دادگاه CAS به دنبال چیست/ پرونده ساده النصر همچنان مبهم!

دادگاه عالی حکمیت ورزش اعلام رای درباره شکایت النصر از باشگاه پرسپولیس را مرتبا عقب می اندازد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ماده R59! ماده ای که CAS با استناد به آن بارها پرونده مربوط به شکایت باشگاه عربستانی از پرسپولیس را تمدید کرده است و بدون ارائه دلیل مشخص از صدور رای خودداری کرده است.

پس از پیروزی سرخپوشان تهران مقابل النصر در لیگ قهرمانان آسیا، سران این باشگاه در خصوص ثبت غیرقانونی بازیکنان پرسپولیس (ّ به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی) به فیفا شکایت کرد تا بتواند نتیجه را بازگرداند. فیفا البته این شکایت را رد کرد و پرسپولیس هم در فینال آسیا بازی کرد هرچند باخت و قهرمان نشد.

با وجود این که پرونده رقابت ها بسته شد و پس از آن رقابت های داخلی کشورهای آسیایی و حتی فصل جدید لیگ قهرمانان آغاز شد، النصری ها دست از تلاش برنداشتند و این شکایت بی مورد و بی نتیجه را به CAS بردند تا رای فیفا را برگردانند. با وجود گذاشت مدت زیادی از این شکایت هنوز دادگاه CAS رای نهایی را صادر نکرده و آن را مرتبا به تعویق می اندازد. در ادامه نگاهی به تمدیدهای متوالی این دادگاه خواهیم داشت:

1- دادگاه داوری، پیش از این زمان اعلام رای را ۲۹ اکتبر مطابق با هفتم آبان (1400)، مشخص کرد.

2- دادگاه زمان صدور رای را تا ۲۶ نوامبر سال 2021 مطابق با پنجم آذرماه به تعویق انداخت. این تعویق با استناد به ماده R59 صورت پذیرفته است.

3-این دادگاه به استناد ماده ۵۹ مقررات ورزشی، بار دیگر مهلت خود برای صدور و ابلاغ رای پرونده شکایت النصر را تا تاریخ ۲۲ دسامبر مطابق با چهارشنبه اول دی ماه سال جاری، تمدید کرد.

4-دادگاه عالی ورزش بار دیگر با استفاده از ماده ۵۹ از قوانین ورزشی، مهلت خود را برای صدور و ابلاغ رای پرونده شکایت النصر تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ مطابق با ۸ بهمن ۱۴۰۰ تمدید کرد

5-دادگاه عالی ورزش یک بار دیگر با استفاده از ماده ۵۹ از قوانین ورزشی، مهلت خود برای صدور و ابلاغ رای پرونده شکایت النصر را تمدید و آن را به تاریخ ۲۵ فوریه 2022 مطابق با جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ موکول کرد

6-دادگاه حکمیت ورزش که تا کنون در چند مرحله، اعلام رای پرونده شکایت باشگاه النصر عربستان مربوط به لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ را عقب انداخته بود با ارسال نامه‌ای، بار دیگر با استناد به ماده R59 از قوانین ورزشی  مهلت خود را برای صدور و ابلاغ رای پرونده النصر تا ۲۵ مارس ۲۰۲۲ مطابق با جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱،  به تعویق انداخت

7-دادگاه عالی ورزش بار دیگر با استناد به ماده R59 از قوانین ورزشی مهلت خود برای صدور و ابلاغ رأی پرونده النصر را تا ۲۹ آپریل مطابق با جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ تمدید کرد

8-دادگاه عالی ورزش مهلت صدور و ابلاغ رای پرونده شکایت النصر را بار دیگر تا ۲۷ می ۲۰۲۲، مطابق با جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ تمدید کرد.

این تعویق هشت مرحله ای جزو بی سابقه ترین پرونده های فوتبال به شمار می رود و در حالی صورت می گیرد که پرونده پیچیدگی خاصی ندارد و رای فیفا هم در همین زمینه در کمترین زمان ممکن صادر شد. برای بررسی مدارک مسلما به این همه زمان نیاز نیست. تاریخ امضای قرارداد بازیکنان پرسپولیس و همچنین نامه های مربوط به باز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی همگی موجود است.

در مقاطعی برخی رسانه های داخلی و حتی سعودی خبر از مختومه شدن پرونده دادند. نشریه الاقتصادیه عربستان در این باره نوشت: دادگاه حکمیت ورزش (CAS) پرونده شکایت باشگاه النصر علیه کنفدراسیون فوتبال آسیا و باشگاه پرسپولیس در زمینه حضور غیرقانونی برخی از بازیکنان تیم ایرانی را مختومه اعلام کرد.

به نظر می رسد این دادگاه با توجه به این که رقابت ها به پایان رسیده و صدور حکم فوریت زمانی ندارد، قصد دارد این پرونده را به بیشترین میزان ممکن به تعویق بیندازد تا شاید از این پس این دست شکایت های بیهوده به این نهاد ارجاع داده نشود. به هر حال در آخرین اعلام از سوی دادگاه ششم خرداد مهلت نهایی اعلام شده، هرچند که احتمالا این تاریخ بار دیگر تمدید شود.

دیدگاه تان را بنویسید