چه احکامی در انتظار متخلفین بازی تبریز است؟

یک کارشناس حقوقی معتقد است که رفتار هواداران تراکتور محرومیتی خارج از دستور موقت را به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ دیدار پرحاشیه تراکتور و پرسپولیس درحالی نیمه تمام به پایان رسید که طرفداران تبریزی اقدام به پرتاب سنگ و بطری به سوی بازیکنان پرسپولیس کردند و در ادامه داور تصمیم به توقف بازی گرفت.

 در همین خصوص ورزش سه، گفتگویی را با رسول باختر، کارشناس حقوقی در مورد حواشی این بازی انجام داده است که می‌خوانید:

* هواداران تراکتور محروم می‌شوند؟

طبیعتا برای تماشاگرها بر اساس ماده ۸۶ و ۸۷ مجازات‌هایی به صورت کلی در نظر گرفته می‌شود اما در انتهای ماده ۸۶ هم قانونگذار دست کمیته انضباطی را برای احراز سایر تخلفات باز گذاشته است. مثلا اگر احراز کنند که رفتار نژادپرستانه یا شعار و مسائل این چنینی بوده طبیعتا تشدید خواهد شد اما به صورت کلی هم در ماده ۸۶ و هم در ماده ۸۷ شرایطی مشخص شده که باشگاه تراکتور علاوه بر جریمه، حداقل دو جلسه هم محروم خواهد داشت اگر به جز تخریب و برگزاری مسابقه و پرتاب اشیا، تخلفات دیگری هم شناسایی شود می‌تواند در کنار این محرومیت قرار بگیرد.

 

* امید عالیشاه و برخورد کمیته انضباطی؟

امید عالیشاه طبیعتا مثل هر انسان دیگری در شرایطی ممکن است که فشار روانی رویش زیاد شود و نتواند کنترل همیشگی را داشته باشد اما با وجود این امر و قبول اینکه هر شخصی ممکن است این اقدام را انجام بدهد باید در نظر بگیریم که مطابق مقررات انضباطی ما رفتارش تحریک هواداران محسوب می‌شود. حتی اگر آن سنگ ها به هوادار نرسیده باشد نوعا آن رفتار تحریک آمیز تلقی می‌شود و حداقل دو جلسه محرومیت را به دنبال خواهد داشت.

* کمیته انضباطی چه تصمیمی خواهد گرفت؟

با توجه به ماده ۱۲ مقررات برگزاری مسابقات و همچنین ماده ۱۳، داور مسابقه در شرایط مشابه باید سه مرحله بازی را متوقف کند. مرحله اول که گویا در حدود دقیقه ۲۰ انجام شد و بازی چند دقیقه متوقف شد. در مرحله دوم بازی حدود دقیقه ۵۰ متوقف شد که داور مسابقه می‌توانست تا ۳۰ دقیقه بازی را متوقف کند. در نهایت هم در آخرین لحظاتی که دیدیم داور تصمیم گرفت مجددا ۳۰ دقیقه بازی را تعلیق کند که نهایتا به این نتیجه و جمع بندی رسیدند که شرایط مناسب برگزاری مسابقه نیست. طبق این موارد بازی قاعدتا باید ۳-۰ به نفع پرسپولیس شود اما اگر باشگاه‌ تراکتور بتواند ثابت کند که یکی از این موارد انجام نشده یا هوادارانی که اقدام به این امر نموده‌اند پرسپولیسی بوده‌اند نتیجه می‌تواند ۳-۰ به نفع تراکتور شود؛ البته فرض بسیار دور از ذهنی است که چنین چیزی صورت پذیرفته باشد.

* آیا اقدامات داور قانونی بود؟

دقیقا اقدامات داور بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ مقررات برگزاری مسابقات بود و چیزی هم که ما دیدیم بعدها برخی دیگر از داورها هم تایید کردند که اقدامات ایشان درست بود. البته من فقط شاید بر اساس مقررات بگویم ولی خود داوران اگر نظری بدهند طبیعتا نظر کامل تر و درست تری خواهد بود.

* کارت زرد و قرمز باقی خواهد ماند؟

اصل بر بقای کارت های زرد و قرمزی که در این مسابقه داده شد، است؛ فقط در فرض اینکه مسابقه از اول تکرار شود این کارت ها بخشیده می‌شود اما اگر مسابقه از اول برگزار نشود فرض بر بقای کارت‌ها است تا ببینیم آیا کمیته انضباطی تصمیم دیگری در خصوص برداشتن آنها خواهد گرفت یا خیر.

* واکنش مهدی ترابی به پرتاب سنگ؟

طبیعتا رفتاری که آقای ترابی نشان داد کری‌های هواداری بود؛ مشابه آن را آقای جرارد پیکه هر وقت با رئال بازی دارد انجام می‌دهد و پنج یا شش نشان می‌دهد و لوگوی بارسا را می‌بوسد. این رفتار رفتاری نیست که تخلف محسوب شود. درست است شاید بهتر بود این کار انجام نمی‌شد اما انجام شدنش هم موجب این نیست که مجازاتی برای آقای ترابی در نظر گرفته شود.

* شکایت تراکتور از آقایی و عالیشاه در مراجع قضایی؟

با توجه به اتفاقاتی که افتاد شکایت در محاکم قضایی چیزی است که تراکتور به عنوان دستاویز قرارش داده است و با نظر به الزاماتی که در قانون کیفری خودمان داریم طبیعتا باشگاه تراکتور نمی‌تواند برای آن اقدامات ذینفع محسوب شود که بخواهد طرح دعوایی را هم از آن جهت مطرح کند. از طرف دیگری هم فکر نمی‌کنم حتی اگر ذینفع هم محسوب شود بتواند با توجه به قوانین و مقررات این مسئله را در قالب محرومیت کیفری به نتیجه مثبتی که می‌خواهد برساند.

 

دیدگاه تان را بنویسید