امید نمازی در گفت وگو با جی پلاس

مربی شاغل در MLS: اطلاعات آمریکا را به تیم ملی می دهم/ هم ایرانی ها و هم آمریکایی ها اشتباه می کنند!

یک مربی ایرانی شاغل در آمریکا می گوید جراید و کارشناسان در هر دو کشور شناخت خوبی از همدیگر ندارند و فکر می کنند رقبای راحتی برای هم هستند!

لینک کوتاه کپی شد

امید نمازی در گفت و گو با جی پلاس؛ درباره همگروهی ایران با تیم‌های ملی انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اروپا (برنده ولز – اوکراین یا اسکاتلند) در جام جهانی گفت: فکر می کنم اینکه در مطبوعات ایرانی و حتی در بین پیشکسوتان می گویند ایران در گروه آسانی قرار گرفته، دست کم گرفتن تیم‌های حاضر در گروه است که یک تفکر اشتباه است. من آشنایی خوبی با تیم ملی آمریکا چرا که در هنگام مربیگری در تیم ملی زیر 18 سال آمریکا، برخی از این بازیکنان شاگردان من بودند.

او با اشاره به حضور بازیکنان سرشناس آمریکایی در تیم‌های مطرح اروپا گفت: کریستین پولیسیچ در چلسی بازی می‌کند. وستون مک کنی در ترکیب یوونتوس بازی می کند. سرجینیو دست هم گاهی در ترکیب بارسلونا به میدان می‌رود. رینا هم تا قبل از مصدومیت در بازی‌های دورتموند حضور ثابتی داشت. میانگین سنی این تیم آمریکا 23 سال است. یک تیم جنگنده هستند که آمریکایی‌ها آن را نسل طلایی خود می دانند. دست کم گرفتن این تیم اشتباه بزرگی است. به همین دلایل می‌گویم قرعه ما در جام جهانی سخت نیست اما کار ساده ای نداریم. نباید انتظارات از تیم ملی ایران بیشتر کنیم.

این مربی ایرانی شاغل در لیگ MLS آمریکا با اشاره به برداشت اشتباه آمریکایی ها از هم گروهی با تیم ملی ایران نیز اظهار کرد: آن ها هم در سنجش خود اشتباه دارند. فکر می کنند ایران حریف قدرتمندی نیست و دچار اشنباه می‌شوند. حتی بعد از همگروهی با ایران، از فدراسیون فوتبال آمریکا با من تماس گرفتند که چه فکر می‌کنی؟ گفتم ایران تیم خوبی است و نمی توانید آن را دست کم بگیرید. البته سعی می کنم اطلاعات زیادی ندهم. واقعیت دلم با ایران است. دوست دارم ایران برنده این دیدار شود.

نمازی درباره اینکه اگر او هم اطلاعاتی به آمریکایی‌ها ندهد، حضور الکساندر نوری در تیم ملی آمریکا، منجر به اطلاعات بیشتر آمریکایی ها از تیم ملی ایران می شود، گفت: من بازیکنان ایرانی را شخصا یا از دور می شناسم یا موقعی که در ذوب آهن بودم، خیلی از بازیکنان را آنالیز کردم و تک به تک آن‌ها را می شناسم. آمریکایی را هم به همین خوبی می شناسم.

او با اشاره به تماس فدراسیون فوتبال آمریکا برای همکاری در رده‌های سنی پایه گفت: یک مشکل که ممکن است به وجود آید این است که شاید به زودی مربی تیم ملی جوانان زیر 20 سال آمریکا شوم. با توجه به موفقیت هایی که در دوره قبل با تیم ملی زیر 18 سال داشتم، شاید به توافق برسیم و در این صورت از من انتظار دارند که اطلاعات لازم را در اختیارشان بگذارم. در هر صورت مربیگری یک کار حرفه‌ای است. باید ببینیم مذاکرات چطور پیش می رود. به هر صورت اگر به توافق هم نرسیدیم، حاضرم بدون هیچ انتظاری اطلاعات لازم درباره تیم ملی آمریکا را در اختیار فدراسیون فوتبال ایران هم قرار دهم.

او درباره سبک و نحوه فوتبال تیم ملی آمریکا گفت: سرمربی آمریکا در دوره پرولایسنس هم دوره من بود. خیلی آشنایی نزدیکی با او دارم و و با تفکراتش آشنا هستم. اگر بخواهیم از نحوه و سبک بازی این تیم صحبت کنیم، فوتبال آمریکا شبیه اروپایی ها است. تاثیراتی از کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی گرفته اما باز هم فکر می کنم سبک و نحوه بازی این تیم به اروپای غربی می خورد.

مربی فصل گذشته هیوستن دینامو آمریکا در لیگ باشگاهی این کشور با بیان اینکه بازی با تیم ملی کانادا می تواند به ایران کمک کند، اظهار کرد: اگر مسئولان تیم ملی بخواهند، می توانند به منظور شبیه سازی با تیم ملی کانادا دیدار تدارکاتی داشته باشند چرا که شباهت بسیاری به آمریکا دارد.

نمازی درباره متحول شدن فوتبال انگلیس و دستاوردهای این کشور طی تورنمنت های اخیر گفت: فوتبال انگلیس متحول شده است. آن‌ها تنها تیمی هستند که در دو رده سنی مختلف در مسابقات جام جهانی زیر 20 سال و 17 سال به قهرمانی دست یافتند. انگلیسی ها سال های سال با مربیان کشور خودشان کار می کردند اما با ورود ونگر و در ادامه مربیانی مانند مورینیو، روبرتو مارتینس، گواردیولا، کونته، کلوپ، توخل و ... فوتبال این کشور هم متحول شد و از ارسال های مستقیم و بازی فیزیکی فاصله گرفتند. الان هم فوتبالشان فیزیکی است اما به سبک اروپای غربی شباهت بیشتری دارد. فوتبال انگلیس در حال حاضر دگرگون شده و از گذشته بهتر هستند. البته هنوز به نتیجه ایده‌آل در سطح جهانی نرسیده اند و نایب قهرمان یورو شده اند. انگلیس بازیکنان خوبی دارد. کین، رشفورد، سانچو، استرلینگ و ... بازیکنانی هستند که در سطح بالایی بازی می کنند. با این وضعیت باید گفت انگلیس برای سرگروهی بازی می کند. ایران، آمریکا و یکی از تیم‌های ولز، اوکراین یا اسکاتلند هم برای رتبه دوم گروه بازی خواهند کرد.

نمازی در واکنش به اینکه به هر ترتیب به نظر می رسد ایران از نظر فنی پایین تر از هر سه تیم دیگر این گروه باشد و باید بازی واکنشی را در دستور کار خود قرار دهد گفت:  نمی خواهم کیفیت بازیکنان ایران را پایین بیاورم. به نظرم این نسل ملی ایران خیلی خوب است. همانطور که می بینید خیلی ها خارج از ایران بازی می کنند اما روی هم رفته، آمریکا را که نگاه می کنم تیم جوانی است و شاید تک به تک از کیفیت برتری برخوردار باشند. به خاطر همین کادرفنی ایران باید باهوش عمل کند و تدابیر خوبی داشته باشد و بتواند در هر بازی خودش را با حریفش تطبیق بدهد و نقاط قوت آن تیم را خنثی کند. اگر فکر می کنیم مثل آسیا و مقدماتی جام جهانی باید با یک روش و تفکر به جلو برویم، قطعا شکست می خوریم.

