یادداشت جی پلاس

طارمی درس عبرت قایدی نشد؛ پول چشم مهدی را گرفت!

قایدی، طارمی و محبی هر سه بوشهری هستند و برای یکی از تیم‌های بزرگ ایران به میدان رفتند اما قایدی راه طارمی را رفت تا چند صباح جیبش را از درهم‌ها و دلارهای عربی پرکند اما محمد محبی خیلی زود اشتباه طارمی در دوران نوجوانی را تشخیص داد و راهش را به سمت پرتغال کج کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ مرتضی یعقوبی: مهدی قایدی بالاخره فوتبال ایران را ترک کرد و برخلاف تصورات و آنچه اهالی فوتبال درباره این بازیکن جوان و آینده‌دار فکر می‌کردند، او نه به لیگ های اروپایی و حتی تیم‌های درجه دو لیگ‌های بلژیک، پرتغال، یونان و ... بلکه به همین نزدیکی، جایی که چندین سال رفتن بازیکنان ایرانی ممنوع بود، یعنی امارات و باشگاه الاهلی که از گذشته مقصد فوتبالیست‌های ایرانی است، کوچ کرد.

الاهلی متمول‌ترین تیم امارات است و در سال‌های دور علی کریمی را هم در اختیار داشت و جادوگر از همین تیم اماراتی راهی بایرن مونیخ شد و یک انتقال رکوردشکن را ثبت کرد و بعد از آن هرگز بازیکنی ایرانی (به جز وحید هاشمیان) به چنین تیم بزرگ و صاحب افتخاری در فوتبال اروپا منتقل نشده است.

تماشای فوتبال ناب مهدی قایدی و حرکات تکنیکی و گریزهای انفجاری این بازیکن در پیراهن استقلال، هر کسی را به این فکر فرو می‌برد که آیا قایدی، وارث علی کریمی و بازیکن ایرانی بعدی است که که نام ایران را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و می‌تواند در فوتبال اورپا جایگاهی برای خودش دست و پا کند؟

اما قایدی دقیقا در نقطه مقابل این تفکرات بود؛ او نه به لیگ های اروپایی که به لیگ های منطقه و تیم‌های متمول عربی چشم داشت تا چند صباحی جیبش را از طریق همین تیم‌ها پر کند و در عوض جوانی خود را پای این تیم‌ها بگذارد تا اینکه مانند خیلی از فوتبالیست‌های ایرانی که در چند سال اخیر به اروپا رفتند و پول اندکی به جیب زدند، عمل کند!

*طارمی درس عبرت نشد؟

مهدی قایدی و مهدی طارمی از جهات مختلفی به هم شبیه هستند. هر دو بوشهری هستند، هر دو در یکی از تیم‌های بزرگ پایتخت به میدان رفتند، هر دو در زمانی که می‌توانستند به فوتبال اروپا بروند، دچار اشتباهاتی شدند و برای پول بیشتر به لیگ‌های عربی رفتند و قطعا اگر مشکلی پیش نیاید قایدی هم زمانی که دیگر در امارات و منطقه مشتری نداشت، به یکی از تیم‌های درجه دو و سه در لیگ‌هایی که گفته شد منتقل خواهد شد.

دیگر بوشهری فوتبال ایران محمد محبی است و دقیقا مشابه آنچه قایدی و طارمی تجربه کردند را طی کرده است با این تفاوت که او مانند این دو بازیکن به فوتبال کشورهای عربی نرفت و حالا در 22 سالگی راهی پرتغال شده تا دیر نشده، آینده خود را بسازد و تکنیک ناب بچه‌های سواحل خلیج فارس را به رخ پرتغالی ها که خودشان از کشورهای تکنیکی اروپا هستند، بکشد.

محمد محبی

همیشه این حسرت وجود دارد که اگر طارمی زمانی که می‌توانست به پیشنهاد تیم بوندس‌لیگایی (ظاهرا فرایبورگ) جواب دهد و به این تیم برود و از رفتن به ترکیه و برگشت به ایران و سپس رفتن به الغرافه خودداری‌ کند، چه آینده درخشانی در انتظار فوتبالیست بوشهری بود؟ و دقیقا همین موضوع بود که باعث شد خیلی‌ها گمان کنند طارمی درس عبرتی برای سایر فوتبالیست‌های جوان است اما قایدی دقیقا همین راه را رفت تا نشان دهد تاریخ همیشه تکرار می‌شود و این ما هستیم که تصمیم نهایی را در چگونگی برخورد با مسائل می‌گیریم.

در همین روزهای گذشته، پیام نیازمند و محمد محبی راهی فوتبال اروپا شدند تا با حقوقی چه بسا کمتر از آنچه در ایران می‌گیرند، آینده خود را بسازند اما قایدی راه دیگری را در پیش گرفته که امیدواریم تا دیر نشده، مسیر خود را به سمت اروپای غربی کج گند.

  • ایرانی ارسالی در

    افراد با امکانات مالی کم بدنبال پول هستند.این قانون است

دیدگاه تان را بنویسید