تاج: ویلموتس را وزیر ورزش معرفی کرد/ من حیا کردم که ساکت بودم!

رییس اسبق و کاندیدای فعلی انتخابات فدراسیون فوتبال، درباره حواشی روزهای اخیر صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مهدی تاج نامزد ریاست فدراسیون فوتبال که در برنامه ورزشگاه حضور یافته بود در ابتدای صحبت‌هایش اعلام کرد که نمی‌خواهد درباره انتخابات صحبت کند و صرفاً در مورد قرارداد و پرونده مارک ویلموتس به اظهارنظر خواهد پرداخت. از همین رو در ابتدای صحبت‌های خود اظهار داشت: حق عمومی مردم است که همه چیز را در پرونده مارک ویلموتس بدانند. ما سکوتی نزدیک به سه سال داشتیم و تا روز چهارشنبه که رأی رسید، باید سکوت می‌کردیم تا مورد بهره‌برداری وکلای ویلموتس قرار نگیرد. می‌خواهیم بگوییم که اصلاً ویلموتس از کجا آمد، چطور آمد، قرارداد او چگونه بود و چه شد. افرادی هستند که در رسانه‌ها 373 بار درباره مارک ویلموتس صحبت کرده‌اند و گفته‌اند که قرارداد ترکمانچای بوده است!

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با دفاع از دوره کاری خود خاطرنشان کرد: یکی از درخشان‌ترین دوره‌های فدراسیون فوتبال بودیم. به جام جهانی رفتیم، پنج تیم ما به جام جهانی رفت، ساختمان پِک را ساختیم که اکنون اسکوچیچ مصاحبه‌ای کرده و گفته است اگر بارسلونا و رئال مادرید هم بیایند، به این ساختمان پِک افتخار می‌کند.

تاج سپس اظهار داشت: قبل از اینکه ویلموتس بیاید، کی‌روش سرمربی ما بود که نظرات متفاوتی درباره او وجود داشت و البته خودش هم می‌خواست برود. آن زمان برنامه 90 نظرسنجی گذاشت که 93 درصد مردم گفتند مربی خارجی و وقتی بنا به مربی خارجی شد، با آقای لوپتگی صحبت کردیم که عکس آن هم موجود است و آقای قشقاوی، سفیر ما هم بود که توافق کردیم، اما به یک باره بیماری پدرش را به میان کشید و گفت که نمی‌تواند بیاید. لوپتگی بیش از سه میلیون یورو درخواست کرد و توافق کرده بودیم این پول را هم بدهیم که نشد. وقتی توافق منتفی شد، با آقای رنار صحبت کردیم و آقای ترابیان با این مربی مذاکره کرد و رنار حاضر شد با ما قرارداد ببندد، اما از شهریور ماه و بعد از بازی‌های جام ملت‌های آفریقا. با توجه به اینکه ما بازی داشتیم، نمی‌توانستیم صبر کنیم و شوخی بود.

وی یادآور شد: با سرمربی اسلواکی هم صحبت و به ما اعلام شد که نمی‌تواند به ایران بیاید و می‌خواهد در تیم ملی کشور خودش سرمربی بماند. بعد از آن سراغ گزینه دیگری رفتیم که نامش خاطرم نیست و بعد سراغ ویلموتس رفتیم. آن زمان که ما قرارداد بستیم، ویلموتس مربی نهم دنیا بود و دوره‌ای سرمربی تیم ملی بلژیک بود که تیم اول جهان در رنکینگ بود. موفقیت‌ها و ناکامی‌ها نیز داشت. او سال 2016 قراردادی 1.2 میلیون یورویی با بلژیک امضا کرد و ما 2019 قراردادی 2.2 میلیون یورویی با او بستیم. او در کشور خودش چنین قراردادی بست و به اینجا آمد که تحریم بود و این ریسک‌ها قیمتی دارد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به برخی انتقادها به موضوع پرداخت پول مارک ویلموتس و اینکه گفته شده بود فدراسیون پولی نداشته است به این مربی بدهد، گفت: گفته شده بود که ما پول نداشتیم و پشتوانه مالی وجود نداشته است. من اشاره می‌کنم به نامه آقای سلطانی‌فر به آقای شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) که در شرایط تحریم با توجه به 10 میلیون یورو شما دو میلیون قرض بدهید. این نامه را بر اساس تصمیم شورای تحریم در شورای امنیت ملی دادند. آقای جهانگیری هم در این خصوص دستور داد. ضمن اینکه زمانی که ما ویلموتس را انتخاب کردیم، ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد که تحریم‌ها را تشدید کرد.

