یوسف کرمی: ژاوی از السد شروع کرد من از پاکستان!

قهرمان آسیا و جهان و مدال آور المپیکی تکواندوی ایران امیدوار است مراتب مربیگری را پله پله طی کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ اسطوره تکواندوی ایران به عنوان سرمربی تیم ملی پاکستان انتخاب شده است. کشوری که علاقمندان زیادی به تکواندو ندارد اما به اعتقاد کرمی می تواند در آینده مدال آور باشد. گفتگوی قهرمان جهان با فارس را اینجا مشاهده می کنید.

از شروع همکاری با تیم ملی تکواندو پاکستان برایمان بگویید.

تقریبا از یک سال پیش پیشنهاد جدی از سوی فدراسیون تکواندو پاکستان داشتم تا اینکه اواخر سال گذشته به تفاهم رسیدیم و از هشتم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ فعالیتم را با تیم ملی تکواندو پاکستان به صورت جدی آغاز کردم.

از شرایط فنی تکواندوکاران پاکستان برایمان بگویید، آیا امیدی به پیشرفت دارند یا خیر؟

تکواندوکاران باانگیزه ای داریم، اما از نظرفنی، تکنیک و تاکتیک یک مقدار از سایر کشورها عقب تر هستند. البته همیشه مهمترین فاکتور برای هر ورزشکاری انگیزه است. بالاخره تمام تلاشمان را می کنیم تا ملی پوشان را به خودباوری برسانیم. 

پاکستان در دنیای قهرمانی نام و نشانی ندارد، آیا به آینده امیدی است؟

بله در دنیای قهرمانی هیچ مدالی نداشته اند. فکر می‌کنم سالیان بسیار دوری در یک تورنمنت آسیایی یک مدال برنز کسب کرده اند، اما با انگیزه ای که من بین تکواندوکاران پاکستان می‌بینم با کمی تلاش می‌توانیم از بین این نفرات در آینده مدالی به دست بیاوریم. 

تکواندو ایران جمعیت خیلی زیادی در ورزش دارد، پاکستان چطور، آیا این رشته در این کشور طرفدار دارد یا خیر؟

بله، ما در ایران واقعا جمعیت زیادی در رشته تکواندو داریم، اما در پاکستان کشوری با بیش از ۳۰۰ میلیون جمعیت، این رشته خیلی طرفدار ندارد! رشته اصلی آنها اسکواش و کریکت است، در واقعا در کوچه و خیابان همه جا ورزشکاران در این رشته در حال فعالیت هستند. 

پس با این حساب تکواندو در پاکستان محبوب نیست؟

این رشته محبوبیتی در پاکستان ندارد، برای همین جذب بازیکن در این کشور سخت است اما چون نفرات حاضر در تیم ملی با انگیزه هستند، کار برای ما راحت تر است. 

قرارداد شما یک ساله است، آیا دستیاری هم برای همکاری انتخاب کرده اید؟

بله طبق توافق، قرارداد من با فدراسیون تکواندو پاکستان یک ساله است، در بند قرار داد، توافقی ذکر شده که هر زمان بخواهم می توانم فسخ کنم. من سرمربی سابق تیم ملی این کشور را به عنوان دستیار انتخاب کرده ام. این انتخاب برای این بود که اگر یک روز من قراردادم به پایان رسید دستیارم بتواند به تکواندوی پاکستان کمک کند.

زیر ساخت‌های فدراسیون تکواندو پاکستان چطور است؟

آنها یک سالن خوب تمرینی دارند، هوگوهای الکترونیکی دارند و یک باشگاه بدنسازی مناسب دارند. البته بحث تاکتیک و تکنیک ربطی به زیر ساخت ندارد، کار اصلی ما اول بحث روحی و روانی است. باید این نفرات را به خودباوری برسانیم، بعد از آن روی تکنیک و تاکتیک نفرات کار کنیم. امیدوارم که بتوانم به تکواندو پاکستان کمک کنم.