این مربی فوتبال درباره مزایا و معایب بازی نخست ایران با انگلیس در جام جهانی یادآور شد: هر دو سمت را می توان دید. اگر بتوانیم نتیجه حتی یک مساوی هم بگیریم، اعتماد به نفس تیم را بالاتر می برد. اگر شکست بخوریم، می تواند اثر منفی داشته باشد. بنابراین نمی توان پیش بینی کرد. همه چیز به این بستگی خواهد داشت که از الان تا شروع جام جهانی چقدر بتوانیم خودمان را تا مرز آمادگی کامل برسانیم. با تدارکات و بازی های دوستانه می توانیم خودمان را محک بزنیم و به نقاط قوت و ضعف تیم ملی برسیم. اگر مقابل انگلیس نتیجه خوبی بگیریم، قطعا سکوی پرتاب ما خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی اسکوچیچ تجربه بازی های ملی بزرگ را ندارد و بیش از بازیکنانش ضرورت دارد که در دیدارهای دوستانه بزرگ مربیگری کند گفت: باید تدابیر خوبی را در نظر بگیرند. بازی های تدارکاتی مهم است. من شنیدم با کرواسی صحبت شده است. چون اسکوچیچ با مربی آن ها آشنایی دارد. در کادر تیم ملی هم از جمله هاشمیان ارتباط بالایی در آلمان و جاهای دیگر اروپا دارد و می توانند بازی های تدارکاتی خوبی در نظر بگیرند. باید دید تا چه حدی عملی می‌شود. فدراسیون باید سرمایه گذاری کند. اگر بخواهند موفق شوند باید سرمایه گذاری و خرج کنند و به تیم ملی رسیدگی کنند. بدون این سرمایه گذاری، رفتن به جام جهانی مشکل است.

او درباره انتقادات از اسکوچیچ بعد از باخت به کره جنوبی و پیشنهادات برای انتخاب یک سرمربی بزرگ به جای این مربی کروات گفت: در ایران یک مسئله همیشه مطرح است. همه می‌گویند مربی بزرگ بیاوریم. کی روش مربی بزرگی بود اما الان نتوانست تیم مصر را به جام جهانی ببرد. مربی شعبده باز که نیست. همه چیز بستگی به ابزاری دارد که در دستش است. به نظرم شخصا اسکوچیچ مربی خوب و جوانی است و شاید تجربه کی روش و یک سری مربیان را نداشته باشد اما کی روش هم از یک جایی شروع کرد و موفق شد و این موفقیت باعث شد به یک مربی بزرگ تبدیل شود. فکر نمی کنم اسکوچیچ برکنار شود. به نظرم همه از فدراسیون تا روسای ورزش و دولت باید از تیم ملی حمایت کنند تا اسکوچیچ به همراه باقری و هاشمیان و دستیاران خارجی او نتایج مناسب را به دست آورند.

نمازی با اشاره به نقش بازیکنان در کسب نتایج اظهار کرد: گاهی مربیان را بعد از یک برد روی سکوی افتخار می گذارند و بعد از باخت، از همان جا به پایین هل می‌دهند. به نظرم در فوتبال بازیکن است که بازی را رقم می زند. شما هر تاکتیکی هم بچینید، اگر بازیکن نتواند وظایف خود را عمل کند، مطمئنا موفق نمی شود. دیروز در رادیوی آمریکا یک گفت و گو داشتم. بحث بر سر این بود که آمریکا در انتخابی جام جهانی 2018 یکی از بهترین و موفق ترین مربیان را داشت اما برای صعود در بازی آخر شکست خورد و به جام جهانی نرفت. آیا این مربی بد بود؟ بازیکن باید به وظایف خود عمل کند. الان هم نمی توانیم بگوییم مربی آمریکا مربی بزرگی است. او اولین تجربه خود را پشت سر می گذارد. با من هم کلاس بود. الان نمی گوییم مربی بزرگی است چون تیم را جام جهانی برد. موفقیت مستلزم وجود بازیکن و مربی خوب است. به نظرم نباید رقبا را دست کم گرفت و انتظارات را بالا برد و فشار مضاعفی گذاشت. صعود از گروه کار ساده ای نیست. حتی با همین گروه هم فکر نمی کنم کارمان راحت باشد.

این مربی فوتبال درباره اینکه شاید به خاطر گروه های دشوار کره و ژاپن اینطور تلقی می شود که ایران گروه راحتی دارد، گفت: آن گروه ها شاید سخت باشند اما گروه ما هم ساده نیست. آیا می توانیم از گروه مان صعود کنیم؟ فکر می کنم امکانش هست اما باید عملکرد خیلی خوبی داشته باشیم. اگر عملکرد ما خوب نباشد و مثل روز بازی با کره جنوبی باشیم، نمی‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید