جهانبخش اولین ایرانی قهرمان اروپا می شود؟

در صورتی که فاینورد با شکست رم قهرمانی لیگ کنفرانس اروپا شود، علیرضا جهانبخش تبدیل به نخستین بازیکن ایرانی خواهد شد که یک جام قاره ای اروپا را قهرمان شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ علیرضا جهانبخش، هافبک ایرانی فاینورد هلند، امشب این شانس را خواهد داشت تا به عنوان اولین بازیکن ایرانی، نخستین جام قاره ای اروپا را به دست آورد و نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کند.

فاینورد روتردام امشب در فینال لیگ کنفرانس اروپا به مصاف آاس رم خواهد رفت و یکی از این دو تیم فاتح اولین دوره این مسابقات خواهند شد.

علیرضا جهانبخش با وجود اینکه بعد از نیم فصل اول مسابقات باشگاهی در اروپا، دچار افت فاحشی شده، در صورت قهرمانی با تیمش، مدال طلا را دریافت خواهد کرد و می تواند جام قهرمانی این رقابت ها را هم بالای سر ببرد.

پیش از این هیچ بازیکن ایرانی ای نتوانسته جام های قاره ای اروپا نظیر لیک قهرمانان یا جام باشگاه های اروپا، لیگ اروپا یا جام یوفا و لیگ کنفرانس اورپا یا جام برندگان اروپا را از آن خود کند.

علی دایی تنها بازیکن ایرانی است که سابقه حضور در فینال یکی از جام های اروپایی را در کارنامه خود دارد. او به همراه بایرن مونیخ در سال 1999 به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت اما در دقایق پایانی بازی را به منچستر یونایتد واگذار کرد تا این اتفاق ارزشمند به نام او ثبت نشود.

در سال های گذشته نیز، جواد نکونام یک بار به همراه اوساسونا موفق به راهیابی به مرحله نیمه نهایی جام یوفا شده بود که او و تیمش هم از صعود به فینال و در ادامه کسب عنوان بازماند. بازیکنانی مانند وحید هاشمیان، علی کریمی، خداداد عزیزی، مسعود شجاعی و لژیونرهای دیگر هم هرگز موفق به کسب جام نشده اند.

البته در این بین مهدی مهدوی کیا یک بار به همراه تیم هامبورگ در سال 2005 فاتح جام اینتر توتو شد که این جام در فاصله تابستان تا اواسط پاییز برای تیم هایی برگزار می شد که نتوانسته بودند مستقیما سهمیه جام یوفا را به دست آورند.  به همین دلیل هم این مسابقات یک قهرمان نداشت؛ بلکه سه قهرمان داشت.

با این اوضاع و تفاسیر، باید دید علیرضا جهانبخش تبدیل به اولین فوتبالیستی خواهد شد که در فرمت کنونی فوتبال اروپا، فاتح یک جام قاره ای خواهد شد یا خیر. او برای قهرمانی در این مسابقات نیازمند برتری فاینورد مقابل ژوره مورینیو و شاگردانس است.

علیرضا جهانبخش فاینورد

دیدگاه تان را بنویسید