تاج یادآور شد: زمانی که شکایت ویلموتس به فیفا رفت، آقای کلینر که اکنون مدیر حقوقی فیفا شده، آن موقع مسئول پرونده ویلموتس بود و نامه‌ای به من زد و اشاره به نامه‌ای داشت که آقای ویلموتس به فیفا اعلام کرده بود فدراسیون به تعهداتش عمل نمی‌کند. پس از آن من 17 نامه به آقای سلطانی‌فر زدم و آقای وزیر به آقای جهانگیری نامه زده بود که اگر پول را ندهید، این مربی فسخ می‌کند و همه در جریان این ماجرا بوده‌اند. همچنین 11 نامه به فیفا و 9 نامه به AFC زدیم که پول ویلموتس را بدهید، اما فیفا گفته است به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا نمی‌توان پول شما را بدهیم.

وی درباره اینکه کمیته فنی و هیئت رئیسه در جریان انتخاب ویلموتس نبوده‌اند، اظهار داشت: کمیته فنی که آقای محصص رئیس آن بود، همان موقع مصاحبه‌ای کرده و از این انتخاب حمایت کرده بود. هیئت رئیسه هم در جریان بود و حتی پس از اینکه ما به دادگاه رفتیم، نامه دیگری را امضا کردند که با علم به همه چیز، این قرارداد را امضا کردیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال که به صحبت‌های احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرده بود، تصریح کرد: می‌گویند که ما به خاطر خون شهدا و جانبازان از این فساد نمی‌گذریم. اگر فسادی بوده، عدد و رقمی کم بوده یا زیاد بوده، ما بعد از پرداخت دو میلیون یورو، نه پولی دادیم نه پولی گرفتیم. آقای اسلامیان (نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال) جانباز است، خانم صوفی‌زاده (عضو پیشین پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال) همسر شهید بوده و آقای طالقانی (عضو پیشین پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال) با همسر شهید ازدواج کرده است. هیئت رئیسه ما خودشان نزدیک‌تر از همه به شهدا هستند. کسانی که 270 بار در رسانه گفته‌اند فساد ویلموتس، باید با دلایل در دادگاه بگویند که فساد بوده است، نه در رسانه‌ها.

تاج درباره ارجاع پرونده مارک ویلموتس به دادسرای فرهنگ و رسانه از سوی معاون حقوقی وزارت ورزش و جوانان، گفت: من برای معاون وزیر متأسفم و اگر کسی نامه زده است که من محاکمه شوم، این نامه را باید برای کسی بزند که ویلموتس را به من معرفی کرده است. آن زمان که ما ویلموتس را انتخاب کردیم، او مربی نهم دنیا بود و کی‌روش مربی هجدهم دنیا و ما در هشت سال با کی‌روش به دو جام جهانی رفتیم که 22 میلیون سود کردیم. حالا جالب است که پول مارک ویلموتس را تقسیم بر نان مردم، لاستیک ماشین و... می‌کنند. معاون محترم وزیر که نامه زده است، کاش قبل از نامه زدن به سوابق مراجعه می‌کرد که اصلاً چرا ویلموتس آمد و آن موقع به نامه‌ای می‌رسیدند که وزیر ورزش او را معرفی کرده بود. من حیا داشتم و دو سه سال سکوت کردم و چیزی نگفتم.

وی همچنین یادآور شد: همان زمان که ما به دادسرا معرفی شدیم، فیفا نامه زد که شنیده‌ایم هشت عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در ماجرای مارک ویلموتس به دادسرا معرفی شده‌اند و اگر این درست باشد، ما مایلیم فوتبال ایران را تعلیق کنیم. این نامه با امضای فیفا و AFC بوده که طبیعتاً ما باید از این نامه استقبال می‌کردیم، اما هیئت رئیسه ما همان روز به فیفا پاسخ داد که احتمال دخالت در پی قطع همکاری مارک ویلموتس نیست و تحقیقاتی صورت گرفته، اما دخالتی نبوده است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال همچنین درباره اینکه چرا بابت شش ماه فعالیت 1.7 میلیون به ویلموتس پرداخت شده است، اظهار داشت: ما با او 2.2 میلیون یورو قرارداد داشتیم و پول اضافه ندادیم و طبق قرارداد پرداخت کردیم. دلیل رفتن ویلموتس هم این بود که پول او به موقع پرداخت نشد و مربیان می‌توانند از این موضوع استفاده کنند و با فسخ قرارداد بروند. از این موضوع، برانکو، استراماچونی، کالدرون و... هم استفاده و قراردادشان را یکطرفه فسخ کردند. با این حال اکنون وکلای ما کار بزرگی انجام دادند و اگر شکست می‌خوردیم باید 10 میلیون دلار به ویلموتس پرداخت می‌کردیم.

تاج با اشاره به اینکه مطالبات ویلموتس باید از محل پول‌های ایران در فیفا پرداخت شود، گفت: 22 میلیون دلار از فیفا طلبکار هستیم و زمانی که من رئیس فدراسیون بودیم 10 میلیون دلار طلبکار بودیم. ما از فیفا طلبکار هستیم و باید پول ویلموتس را هم از این محل پرداخت کنیم. پول آقای کی‌روش را در هشت سال چگونه دادیم؟

وی درباره اینکه چرا وزارت ورزش باید سرمربی تیم ملی را مشخص کند، گفت: وقتی می‌خواهیم سرمربی انتخاب کنیم همه پیشنهاد می‌دهند. ویلموتس مربی نهم دنیا بوده ولی نمی‌خواهم از او دفاع کنم. او تا زمانی که بود، سرمربی خوبی بود. در بازی اول 14 گل به کامبوج زدیم. بعد از آن با کره بازی دوستانه داشتیم و به مساوی رسیدم و همه به تمجید از تیم ملی پرداختند. اگر ما در دقیقه 94 گل از عراق نمی‌خوردیم چه اتفاقی رخ می‌داد؟ اگر پول را نمی‌دادیم این پرونده برای هر مربی دیگر تکرار می‌شد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: قرارداد را منتشر می‌کنیم و اگر یک ایراد گرفته شد من قبول دارم. دوم اینکه من اعلام می‌کنم، صداوسیما و روزنامه‌‌ها نمی‌توانند کسی را محکوم کنند. اگر به فسادی پی بردید جای آن صداوسیما نیست و باید دادسرا بروید. از همه کسانی که می‌گویند نمی‌توانیم از فساد بگذریم خواهش می‌کنم به دادسرا بروند و شکایت و فساد را اعلام کنند. ما این اعلام آمادگی را داریم. کسانی که نمی‌توانند از خون شهدا بگذرند، شکایت کنند و گردن ما از مو نازک‌تر است.

تاج درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال عنوان کرد: نمی‌توان بدون تعامل با مجلس و دولت فوتبال را اداره کرد. الان یکدستی بین دولت و مجلس وجود دارد که فرصت خوبی است برای تصویب اساسنامه است. باید با اساسنامه جلو برویم، ولی تغییری جزئی باید داشته باشیم. بعد از ما برای فوتبال چه اتفاقاتی رخ داد؟ الان فکر می‌کنیم می‌توانیم برگردیم و شرایط را درست کنیم. نخست اینکه در ورود بانوان تسهیلاتی ارائه کنیم و سپس در بحث حذف استقلال و پرسپولیس اقداماتی انجام دهیم. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ما تعلیق است، ولی دنبال رفع تعلیق آن نرفتیم. AFC به ما اعتماد کرد و کمیته بدوی و استیناف صدور مجور حرفه‌ای را مثل ژاپن و کره به ما داد.

وی درباره اینکه آیا اگر به قبل برگردد، باز هم ویلموتس را انتخاب می‌کند، تصریح کرد: اگر به قبل برگردیم افرادی را سرمربی تیم ملی می‌کنم که دو بار ما را به جام جهانی بردند. افرادی مثل کی‌روش یا حتی برانکو. تأیید می‌کنم که گزینه خوبی انتخاب نکردیم. اسکوچیچ برای تیم ملی زحمت کشیده است. من ایشان را تاکنون رخ به رخ ندیدم، ولی برخی گفتند اسکوچیچ را ما آورده‌ایم. او در شرایط سختی تیم ملی را برعهده گرفت. ویلموتس کار را به جایی رساند که کار‌مان خیلی سخت بود. من از آقای عزیزی خادم هم تشکر می‌کنم، آنها در دوره‌ای کار را تحویل گرفتند که در تیم ملی بحران وجود داشت.

دیدگاه تان را بنویسید