حالا که تمرینات را شروع کردید، شرایط نفرات حاضر در اردو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما نزدیک ۲۰ روز است که تمرینات را استارت زدیم و به لطف خدا تمرینات خوب پیش می رود. نفراتی که در اردوها حضور دارند، اعتماد بنفس و خودباوری ندارند. به اعتقاد من، ما نیاز به کسب یک مدال در مسابقات بین المللی داریم، اگر این اتفاق رخ دهد، بدون شک تکواندو پاکستان متحول خواهد شد.

شرایط زندگی، رفت و آمد چطور است، از لحاظ امنیت همه شرایط ایده آل است؟

واقعا بدون تعارف باید بگویم، همه شرایط برای من مهیا است، ضمن اینکه من هیچ وقت انتظار زیادی از کسی ندارم، من کارم را انجام می‌دهم، اگر شرایط سخت باشد هم بهانه نمی‌آورم، حضور در پاکستان انتخاب خودم بوده، اگر نتیجه نگیرم مهم نیست چون تجربه کسب کرده ام. من قبل از حضور در پاکستان تمام شرایط این کشور را دیده بودم. در کل همه چیز خوب است و مشکلی وجود ندارد. فعلا خانواده ام در ایران حضور دارند و شاید هم خانواده ام را به پاکستان نیاورم.

 از لحاظ مالی رقم قرارداد به گونه ای است که راضی کننده باشد؟

برای شروع از لحاظ مالی برایم خوب بود. من اگر به عنوان یک ورزشکار شناخته شده می آمدم موضوع فرق می کرد اما حالا به عنوان یک مربی ناشناخته به پاکستان آمده ام. قرارداد من با فدراسیون تکواندو به این شکل است که اگر مدال کسب کنم مبلغ قرارداد من فرق خواهد کرد.

چطور شد که سرمربیگری در پاکستان را قبول کردید؟

من قبل از اینکه به پاکستان بروم استرس داشتم، اما رئیس فدراسیون با من صحبت کرد و همه شرایط را صد در صد تضمین کرد. در حال حاضر هم هر جایی که می‌روم فضا امن است و در واقع همه جای شهر تحت کنترل پلیس است. به نظرم کسانی که می‌خواهند مربیگری کنند، باید آزمون و خطا کنند. من نزدیک دو سال در کشور کرواسی سرمربی یک تیم باشگاهی بودم و بعد از آن به پاکستان آمدم،حالا هم می خواهم تجربیات جدیدی را در مسیر مربیگری بدست بیاورم.

یوسف کرمی با این همه رزومه قهرمانی چطور شد که هدایت تیم ملی پاکستان را قبول کرد، در واقع می‌خواهیم بدانیم متر و معیار شما از قبول هدایت تیم های خارجی چیست؟

یک مثال میزنم، در گذشته همه تصور می‌کردند که قرار است یک مربی خیلی بزرگ هدایت تیم بارسلونا را برعهده بگیرد، یعنی یک مربی بزرگ از یک جای بزرگ بیاید و هدایت این تیم را برعهده بگیرد، اما همه دیدیم که «ژاوی» از کنار تیم السد قطر به بارسلونا آمد و این تیم را متحول کرد، این نشان می‌دهد او در کارش مدیریت کرده و از یک تیم کوچک به یک تیم بزرگ آمده است، یعنی پله به پله بالا رفته است. از نظر من اصلا اینطور نیست که ما حتما باید کارمان را از جای بزرگ شروع کنیم. متاسفانه در کشور ما این تفکرات وجود دارد و جوان ها انتظار دارند که همیشه در قدم نخست مسئولیت های بزرگ را برعهده آنها بسپارند و به نظر من این تفکر باعث قهرمان سوزی می شود.

