FIBA: گروه ایران پیچیده شد!

فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی گروه ایران در مسابقات کاپ آسیا را یکی از گروه‌های پیچیده مسابقات نامید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) در گزارشی به بررسی گروه C رقابت‌های کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی پرداخت. گروهی که به واسطه حضور ایران، ژاپن، قزاقستان و سوریه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین گروه‌های مسابقات معرفی شده است.

فیبا در این گزارش نوشت:

شرایط در گروه C مسابقات بسیار پیچیده است.

ایران به عنوان فینالیست دوره ۲۰۱۷ در این گروه حضور دارد و هدف بزرگی را برای خود ترسیم کرده است. آن‌ها اخیرا به هر سه تیم حاضر در این گروه باخته‌اند که همین موضوع باعث شده تا ایران انگیزه زیادی برای پیروزی برابر حریفان خود داشته باشد. برد سوریه در مقدماتی کاپ آسیا، دو پیروزی قزاقستان در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ و پیروزی ژاپن در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ چین.

* ژاپن، تیم سخت

ایران شاید با همان تیم نایب قهرمان سال ۲۰۱۷ به این مسباقات برگشته باشد، اما ژاپن با بازیکنی چون "یوتا واتانابه" به این رقابت‌ها آمده است و حضور بازیکنی چون او که در NBA بازی می‌کند، قطعا کمک زیادی به آن‌ها خواهد کرد.

ژاپن فعلی مملو از ستارگان جدید و در حال ظهور است؛ ستاره‌های جدیدی چون "یودای نیشیدا" و "کیسی تومیناگا" اما حضور بازیکنانی چون "یوتا واتانابه" و "یوکی توگاشی" تجربه ژاپن را نیز بالاتر می‌برد که آن‌ها را به تیمی سخت تبدیل خواهد کرد.

این برای سومین بار در کم‌تر از ۶ ماه گذشته است که ایران و قزاقستان به مصاف یکدیگر می‌روند. قزاق‌ها در دو بازی گذشته (خانگی و خارج از خانه) در پنجره دوم و سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ ایران را شکست داده‌اند. به همین دلیل نیاز نیست "گرگ‌های استپ" چیزی را درباره خود اثبات کنند. آن‌ها یک حریف جدی هستند.

حال فرصت آن رسیده تا ایران با شکست دادن قزاقستان در بازی سوم رو در رو، به خود اثبات کند که همچنان از تیم‌های نخبه و قدرتمند آسیا. البته با یک برد مقابل قزاقستان در مرمحله گروهی نمی‌توان این موضوع را اثبات کرد، ولی می‌تواند شروع خوبی باشد.

- ستاره: "یوتا واتانابه" از ژاپن

"یوتا واتانابه" بازگشته است. این بازیکن ۲۷ ساله که اولین بازی خود برای ژاپن را در سن ۱۸ سالگی انجام داد، درست در همین مسابقات کاپ آسیا برای ژاپن به میدان رفت. او اکنون به عنوان یکی از ستاره‌های بزرگ بسکتبال ژاپن به کاپ آسیا آمده است.

گروه ایران پیچیده است/ جام ملت‌ها برای حدادی چیزی ندارد!

عملکرد او در دو میدان بزرگ بسکتبال جهان چشمگیر بود. "یوتا" در جام جهانی ۲۰۱۹ میانگین ۱۵.۶ امتیاز و ۵.۶ ریباند در هر بازی را به ثبت رساند و در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، میانگین ۱۷.۷ امتیاز و ۸ ریباند در هر بازی را به نام خود ثبت کرد. اینکه انتظار ثبت یک عملکرد بهتر از او در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۲ را داشته باشیم احمقانه نیست.

بازیکن ستاره: "رستم مورزاگالیف" از قزاقستان

این چهارمین دوره جام ملت‌های آسیا برای او است که می‌تواند برای این بازیکن ۳۰ ساله متفاوت رقم بخورد. گارد یک متر و ۹۲ سانتی‌متری قزاق‌ها در سه دوره گذشته این مسباقات هم از نظر عملکرد خوب بوده، اما فرم اخیر او در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ نشان داد که می‌تواند بهتر هم باشد.

در ۶ بازی گذشته انتخابی‌های جام‌جهانی در منطقه آسیا، "مورزاگالیف" میانگین ۱۴.۲ امتیاز، ۴.۳ ریباند و ۴.۵ پاس گل در هر بازی را به ثبت رسانده است. ۳۷.۸ درصد شوت‌های این بازیکن نیز موفق بوده که با نگاه به عملکرد درخشان او در دو بازی با ایران (۲۶ امتیاز و ۷ ریباند) و بحرین (۱۹ امتیاز و ۷ پاس گل)، این موضوع برجسته‌تر می‌شود.

گرگ‌های استپ برای موفقیت و پیش‌روی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۲ به بهترین "مورزاگالیف" نیاز دارند، به همین دلیل مهم است که او را زیر نظر بگیریم.

بازیکن ستاره: "امیر هینتون" از سوریه

سوریه برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا باید به "امیر هینتون" تکیه کند. او با عملکرد خود ثابت کرده که منبع و محور اصلی حملات سوریه در مسابقات مختلف با پاس گل‌های خود است.

او امتیاز آورترین بازیکن مسابقات انتخابی جام جهانی قاره آسیا، با میانگین ۲۶.۷ امتیاز در هر بازی بود. او در ۴ بازی موفق شد بیش از ۳۰ امتیاز را به دست آورد. به نظر می‌رسد که سوریه حداقل مقابل ایران، ژاپن و قزاقستان خیلی به این بازیکن نیاز خواهد داشت.

حامد حدادی

* چهره آشنا: حامد حدادی از ایران

برای جام ملت‌های آسیا هیچ چهره‌ای آشناتر از حامد حدادی نیست. حدادی با حضور در جاکارتا، به طور رسمی هشتمین کاپ آسیای خود را تجربه خواهد کرد؛ درست است، هشتمین.

حدادی اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا را سال ۲۰۰۵ انجام داد و پس از گذشته نزدیک به دو دهه، همچنان برای تقابل با بهترین‌های آسیا و اقیانوسیه آماده است. چیزی زیادی در جام ملت‌های آسیا باقی نمانده که حداید انجام بدهد. او ۳ بار قهرمان این مسابقات شده است، ۴ بار جایزه MVP (ارزشمندترین بازیکن) را به دست آورده و در مجموع نیز ۸۳۸ امتیاز را در ۶۴ بازی کسب کرده است.

سنتر ۲ متر و ۱۸ سانتی‌متری ایران همچنان نیرویی است که می‌توان روی او حساب باز کرد؛ همانطور که در پنجره سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳، میانگین ۱۶ امتیاز و ۱۲.۵ ریباند در هر بازی را به ثبت رساند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید