حمایت فتح الله زاده از حقوق نجومی ساکت

مدیر عامل اسبق استقلال از دریافت های نجومی ساکت در سپاهان حمایت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرعامل اسبق استقلال در گفتگو با ورزش سه درباره دریافتی های مدیران در فوتبال صحبت کرد. او معتقد است هرچند رقم دریافتی ها نسبت به حقوق کارمندان و کارگران بالاست، اما نسبت به دریافتی خود فوتبالیست ها مبالغ چندان چشمگیر نیست. گفتگوی کامل را در ادامه می خوانید.

* اسنادی مبنی بر حقوق ۹۰ میلیون تومانی محمدرضا ساکت در سپاهان منتشر شده است؛ شما چه نظری درباره این رقم دارید؟

اگر یک مدیر ماهی ۹۰ میلیون تومان هم حقوق بگیرد، حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان در سال خواهد شد؛ این مبلغ تقریبا اندازه حقوق یک بازیکن در تیم پایه است. از طرفی از بین ۱۶ باشگاه ما نهایتا مدیران ۵ باشگاه این میزان حقوق می‌گیرند. ما به همین دلیل می‌گوییم فوتبال باید خصوصی باشد؛ اگر فوتبال خصوصی باشد حقوق ها جایی مطرح نمی‌شوند. در برخی ادارات بعضی افراد ماهانه یک میلیارد تومان می‌گیرند نه سالی یک میلیارد؛ در دوره ای دولت ها گفتند مدیران و وزرا n میلیون حقوق بگیرند اما صادقانه برخی افرادی که برایشان حقوق ۲۵ میلیونی تعیین شده بود، ۱۵۰ میلیون می‌گرفتند. درست است ما باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که مردم و کارمندان در مضیقه هستند و حقوق آنچنانی دریافت نمی‌کنند اما ما باید به حقوق کارمندان و کارگرها ایراد بگیریم که با این میزان حقوق نهایتا ده روز می‌توانند زندگی کنند.

* از نظر شما با توجه به فعالیت هایی که یک مدیر فوتبالی انجام می‌دهد، این میزان حقوق (۹۰ میلیون تومان) به حق است؟

در مقایسه با حقوق کارگران و کارمندان که بسیار پایین است، این رقم بالا است.

* بدون مقایسه چطور؟

مدیر داریم تا مدیر. مدیرانی داریم که ۳۰۰-۴۰۰ میلیارد در سال هزینه می‌کنند و هیچ برداشتی هم نمی‌کنند اما مدیرانی هم داریم که ۲۰۰ میلیارد هزینه می‌کنند و ۹۰ درصد آن را درآمدزایی می‌کنند؛ این مدیر لیاقت دارد که حقوق خوبی هم بگیرد اما مدیر هزینه خیر. برای مثال مطمئن باشید سپاهان امسال با سپاهان گذشته متفاوت خواهد بود پس مدیری که خوب کار می‌کند شایسته حقوق خوب هم هست. ضمن اینکه ما باید هر چیزی را با خودش مقایسه کنیم؛ در مقایسه با حقوقی که بازیکنان می‌گیرند، حقوق مدیران، حداقل است و با پایین ترین سطح حقوق بازیکنان برابری می‌کند.

* به سپاهان اشاره کردید؛ در واقع شما آقای ساکت را مدیر موفقی می‌دانید که حق او دریافت این ارقام بوده است؟

من با سایر مسائل آقای ساکت و حواشی فدراسیون کاری ندارم ولی به لحاظ فنی من ایشان را یک مدیر توانمند می‌دانم.

* و در نتیجه این حقوق منصفانه است؟

من نمی‌گویم این حقوق منصفانه است یا خیر. من می‌گویم یک جایی حقوق را تعیین کند و اگر کسی از آن رقم عبور کرد، متخلف باشد. مگر جایی حقوق یک مدیرعامل را مشخص کرده‌اند؟ البته من نمی‌خواهم از حقوق های بالا دفاع کنم و زمانی که می‌بینم حقوق مردم تا این حد پایین است، خجالت می‌کشم که مدیران چنین ارقامی دریافت کنند و مخالفم اما مدیرانی هستند که ارقامی بیشتر از ۹۰ میلیون می‌گیرند و به اندازه آقای ساکت نیستند. وقتی من می‌بینم مدیر ضعیف تری بیشتر از ۱۰۰ میلیون حقوق می‌گیرد، بگویم آقای ساکت زیاد می‌گیرد؟ بله؛ در مقایسه با عرف جامعه زیاد است اما در مقایسه با مدیرانی که تافته جدابافته هستند، این حقوقی است که آقای ساکت باید بگیرد.

