گزارش جی پلاس

لیگ ۱+۲۰ فوتبال ایران؛ آغاز عملیات فتح جام+ برنامه هفته اول

فصل جدید فوتبال باشگاهی ایران امروز با سه دیدار همزمان آغاز می شود و در مجموع 16 تیم ظرف مدت 9 ماه به رقابت با همدیگر می پردازند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ انتظارها برای شروع فصل جدید لیگ برترفوتبال ایران به پایان رسید و سوت شروع بیست و یکمین دوره این مسابقات امروز با برگزاری سه دیدار از هفته اول نواخته می شود و 16 تیم شاخص در بالاترین سطح از فوتبال باشگاهی ایران به رقابت می پردازند.

این فصل از مسابقات همانند دوره گذشته و به علت شیوع ویروس کرونا، به جای زمان سنتی و مرسوم آغاز بازی‌ها در اواخر تیر یا اوایل مرداد هر سال، در پاییز آغاز می شود و طبق پیش بینی‌ها تا مرداد سال 1401 به طول می انجامد.

توپ

فصل پیش رو با کنار رفتن و ملغی شدن قانون منع بکارگیری بازیکنان و مربیان خارجی برگزار می شود اما به علت قیمت نجومی ارز، اکثر تیم‌ها تمرکز خود را روی بازیکنان داخلی گذاشته‌اند و هیچ مربی خارجی‌ای در 16 تیم لیگ برتری شاغل نیست.

با این حال همچنان بازی ها بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد؛ اتفاقی که از اواخر لیگ نوزدهم آغاز شده و با عادی شدن شرایط در فوتبال دنیا، ایران همچنان با ویروس کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می کند.

همچنین فعلا خبری از تکنولوژی VAR نیست. با وجود خریداری شدن سیستم کمک داور ویدیویی برای استفاده در ورزشگاه آزادی، هنوز مجوز استفاده از این سیستم هم صادر نشده است. افشاریان، رئیس کمیته داوران ابراز امیدواری کرده این سیستم در آخرین روزهای فصل جاری یا از اوایل فصل آینده استفاده شود و در نتیجه بازی در انتظارهای جنجال‌های داوری در این فصل هم باشیم.

از تحولات این فصل باید به روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید زیر نظر شهاب‌الدین عزیزی خادم نام برد. هر چند آن ها تجربه برگزاری نیم فصل دوم لیگ بیستم را داشتند اما دبیرکل فدراسیون فوتبال اعتماد دارد عملکرد این مجموعه مدیریتی را باید در فصل جاری لیگ برتر ارزیابی کرد.

*استقلال، سپاهان و گل گهر در تعقیب پرسپولیس

نگاهی به ترکیب و شاکله تیم‌های لیگ برتری حاکی از این است که اگر هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد، همانند فصول گذشته، استقلال، سپاهان و گل گهر سه تیمی هستند که می توانند به سلطه پنج ساله پرسپولیس بر فوتبال ایران و جام جدید قهرمانی خاتمه دهند.

پرسپولیس به عنوان مدعی عنوان قهرمانی نسبت به فصول گذشته با تغییراتی رو به رو شده و نتیجه این اتفاقات هم حذف از فوتبال آسیا بود ولی آن‌ها در همین فصل برای کسب ششمین قهرمانی متوالی خود در لیگ به میدان خواهند رفت.

سپاهان به عنوان نایب قهرمان لیگ بیستم و استقلال به عنوان نایب قهرمان جام حذفی و سومین تیم فصل گذشته به دنبال جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس هستند و برای رسیدن به این هدف، نسبتا تقویت شده‌اند.

جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر بیستم

در سوی دیگر امیر قلعه نویی تا جایی که توانسته تیمش را تقویت کرده است. تیم او اگر چه هنوز هیچ ملی‌پوشی ندارد و شاید روی کاغذ نسبت به استقلال و سپاهان اسامی کم نام و نشان تری داشته باشد اما بازیکنان این تیم تجربه قهرمانی و موفقیت در ایران را دارند و می توان به شگفتی سازی گل گهر چشم داشت.

در کنار این چهار تیم، می‌توان نیم‌نگاهی هم به تیم‌هایی مانند فولاد هم داشت که فصل گذشته قهرمان جام حذفی شد و لیگ را در رتبه پنجم تمام کرد و می‌تواند سد محکمی برابر سه تیم پرقدرت لیگ ایران باشد.

*تازه واردها در اندیشه بقا

هوادار و فجرسپاسی دو تیم تازه وارد فصل جدید هستند که طبیعتا در اولین فصل به دنبال بقا در لیگ برتر و چه بسا شگفتی‌سازی و حضور در رتبه های بالاتر لیگ باشند. رضا عنایتی با تیم هوادار که همزمان مالک، مدیرعامل و سرمربی تیم هم بود، کار بزرگی کرد و به لیگ برتر رسید.

تیم او در روزهای گذشته تغییر مالکیت داد اما همچنان هدایت تیم بر عهده مهاجم سابق استقلال و سپاهان است و او برای نخستین بار از ابتدای لیگ هدایت یک تیم لیگ برتری را بر عهده خواهد داشت تا توانایی های خود را در عرصه سرمربیگری به نمایش بگذارد.

اما فجرسپاسی به عنوان یکی از تیم های خاطره ساز فوتبال ایران مجددا به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی بازگشته است. زردپوشان شیرازی که سال ها با غلامحسین پیروانی بازیکنان زیادی را تحویل فوتبال ایران داده بودند، باز هم با جمعی از بازیکنان سرباز و جوان موج فوتبال را به شهر شعر و فرهنگ خواهند برد. هدایت این تیم را کلانتری، سرمربی باسابقه و کهنه کار شیرازی بر عهده دارد که سال گذشته هم قهرمانی لیگ دسته یک شدند.

لیگ قهرمانان آسیا استقلال الهلال عربستان

*تلاش برای شگفتی‌ساز شدن

ذوب آهن، مس رفسنجان، تراکتور، نساجی، آلومینیوم، شهرخودرو، پیکان، نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان دیگر تیم های حاضر در لیگ برتر هستند که هر کدام به تغییر چهره از بازیکن تا مربی آماده فصل جدید شده‌اند.

در این بین تیم های ذوب آهن، مس و نساجی سر و شکل بهتری نست به سایر رقبا داشته اند و احتمالا در این فصل سد محکمی برای تیم های بالای جدولی و مدعی قهرمانی هم باشند و بتوانند نتایج بسیار بهتری را نسبت به فصل گذشته کسب کنند.

تیم های تراکتور، نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان را باید سرآمدهای آشفتگی و اتفاقات عجیب و غریب در پیش فصل دانست که با انواع و اقسام حاشیه همراه بودند؛ از تغییر و تحولات روی نیمکت تا بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و از این دست قضایا که می تواند روی نتایج آن ها در فصل پیش رو هم تاثیر داشته باشد.

تراکتور

به هر نحوه ممکن، باید دید از بین این تیم‌ها، کدام یک برای بقا و کدام یک برای کسب سهمیه و یا قرار گرفتن در میانه‌های جدول تلاش خواهند کرد.

*آغاز لیگ برتر با سه دیدار همزمان

هفته نخست لیگ برتر ایران امروز و از ساعت 16 آغاز می‌شود و در نهایت چهار دیدار برگزار می‌شود. روز چهارشنبه مسابقات با برگزاری یک دیدار دیگر دنبال خواهد شد اما تیم قهرمان به علت حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به استراحت می پردازد.

برنامه هفته اول مسابقات لیگ برتر فصل بیست و یکم به این شرح است:

سه شنبه – 27 مهر

پیکان – نفت مسجد سلیمان – ساعت 16

پدیده – آلومینیوم – ساعت 16

نساجی – فجرسپاسی – ساعت 16

سپاهان – مس – ساعت 18

چهارشنبه – 28 مهر

گل گهر – تراکتور – ساعت 16

استقلال – هوادار – ساعت 18

صنعت نفت آبادان – ذوب آهن – ساعت 18

جمعه - 30 مهر

فولاد – پرسپولیس – ساعت 18

دیدگاه تان را بنویسید