جی پلاس

ماجرای کاپیتانی یک مرد در تیم ملی شطرنج زنان چیست؟

در حالی که کاپیتانی یک مرد در تیم ملی شطرنج زنان باعث تعجب شده اما به صورت معمول این اتفاق رخ می دهد و هیچ اتفاق عجیبی نیست!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی شطرنج زنان ایران با ترکیب مبینا علی نسب، سحر معصومی، آناهیتا زاهدی فر، میترا اصغر زاده و آنوشا مهدیان راهی المپیاد جهانی خواهد شد تا در این مسابقات که میزبانی هند برگزار می شود؛ شرکت کند.

از ساعاتی پیش درج نام یک مرد به عنوان کاپیتان تیم ملی زنان در این رقابت ها سوال برانگیز و باعث تعجب شده و بسیار آن را یک اتفاق باورنکردنی می دانند در حالی که این ماجرا نه تنها عجیب نیست بلکه در سال های گذشته نیز رخ داده!

در آخرین دوره حضوری المپیاد جهانی در باتومی گرجستان که در سال 2018 برگزار شد حامد موسویان به عنوان کاپیتان تیم ملی با زنان شطرنج باز همراه بود و تقریبا در اکثر دوره ها یک مرد کاپیتان تیم ملی بوده است!

در سال 2018 سارا خادم الشریعه، میترا حجازی پور، مطهره اسدی، مبینا علی نسب و آناهیتا زاهدی فر حاضر  بودند و موسویان وظیفه هدایت آن ها با عنوان "کاپیتان" را برعهده داشت.

در واقع کاپیتانی تیم ملی شطرنج هیچ شباهتی به کاپیتانی رشته های دیگر مثل فوتبال، والیبال و ... ندارد و وظیفه کاپیتان تیم ملی دقیقا همان وظایف مربی است!

همان طور که در برخی رشته های زنان ایران، سرمربی گری برعهده مردان است در شطرنج هم این اتفاق افتاده است. کاپیتان تیم ملی شطرنج وظیفه چینش ترکیب را برعهده دارد و تعیین می کند چه کسی ذخیره باشد و چه کسی در چه میزی مسابقه دهد.

نکته تعجب برانگیز در اعزام تیم ملی شطرنج تنها ناشناس بودن مربی اعزامی است نه اینکه نام یک مرد به عنوان کاپیتان درج شده است. در واقع فدراسیون باید پاسخگوی این موضوع باشد که چرا فردی که هیچ کسی آن را نمی شناسد و سابقه ای در شطرنج ندارد به عنوان هدایتگر زنان در المپیاد جهانی حاضر است.

دیدگاه تان را بنویسید