پس شما کنار مربیگری بدنبال تجربه مدیریت در ورزش هستید؟

بله، قطعا در مربیگری باید اصول مدیریت را کاملا یادگرفته باشیم، مثلاً بازیکن بزرگی مثل کریستیانو رونالدو در تیم منچستر حضور دارد و اگر این تیم نتیجه نگیرد رونالدو را عوض نمی‌کنند و بلافاصله سرمربی را عوض می کنند، چون او نفرات تیم را نتوانسته مدیریت کند. عدم نتیجه گیری مربوط به مدیریت است. در تکواندو و رشته‌های دیگر هم به همین شکل است و من در این مدت سعی کردم با بچه ها خوب رفتار کنم دوست باشم و شرایط خوبی را در اینجا مهیا کنم و فضا را مدیریت کنم تا با کمک خدا تیم نتیجه بگیرد.

طی این چند سال که از تیم ملی خداحافظی کردید، آیا در عرصه مدیریت ورزش، موفق بودید؟

من از آموزش پایه ها تا قهرمانی بازیکنان زیاد داشته ام در واقع ۱۵ سال بازیکنان مختلفی را تمرین داده ام، سال هایی که در ایران بودم و مدتی که در کرواسی بودم، به عنوان مربی و سرمربی در لیگ ایران و در تیم باشگاهی کرواسی تجربه کسب کرده ام، در حال حاضر نیز با کلی تجربه به پاکستان آمده ام. هر مربی اول باید میدان ببیند تا موفق شود. من حتی در کشور کرواسی باز هم می توانستم بمانم، اما خودم به ایران برگشتم، چون حس کردم تکواندوکاران در کرواسی به چشم زنگ تفریح فعالیت می‌کنند و اگر نتیجه کسب نشود به ضرر من تمام خواهد شد. مثل همان مثال تیم منچستر که عرض کردم. برای همین سریع بدنبال تجربه دیگری رفتم.

گویا برای هدایت تیم ملی تکواندو ایران، اول به شما پیشنهاد سرمربیگری شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟

هادی ساعی و اصغر رحیمی همان ابتدا به من پیشنهاد دادند، اما برای فعالیت در تیم ملی ایران به چند فاکتور نیاز داشتم که الان زمان توضیح دادن نیست. به هرحال من در حال حاضر در پاکستان هستم  و تیم ملی این کشور را تمرین می دهم و امیدوارم که بتوانم با این تیم نتیجه کسب کنم. علی رغم اینکه در تکواندو ایران و دنیا به عنوان یک قهرمان شناخته شده ام اما در تمرینات با همه بچه ها تمرین می کنم و‌با آنها پا میزنم. نظر شخصی ام این است که ما باید در یک سری جاها اگر می‌خواهیم موفق شویم باید تلاش کنیم و کنار بازیکنان باشیم تا آنها اعتماد به نفس پیدا کنند. وقتی یک جوان کم تجربه با یک قهرمان تمرین می‌کند به خودباوری می‌رسد.

 شرایط آینده تیم ملی ایران را چطور می‌بینید، به هرحال چندین سال است که خیلی شرایط خوبی ندارد. فکر می‌کنید برای بهبود حال تکواندو چقدر نیاز به زمان داریم؟

به هر حال هر کسی که مسئولیت تیم ملی را برعهده گرفته، شرایط تیم ملی را کاملاً می دانسته و از همه شرایط خبر داشته است، سرمربی جدید از صفر تا صد تکواندوی ایران با خبر بوده و حالا باید تیم را متحول کند. خودم را از خانواده بزرگ تکواندو می دانم، همیشه صادقانه در مورد همه مسائل صحبت کردم، در حال حاضر نیز انتخاب ها انجام شده است و در مورد آن نمی‌توانم صحبت کنم. باید به همه مربیان زمان بدهیم نباید آنها را با نتایج گذشته قضاوت کنیم، شاید آنها طی این چند سال تغییر کرده اند. آنها حتی اگر از تکواندو دور بوده اند، قطعاً طی این چند سال شرایطشان تغییر کرده است.به هر حال زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

تمرینات شما مصادف شده با ماه مبارک رمضان، برنامه ریزی‌تان به چه صورت است؟

بله تمرینات تیم ملی پاکستان مصادف شده با ماه مبارک رمضان، برای همین تمام ملی پوشان روزه دار هستند و با همین شرایط تمرین می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید