گزارش جی پلاس

همه چیز از حریف تدارکاتی ایران؛ کانادا چگونه در میان ۴۰ برتر دنیا قرار گرفت؟

تیم ملی فوتبال کانادا در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشت و توانست به عنوان نخستین تیم منطقه کونکاکاف به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: تیم ملی فوتبال ایران در دیدار دوستانه شانزدهم مرداد در ونکوور به مصاف کانادا می رود. هر دو تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرده اند و با توجه به هم‌گروهی ایران با آمریکا در این رقابت ها، بازی مناسبی برای آماده سازی تیم ملی خواهد بود. کانادا پیش از این تنها یک بار به جام جهانی صعود کرده بود که ۳۶ سال از آن زمان می گذرد. در ۱۹۸۶ مکزیک این تیم در گروه C (شوروی، فرانسه و مجارستان) بدون کسب حتی یک امتیاز از این رقابت ها حذف شد. 

کانادا اکنون کاملا متفاوت شده است و از آن تیم ضعیف که ۱۰ سال پیش با نتیجه ۸ بر یک مغلوب هندوراس شد خبری نیست. قرمزها توانستند در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به عنوان نخستین تیم منطقه کونکاکاف حضورشان را در قطر قطعی کنند. کانادا با هشت پیروزی و چهار تساوی و تنها دو شکست ۲۸ امتیاز به دست آورد و در صدر جدول قرار گرفت. آن ها در ۱۴ بازی ۲۳ گل به ثمر رساندند و تنها هفت بار دروازه‌شان باز شد.  

تیم ملی فوتبال کانادا

این تحول عظیم دلایل متعددی دارد. شروع این دوران به موفقیت تیم فوتبال زنان کانادا برمی گردد. در کشوری که هاکی روی یخ ورزش محبوب است و فوتبال دیده نمی شد زنان توانستند مردم را به این رشته علاقه مند کنند. آن ها با هدایت جان هردمن که اکنون مربی تیم مردان است مدال برنز المپیک لندن (۲۰۱۲) و ریودوژانیرو (۲۰۱۶) را به دست آوردند و در توکیو (۲۰۲۰) در سکوی نخست قرار گرفتند و مدال طلا را بر گردن آویختند. 

حضور تیم های کانادایی در لیگ MLS آمریکا موجب پیشرفت فوتبال قرمزها شد که بیش از یک دهه از آن می گذرد (۲۰۰۷). تیم های مونترال، ونکوور وایتکپس و تورنتو در MLS رقابت می کنند. علاقه به فوتبال در این کشور بیشتر شد و موجب شد لیگ برتر کانادا در سال ۲۰۱۹ ایجاد شود.

نقش مهاجران نیز در قدرت گرفتن تیم ملی پررنگ بود. ۲۱ بازیکن ملی پوش کانادا می توانستند برای کشور دیگری بازی کنند از جمله آلفونسو دیویس، ستاره تیم ملی کانادا که در کمپ مهاجران غنایی (از خانواده لیبریایی) متولد شد. همچنین جاناتان دیوید، گلزن لیل در آمریکا به دنیا آمده است (از خانواده اهل هائیتی)، سایل لارین، بازیکن بشیکتاش اصالتی جامائیکایی دارد‌ و آتیبا هاچینسون، هم تیمی اش در باشگاه ترکیه ای در ترینیداد و توباگو متولد شده است. 

تیم ملی فوتبال کانادا

با این حال مرد اول موفقیت های اخیر تیم ملی کانادا هردمن ۴۶ ساله است. سرمربی بریتانیایی کار خود را با هدایت تیم ملی زنان نیوزلند شروع کرد و در سال ۲۰۱۱ سرمربی دختران کانادایی شد‌. او توانست سه مدال برای تیم ملی زنان به ارمغان بیاورد‌. علاوه بر دو برنزی که بالاتر ذکر شد طلای پانامریکا ۲۰۱۱ را نیز کسب کرد. هردمن در سال ۲۰۱۸ هدایت تیم ملی مردان این کشور را بر عهده گرفت و توانست کانادا رنکینگ ۱۲۲ را در میان ۴۰ تیم برتر جهان قرار دهد. او اکنون فرصت دارد تا بهترین نتیجه تاریخ تیم ملی فوتبال این کشور را در جام جهانی رقم بزند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید