانستیم یک اقدام هوشمندانه برای سنجش مهره‌های جدید بدانیم اما طبق منطق باید به روزهای پیش‌رو به چشم موقعیتی برای سنجیدن آخرین استراتژی‌های پیش از تقابل سرنوشت‌ساز برابر نمایندگان اروپا و آمریکا‌شمالی نگاه کنیم. طبق نکات اشاره‌شده تنها می‌توان حضور فیکس بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، وحید امیری و امید نورافکن برابر انگلیس، ولز و آمریکا را تصور کرد که درصورت به وقوع پیوستن این فرضیه تنها 27درصد از شاکله اصلی تیم‌ملی از بازیکنان حاضر در لیگ فوتبال ایران تشکیل می‌شود. طبق نشانه‌ها 11لژیونر (42درصد از لیست 26نفری ملی‌پوشان در جام‌جهانی2022 قطر) یعنی امیرعابدزاده، مجید حسینی، شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی، صادق محرمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، سردار آزمون، مهدی طارمی و سامان قدوس تا حدود بسیار زیادی درصورت رقم نخوردن اتفاقاتی غیرمترقبه بلیت سفرشان به قطر قطعی شده است و افرادی مثل میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد و شاید الهیارصیادمنش (درصورت بهبودی مصدومیت در زمان مناسب) با شانس کمتر جزء مدعیان حضور در تورنمنت پیش‌رو هستند. با بررسی تمام جوانب به‌نظر می‌رسد جدا از شانس بالای بیرانوند، نورافکن و امیری در خوشبینانه‌ترین تصور ممکن می‌توان حضور 11بازیکن داخلی فوتبال ایران را در جام‌جهانی تصور کرد که به‌طور قطع ارمغان اکثرشان نیمکت‌نشینی است. بررسی تمام جوانب به هواداران فوتبال اثبات می‌کند برگزاری اردو پیش از حضور لژیونرها کمکی به‌رقم خوردن اتفاقات خوشایند در اواخر آبان و اوایل آذرماه نخواهد کرد و تنها دستاورد این دیدار اخلال در برگزاری مسابقات لیگ برتر و فعال شدن بند دعوت به تیم‌ملی در قرارداد بعضی از بازیکنان داخلی خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید