۵ واقعیت کمتر شنیده شده درباره چلسی؛ خرید باشگاه با یک پوند!

چلسی یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال انگلیس و اروپا است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، چلسی با موفقیت‌هایی که در قرن بیست و یکم به دست آورد، خودش را به عنوان یکی از باشگاه‌های بزرگ انگلیس و جهان مطرح کرد. از سال ۲۰۰۵ که مالکیت چلسی به رومن آبراموویچ واگذار شد، این تیم ۲ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و ۵ قهرمانی لیگ برتر انگلیس را تجربه کرد.

آخرین قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته و پس از پیروزی یک بر صفر مقابل منچسترسیتی در دیدار فینال به دست آمد. 

شاگردان  توماس توخل این فصل را هم با قدرت آغاز کرده اند و در صدر لیگ برتر حضور دارند. چلسی در تاریخ خود جام‌های زیادی را کسب کرده و دوران درخشانی را پشت سر گذاشته است. این تیم تاکنون برخی از بهترین فوتبالیست‌های جهان را در اختیار داشته است. 

آبراموویچ از زمان تصاحب مالکیت چلسی، منابع مالی زیادی به این تیم تزریق کرده است. افتخارات و موفقیت‌های چلسی در دوران او چندین برابر شده اند، اما غول‌های لیگ برتر همیشه و حتی قبل از آبراموویچ هم تیم جذابی بوده اند. 

در این گزارش به ۵ واقعیت کمتر شنیده شده درباره باشگاه چلسی می‌پردازیم.

۱- طولانی‌ترین روند شکست ناپذیری در بازی‌های خانگی لیگ برتر انگلیس 

رکورد شکست ناپذیری چلسی در استمفوردبریج در لیگ برتر از آن دسته رکورد‌هایی است که ممکن است در آینده تکرار یا شکسته نشود. 

آرسنال ضمن قهرمانی در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ رکورد قابل توجه یک فصل کامل شکست ناپذیری را به ثمر رساند، اما چلسی توانست ۸۶ بازی خانگی را بدون باخت سپری کند.

روند شکست ناپذیری بزرگ آبی‌ها از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و به مدت ۴ سال ادامه پیدا کرد تا این که آبی‌ها در سال ۲۰۰۸ مقابل لیورپول طعم شکست خانگی را چشیدند. اگرچه در این دوره چند مربی هدایت چلسی را برعهده داشته اند، اما باید ژوزه مورینیو را تحسین کرد. 

مورینیو در نخستین حضور خود در لیگ برتر ۲ قهرمانی متوالی را به دست آورد و چلسی را در خانه به تیمی شکست ناپذیر تبدیل کرد.

۲- مالکیت استمفوردبریج در اختیار چلسی نیست

مالکیت استمفوردبریج، ورزشگاه خانگی چلسی در اختیار این باشگاه نیست؛ اما متعلق به هواداران است. گروه مالکان زمین چلسی (CPO) که متشکل از هواداران این باشگاه است، این ورزشگاه را در دهه ۱۹۹۰ از باشگاه خرید.   

این سازمان با بیش از ۲۱ هزار سهام متعلق به هواداران، بر حفظ حقوق مالکیت هواداران بر ورزشگاه مصمم است. این سازمان در سال ۱۹۹۲ توسط کن بیتس، مالک سابق باشگاه تاسیس شد تا اطمینان حاصل شود که هواداران چلسی همچنان مسابقات تیمشان را در استمفوردبریج تماشا می‌کنند.

گروه مالکان زمین چلسی ورزشگاه را به باشگاه چلسی اجاره می‌دهد تا باشگاه بتواند از ورزشگاه نگهداری کند و ضمن برگزاری مسابقات خود، تمام کار‌های لازم را برای حفظ میراث آن انجام دهد.

۳- نخستین باشگاه انگلیسی که قهرمانی در هر ۴ جام اروپایی را تجربه کرد

چلسی اولین باشگاه از لیگ برتر انگلیس است که ۴ جام مهم اروپایی یوفا را به دست آورده است. موفقیت در مسابقات باشگاهی اروپا بدون شک بزرگ‌ترین افتخار است که باشگاه‌های بزرگی مانند منچسترسیتی و پاری سن ژرمن هنوز به آن دست پیدا نکرده اند. 

چلسی نخستین باشگاه انگلیسی است که قهرمان جام برندگان جام اروپا، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و سوپر جام یوفا شده است.

آبی‌ها در سال ۱۹۷۱ با شکست رئال مادرید قهرمان برندگان جام اروپا شدند. اولین قهرمانی آن‌ها در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ و سپس قهرمانی در لیگ اروپا در سال ۲۰۱۳ به دست آمد.

چلسی هر ۴ جام مهم اروپا را ۲ بار فتح کرده و نخستین تیمی در تاریخ فوتبال است که به این موفقیت دست یافته است.

۴- چلسی و آرسنال نخستین تیم‌هایی بودند که پیراهن‌های شماره دار بر تن کردند 

بازیکنان چلسی با پوشیدن لباس‌های شماره‌دار در دورانی که چنین چیزی معمول نبود، گام بزرگی به جلو برداشتند. آبی پوشان برای نخستین بار در سال ۱۹۲۸ در بازی مقابل سوانسی سیتی لباس‌های شماره دار پوشیدند. آن‌ها به همراه آرسنال نخستین باشگاه‌هایی بودند که سنت لباس‌های شماره دار را در فوتبال جا انداختند. 

در آن زمان استفاده از لباس‌های شماره دار برای باشگاه‌ها کار بزرگی بود. کیت‌های شماره‌دار بیش از یک دهه بعد در سال ۱۹۳۹ استاندارد شدند و این موضوع نشان می‌دهد که چلسی چگونه از دیگر باشگاه‌ها جلوتر بود. کیت‌های شماره‌دار به بازیکنان کمک می‌کرد تا در زمین بهتر یکدیگر را پیدا کنند و در عین حال کار را برای هواداران آسان‌تر کرد.

۵- کن بیتس در سال ۱۹۸۲ باشگاه چلسی را با قیمت یک پوند خرید

در سال ۱۹۸۲ کن بیتس، چلسی را تنها با یک پوند خرید. آبی‌ها در آن زمان غرق در بدهی‌های مالی بودند و بقای آن‌ها در خطر بود. باشگاه حتی قادر به پرداخت پول بازیکنان نبود تا این که بیتس تصمیم گرفت چلسی را از خطر جدی نجات دهد.

کن بیتس باشگاه چلسی که در آن زمان بدهی حدود ۱.۵ میلیون پوندی داشت را با مبلغ ناچیز یک پوند خرید. 

مالکیت بیتس به چلسی کمک کرد تا احیا شود و خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های لیگ برتر معرفی کند.

هنگامی که چلسی بار دیگر در بحران مالی قرار گرفت، رومن آبراموویچ برای هدایت این باشگاه جلو آمد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید