خادم: امکان خصوصی سازی سرخابی ها وجود ندارد+ویدیو

معاون اسبق وزیر ورزش گفت: استقلال و پرسپولیس آنقدر مشکلات حقوقی و مالی سنگین دارند که خصوصی سازی آنها شدنی نیست

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، امیررضا خادم در خصوص اینکه چرا واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انجام نشده اظهار داشت: سال 93 خیلی تلاش کردیم که این اتفاق بیفتد. کاری که در وزارت ورزش باید انجام می‌شد،‌انجام شد و در اختیار سازمان خصوصی‌سازی و دولت قرار گرفت. وزارت اقتصاد برای واگذاری اقدام کرد و سازمان خصوصی‌سازی هم در سه مرحله مزایده برگزار کرد.

وی تصریح کرد:‌هر سازمان و نهادی وظیفه خودش را دارد، آنچه در آن سال در وزارت ورزش باید انجام می‌شد اتفاق افتاد. شرایط واگذاری فراهم و سه مرحله مزایده برگزار شد. در بحث اهلیت وزارت ورزش حداقل دخالت را داشت و بیشتر بحث‌های امنیتی، قضایی و اقتصادی مطرح بود.

خادم در مورد اینکه آیا وزارت ورزش نظر دیگری داشت،‌گفت: تمام اتفاقاتی که در این بخش افتاده بود در هیأت دولت مصوب شد دو باشگاه در فضای حقوقی دو شرکت دولتی هستند. قانون بودجه و  مصوبه مجلس نشان می‌دهد الزاما بحث آن وزارت ورزش نیست، از وقتی هم بحث واگذاری مطرح شد وزارت اقتصاد رئیس مجمع شد. یعنی وزارت ورزش عضوی از شورای واگذاری دو باشگاه بود. تمام اتفاقات توسط وزارت اقتصاد ساماندهی می‌شد و سازمان خصوصی‌سازی مسؤول واگذاری بود.

وی افزود: الزاماً این طور نیست که وزارت بتواند رأساً اقدام کند، پیشنهاد می‌دهد و در شورای واگذاری بررسی می‌شود. در این شورا نماینده بخش خصوصی، نماینده‌های مجلس، وزارت اقتصاد، شورای رقابت و ... حضور دارند که مجموعا تجربه عریض و طویلی در بحث واگذاری دارند و قطعا نگاه تخصصی آنها از وزارت ورزش وسیع‌تر است.

خادم تصریح کرد:‌ آنچه در نهایت اتفاق افتاد این بود که وزارت ورزش فقط توانست در بحث اهلیت توانمندی فنی را هم لحاظ کند یعنی سابقه فوتبالی، تیم‌داری و ... را مدنظر قرار داد بقیه موضوعات امنیتی، قضایی و اقتصادی بودند.

وی در مورد اینکه آیا فکر می‌کند واگذاری دو باشگاه انجام می‌شود یا خیر، عنوان کرد:‌ در ابتدای کار در دولت دهم زمانی که گودرزی وزیر ورزش بود بهترین صحبت را طیب‌نیا وزیر اقتصاد بیان کرد که گفت اگر دو باشگاه را به این شکل به بخش خصوصی واگذار کنیم در آینده تبعات سنگینی از حیث نگهداری و انتظارات عمومی بر سر دولت هوار می‌شود. مانند موضوع هفت‌تپه. این دو باشگاه یک کارخانه در یک گوشه کشور نیستند. 30، 40 میلیون طرفدار دارند که با آن زندگی می‌کنند.

وی گفت: من به صراحت می‌گویم آنچه در دولت و جاهای مختلف دیده می‌شود به هیچ وجه بحث امنیتی ندارد. این صحبت مطرح می‌شود که اگر دو باشگاه واگذار شوند طرفداران یا خریداران ممکن است کارهای سیاسی انجام دهند اما اصلاً چنین چیزی شدنی نیست چون کسی که توانمندی خرید این دو باشگاه را دارد از لحاظ اقتصادی شرایط خاصی دارد، بخش خصوصی که این توانمندی را دارد به هیچ وجه وارد حاشیه نمی‌شود و آینده خودش را متأثر مسائل سیاسی نمی‌کند. برعکس آنها حرف‌شنوی کامل در مورد  مباحث مرتبط دارند و ای مسائل را بیشتر از همه رعایت می‌کنند که پول‌دار شده‌اند.

خادم در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم اظهار داشت: در آن دوره به سازمان خصوصی‌سازی این انتقاد را داشتم که دو باشگاه امکان واگذاری ندارند چون آنقدر مشکلات حقوقی جدی و بدهی سنگین دارند که این واگذاری به هیچ وجه شدنی نیست. وزارت ورزش خیلی تلاش کرد که به هر شکل شده در آخر دولت این دو باشگاه را واگذار کند تا خاطره خوبی بماند اما سازمان خصوصی‌سازی، بورس و فرابورس قواعدی دارند که هر چقدر هم بخواهند تعدیل کنند باز این دو باشگاه آنقدر مسائل و مشکل حقوقی دارند که امکان آن وجود ندارد. دو باشگاه هیچ چیزی هم جزء یک برند ندارند.

سپس امیررضا خادم عنوان کرد: من به این مسأله اشراف نسبی دارم اگر کاری در وزارت ورزش انجام می‌دهیم بخشی از چارچوب و مسائل حقوقی و مرتبط با مباحث اقتصادی به سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد مربوط می‌شود این دو باشگاه همین الان هم پرونده‌های حقوقی زیاد و مختلفی دارند.

وی در مورد خرید دو باشگاه توسط بخش خصوصی اظهار داشت: من اگر بخش خصوصی باشم و بخواهم این دو باشگاه را بخرم می‌آیم پرداخت اولیه را انجام می‌دهم، پرونده را به دادگاه می‌برم و بعد بقیه کار را متوقف می‌کنم چون با توجه به موضوعات حقوقی زیادی که دو باشگاه دارند قطعا در دادگاه برنده هستم به عنوان مثال اگر عدد دو باشگاه را 100 تومان گذاشته باشید من با پرداخت 10 یا 20 درصد پول عدد ابتدای را می‌دهم و بقیه را در دادگاه تشکیل پرونده می‌دهم. سال‌ها پرداخت نمی‌کنم  بعد هر جا هم از طرف دولت سر و صدا شود که بیا و پرداخت کن طرفداران را به جان دولت می‌اندازم که در شرایطی که باید از دو تیم حمایت شود از ما پول می‌خواهند و طبیعتا دولت هم باید سکوت کند. 

خادم تصریح کرد: در بحث فرابورس طبق مصوبه مجلس 5 یا 10 درصد باید در ابتدا واگذار شود تا کسر قیمت شود، این کسر قیمت چون دو باشگاه طرفداران زیادی دارند قیمت بسیار بالایی در فرابورس پیدا می‌کنند چون همه دوست دارند بالاخره سهمی در پرسپولیس و استقلال داشته باشند. عمدتاً هم بازار سرمایه ما فضای غیرتخصصی و عمومی دارد. اگر بر فرض پایه هزار تومان باشد ممکن است تا 3 هزار تومان بالا برود. زمانی که 10 درصد واگذاری در فرابورس بسته شد کسر قیمت بی‌ربط می‌شود و بر اساس قانون باید در مرحله بعد این بلوکه و خریدار عمده بر اساس آن اقدام کند. طبیعتا در آن بخش کسی پا جلو نمی‌گذارد. مردم هم از این طرف ضرر می‌کنند و از طرفی دیگر خریداری هم وجود ندارد.

در ادامه مهدی علی نژاد عنوان کرد: خادم دغدغه‌های درستی را می‌گوید، در سال 98 هیأت واگذاری مصوباتی داشت که آنها باید الان اجرا شوند، در مرحله اول 15 درصد به آحاد مردم و نه به فردی خاص واگذار می‌شود. در بازار پایه واگذار می‌شود، این بازار هفته‌ای یکبار باز می‌شود و در هر بار یک درصد بیشتر نمی‌تواند افزایش قیمت داشته باشد. یعنی ظرف یکسال حداکثر شاید 60 تا 65 درصد بیشتر نمی‌تواند افزایش قیمت داشته باشد.به خاطر اینکه کاغذ‌بازی‌ها شکل نگیرد.

وی افزود: معمولاً کسر قیمت دو سه ماه طول می‌کشد طبیعتاً‌ اگر هفته‌ای یک درصد داشته باشیم خیلی کمتر از این اتفاق می‌افتد و این دغدغه‌هایی که خادم دارد اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: اگر در بازار دوم می‌رفتیم همین مشکلاتی که خادم می‌گوید اتفاق می‌افتاد اما در بازار پایه این مشکل ایجاد نمی‌شود. قرار است دوستان در سازمان خصوصی‌سازی چک کنند که یک نفر نتواند هر دو باشگاه را با هم بخرد. این‌ها نکات ریزی است که به همه آنها توجه شده است.

سپس خادم عنوان کرد‌: افزایش قیمت اگر مثلاً هزار تومان باشد بر اساس اشاره‌ای که علینژاد کرد حداکثر می‌تواند 1600 تومان شود. این عدد برای خریداری که می‌خواهد سهام عمده بخرد عدد بالایی است چون بعد از آن باید بلوکه فروخته شود. به این ترتیب آن خریدار که باید بلوکه بخرد جلو نمی‌آید. او مردم عادی نیست. در این زمان طرفدار ضرر می‌کند چون خرید کرده است.

وی افزود: همین الان با خیل عظیمی از طرفداران روبه‌رو هستیم که می‌گویند وزارت ورزش از استقلال یا پرسپولیس حمایت می‌کند. حالا حساب کنید این طرفدار پول هم داده باشد. مسائلی که در بورس اتفاق افتاد نهایتا 50 نفر مقابل بورس تجمع و اعتراض می‌کردند اما در آن زمان 100 هزار نفر در یک استادیوم هستند.

خادم در مورد بهترین شکل واگذاری دو باشگاه گفت: ما باشگاه‌هایی مانند سایپا و پیکان داریم و شرکت‌هایی مانند ایرانسل یا همراه اول که حمایت می‌کنند. بهترین شکل واگذاری با شرکت‌هایی است که خودشان در ورزش حضور دارند و باشگاه دارند. این اتفاق باید از دولت خارج و در اختیار شرکت‌هایی که تقریبا خصوصی هستند و تیم‌داری می‌کنند قرار داده شود. در این صورت می‌توان حتی ریالی هم از آنها نگرفت. وقتی این اتفاق بیفتد زیرساخت‌ها و آینده دو باشگاه هم توسط آنها در نظر گرفته می‌شود هر چند در اصل واگذاری موافقم که این اتفاق باید بیفتد.

حجم ویدیو: 2.30M | مدت زمان ویدیو: 00:01:17 دانلود ویدیو

دیدگاه تان را بنویسید