* شما در زمان مدیریت در استقلال چقدر حقوق می‌گرفتید؟

به جرات می‌گویم من یک ریال از باشگاه استقلال حقوق و مزایا نگرفته‌ام و از امکاناتش هم استفاده نکرده‌ام و هر بار آمدم از جیبم هم خرج کردم. آخرین باری که از باشگاه بیرون آمدم ۴ میلیارد طلبکار بودم و هنوز هم نتوانستم بگیرم اما متاسفانه دروغ و تهمت مالیات ندارد و برخی پیج ها می‌گویند تو اینقدر خوردی و بردی؛ ما کجا بردیم و خوردیم؟ من چطور به همه مردم ثابت کنم که این کار را نکردم؟ اگر مدرکی دارید بدهید که با ما برخورد کنند. برخی بی شرمانه توهین می‌کند و می‌گوید این را گرفتند و آنجا را خریدند. من بارها هم گفته‌ام ما قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات داریم؛ اگر کسی تخلف کرده مدارک را ارائه بدهید تا برخورد کنند. چرا تهمت می‌زنید؟

* خب چرا یک مدیر مثل شما باید بدون حقوق فعالیت کند؟!

من استقلالی بودم و این تیم را دوست داشتم و در آن دوره هم خودم درآمد خوبی داشتم و به همین دلیل حقوق نمی‌گرفتم. من نمی‌گویم مدیران بعدی که حقوق گرفتند کار بدی کردند؛ خود من هم اگر الان برگردم حقوق می‌گیرم چون درآمد سابق را ندارم. در مجموع صحبت من این است که ما باید فضا را به سمتی ببریم تا از افرادی که خدمت می‌کنند تجلیل و با افرادی که سوءاستفاده می‌کنند برخورد کنیم. چطور من را در حالی که احضاریه ای نیامده و دادگاهی نرفته‌ام، به برنامه تلویزیونی می‌برند و می‌گویند شایعه شده که شما فلان تخلف را کرده‌اید اما از مدیرانی که در دادگاه محکوم شده‌اند خبری نیست؟ من ده مدیر می‌شناسم که محکومیت قضایی دارند اما هیچ اسمی از آنها مطرح نمی‌شود ولی به ما بدون اینکه به دادگاه برویم می‌گویند این کار را کرده‌ای. خاطرتان هست چقدر گفتند بدهی زمان فتح‌الله‌زاده؟ هشت سال آقای سلطانی‌فر هر مدیری گذاشت در اولین مصاحبه گفت بدهی گذشته؛ بدهی گذشته ۱۰ میلیارد بود اما الان فقط پرونده استراماچونی ۴۰ میلیارد است و به آقای شفر ۳۰ میلیارد داده‌ایم. بالای ۲۰۰ میلیارد هزینه گذاشته و رفته‌اند اما یک نفر نمی‌گوید بدهی گذشته. به خاطر ۱۰ میلیاردی را که فدراسیون باید می‌داده بارها گفتند بدهی فتح‌الله‌زاده اما کسی نگفت دست فتح‌الله‌زاده درد نکند که کمپ ناصرخان را ساخت و ۱۰۰۰ میلیارد ارزش باشگاه را در بورس بالا برد. ۱۰ میلیارد در برابر ۱۰۰۰ میلیارد چیزی نیست اما رفتارها ناجوانمردانه است. صداوسیما و رسانه ها همانطور که به دنبال معرفی خاطیان هستند، بررسی کنند که اگر به مدیری تهمت زده می‌شود از او دفاع کنند.

* وقتی صحبت از عدم دریافت حقوق یا حقوق های پایین می‌شود، اکثریت می‌گویند پس چطور زندگی شما پیش از فوتبال و پس از فوتبال تفاوت داشته و با مدیریت در فوتبال به زندگی بهتری رسیده‌اید؟

باز هم می‌گویم دروغ که مالیات ندارد. من خودم را مثال می‌زنم که شخصی ناراحت هم نشود؛ شما از اداره ثبت، استعلام دارایی های من و زن و بچه هایم را در زمانی که من مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده گرفتم بگیرید و با الان مقایسه کنید و ببینید من در این سال ها پیشرفت مالی داشتم یا پسرفت مالی؟ متاسفانه کسانی که صادقانه کار می‌کنند بیشتر از افرادی که می‌خورند و می‌برند مورد آزار قرار می‌گیرند. یک پرونده تحت عنوان زمین های کیاشهر برای من درست کردند و زمانی که هنوز احضاریه نیامده بود گفتند زمین ها برای باشگاه بوده و فلانی به نام خودش زده است؛ دو سال من به دادگاه رفتم و آمدم و زمانی که تبرئه شدم کسی عذرخواهی نکرد. این شرایط جوانمردانه نیست؛ من همیشه گفته‌ام هر کس معتقد است من تخلفی کرده‌ام به مراجع قانونی بدهد نه اینکه در فضای مجازی شبهه ایجاد کند. متاسفانه زمانی که نمی‌توانند در مدیریت رقابت کنند، تهمت می‌زنند.

* برای شما ناراحت کننده نبود که خودتان بدون حقوق کار کنید اما با بازیکنان قراردادهای آنچنانی ببندید؟

خیر؛ من دوست داشتم به استقلال خدمت کنم و آن زمان کار اقتصادی می‌کردم و درآمد خوبی هم داشتم.

* البته انتقاداتی هم به مدیریت شما وارد می‌شود.

برخی آقایانی که با ما مشکل داشتند عطسه هم می‌کنند می‌گویند فتح‌الله‌زاده کولر را زیاد کرد ما عطسه کردیم. می‌گوید شما قیمت ها را بالا برید؛ من در تمام دوران مدیریتم، از پرسپولیس و سپاهان کمتر هزینه کردم اما قهرمانی هایم بیشتر بود‌. من ۹ سال در باشگاه استقلال بودم و ۷ قهرمانی در لیگ و حذفی دارم و از همه مهم تر کمپی ساختم که قیمت آن ۱۰۰۰ میلیارد است. البته من به تنهایی این کار را نکردم و یک جمع با حضور استقلالی های تیر داشتیم.

* در آن دوره آیا پیشنهاداتی داشتید که در ازای خرید یک بازیکن با شما هم چیزی بدهند؟

در آن زمان دلالی نبود و ما هم فردی کار نمی‌کردیم. یک تیم پنج نفره داشتیم که صحبت می‌کردند و سپس رقم را بر اساس بودجه ای که داشتیم، در هیئت مدیره تصویب می‌کردیم و پرداخت ها انجام می‌شد. هیچ کاری فردی نبود.

* آیا در حال حاضر شخصی را می‌شناسید که با اسپانسری قرارداد ببندد تا از کنار آن چیزی هم به خودش برسد؟

متاسفانه در زمان ما اسپانسر نبود‌ و الان باب شده که اسپانسرهای میلیاردی جذب می‌کند. ما حتی زمانی که می‌گفتیم چند فرد سرمایه‌دار استقلالی را عضو هیئت مدیره کنیم که هرکدام ۳-۴ میلیارد به تیم تزریق کنند، اجازه نمی‌دانند اما متاسفانه الان افرادی هستند که از فضا استفاده می‌کنند و یا حتی بازیکنان درجه چند خارجی را با قیمت بالاتر می‌آورند.

* به بحث حقوق مدیران برگردیم. شما اشاره کردید تعدادی از مدیران درآمد بالای ۹۰ میلیون دارند؛ اگر این مدیران را کنار بگذاریم، در حالت عادی مدیران باشگاه ها چقدر حقوق می‌گیرند؟

فکر می‌کنم در حال حاضر حقوق ماهیانه ۳۰-۴۰ میلیون تومان حق یک مدیر است ولی به این شرط که کارایی داشته باشد و فقط هزینه نکند.

* شما می‌دانید مدیران فوتبالی در خارج از کشور چقدر درآمد دارند؟

حقوق مدیران در کشورهای حرفه‌ای تقریبا ۲۰ درصد حقوق یک بازیکن است و علاوه بر آن امکاناتی نظیر خانه، ماشین و ... هم دریافت می‌کنند. البته آنجا باشگاه ها خصوصی است و به صورت عرضه و تقاضا عمل می‌شود و مدیری می‌گوید من این مبلغ را می‌خواهم و اگر می‌دهید می‌‌آیم.

* بدون تعارف فکر می‌کنید اگر الان پست مدیریتی داشتید حق‌تان بود که چقدر حقوق بگیرید؟

با توجه به شرایط جامعه، همان حقوق ۳۰-۴۰ میلیون تومانی برای یک مدیر در استقلال و پرسپولیس مناسب است. البته نگاه ها متفاوت است؛ من اگر صاحب استقلال یا پرسپولیس بودم به مدیرعامل می‌گفتم ده درصد از درآمدی که به دست می‌آوری برای خودت و یا می‌گفتم من ۲۰ میلیون به تو حقوق می‌دهم و اگر تیم را قهرمان لیگ کردی ۱۰۰ میلیون پاداش و اگر قهرمان آسیا کردی ۲۰۰ میلیون تومان دیگر پاداش می‌دهم. من در مورد بازیکنان هم همین تفکر را دارم و همیشه برایم دستاورد مهم بوده است. من معتقدم اگر اعضای تیمی که قهرمان می‌شوند باید پول بیشتری بگیرند اما اگر نشدند نباید هم‌پای باقی تیم ها پول بگیرد؛ بخشی از این پول ها بیت‌المال است و ما باید دقت کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید