AFC میزبانی جام ملت های آسیا را از چین می گیرد؟

عدم آمادگی چین برای جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳ این کشور را در خطر جدی گرفتن میزبانی قرار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این خبری است که ساعتی از سوی برخی فوتبال‌نویس‌های قاره آسیا به نقل از منابعی مشخص منتشر و در آن عنوان شد که «کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال آماده سازی تاییدیه عدم تعهد چین به میزبانی جام ملتهای آسیا ۲۰۲۳» است.

این خبر عجیب در حالی منتشر می‌شود که یک سال تا برگزاری جام ملتهای آسیا در این کشور باقی مانده اما تردیدها درباره آمادگی چین برای بازکردن درهای کشور به روی ۲۴ تیم و هواداران آنها و البته اساسا آمادگی زیرساخت‌های چین برای میزبانی است.

با این حال مسئله اصلی شیوع ویروس کرونا در کشور چین است که باعث شده تا آنها بیش از پیش قوانین سختگیرانه برای ورود و خروج وضع کنند که طبیعتاً امکان برگزاری یک تورنمنت در این سطح را دشوار می‌کند.

در چنین شرایطی قطر به عنوان گزینه نخست میزبانی جام ملتهای آسیا مطرح شده اما باتوجه به آب و هوای گرم و غیرقابل تحمل این کشور در خرداد ماه که باعث شد تا جام جهانی نیز به زمستان موکول شود، تعویق شش ماهه جام ملت‌ها تا ژانویه ۲۰۲۴ نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

انتقال جام ملتها به ژانویه ۲۰۲۴ و برگزاری در قطر تقویم فوتبال آسیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ تقویمی که باتوجه به برگزاری ۴۸ تیمی جام جهانی بعدی، در حالت عادی نیز پرترافیک خواهد بود اما نکته مهم این است که این تقویم هنوز اعلام شده و تصمیم سریع ای اف سی می‌تواند انعطاف بیشتری را وارد کار کند.

از طرف دیگر در صورتی که این اتفاق رخ دهد و با سلب میزبانی از چین، جام ملتهای آسیا در ژانویه ۲۰۲۴ به میزبانی دوحه برگزار شود، دوره جام ملت‌ها نیز یک سال جابجا خواهد شد. چرا که معمولا در زمستان سال بعد از جام جهانی، جام ملتهای آسیا برگزار می‌شود اما این دوره شش ماه به خاطر جام جهانی زمستانی قطر جابجایی خواهد بود و حالا با این تصمیم ممکن است تقویم فوتبال آسیا دستخوش تغییر جدی شود و دوره بعدی به جای سال ۲۰۲۷ در ۲۰۲۸ برگزار شود.

احتمالا در صورتی که نظر ای اف سی برای این تصمیم جلب شود، آنها پیشنهاد انتقال میزبانی چین به دوره بعدی را مطرح خواهند کرد.

البته هنوز یک سال تا برگزاری جام ملتها باقی مانده و به نظر می‌رسد تصمیم نهایی تا تابستان و زمان مشخص شدن ۱۲ تیم باقی مانده جام ملتها به طول بیانجامد و این فرصتی خواهد بود برای چین تا کفایت خود برای میزبانی را ثابت کند؛ موضوعی که البته خارج از دست مسئولان ورزش این کشور به نظر می‌رسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید