در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد

پیشکسوت شمشیربازی: پاکدامن ستاره ایران بود/ رئیس جدید فدراسیون یک ویرانه تحویل می‌گیرد

با پایان یافتن زمان ریاست فدراسیون فعلی و آمدن شخص جدید در فدراسیون او باید یک ویرانه را تحویل بگیرد و با برنامه ریزی چند ساله دوباره امید را در دل شمشیربازی زنده کند. دلم برای رشته ای می سوزد که به این وضعیت آشفته تبدیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

رامین دهنوی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در مورد عملکرد تیم ملی سابر در المپیک توکیو اظهارکرد: در ابتدا به همه بچه ها خسته نباشید می‌گویم که با جان دل برای موفقیت تیم ایران از هیچ تلاشی دریغ نکردند اما باید پذیرفت ظرفیت سابریست های ما در همین حد بود. باید تاکید کنم علی پاکدامن در بخش انفرادی و تیمی ستاره تیم ایران بود به طوری که در بازی مقابل ایتالیا اختلاف امتیاز را نه تنها جبران کرد بلکه تنها یک ضربه با پیروزی برای ایران فاصله داشت.

او افزود: مجتبی عابدینی هم با وجود مصدومیت غیرت به خرج داد و در المپیک حضور پیدا کرد و عالی عمل کرد. به هر حال باید قبول کرد در این هشت سال تمام امکانات در اختیار سابریست ها قرارداش. در بحث اعزام به مسابقات مختلف بین المللی، اردویی و ... فدراسیون بهترین شرایط را برای سابریست ها فراهم کرد تا در المپیک بدرخشند بنابراین ورزشکاران نباید هیچ گلایه ای از کمبود امکانات داشته باشند. اینکه بخواهند تمام اعتراضات را به گردن داور بیاندازند غیر منصفانه است و بهتر است نقد پذیر باشند که چرا در ابتدا حدود چند امتیاز باید از ایتالیا عقب بیفتند که پاکدامن بخواهد با آن سختی تیم ایران را به بازی برگرداند.

مربی شمشیربازی عنوان کرد: همین انحصار طلبی در رشته سابر توسط فدراسیون باعث شده تا رشته اپه و فلوره توسط آقایان به کلی نابود شوند و از همه بدتر اینکه هیچ امکاناتی در اختیار این دو رشته وجود ندارد تا بخواهند خودی نشان دهند و متاسفانه هیچ گونه زیر ساختی هم وجود ندارد. استعدادیابی به طور کلی در این دو رشته تعطیل شده و هیچ ایده ای هم وجود ندارد که فدراسیون بخواهد برای آینده با جمع کردن افراد متخصص از آنها نظر خواهی کند تا بخواهد جان تازه ای به این دو رشته بدهد.

دهنوی در ادامه تصریح کرد: آنقدر در اپه و فلوره امکانات کم شده که در سابر چنین موضوعی دیده نمی شود و حتی در برخی مواقع ورزشکاران آن رشته سعی می کنند لوازم اضافی خود را بفروشند تا از آن طریق به پول برسند. پیش از المپیک مسئولان به بهانه المپیک اردوی فلوره را برای انتخابی جام جهانی تعطیل کردند تا به قول آقایان اردوی مشترکی برای سابریست ها در کنار ترکیه برگزار شود تا ورزشکاران با آمادگی بهتری پا به این رویداد بزرگ بگذارند. مسئولان خیلی تمایل ندارند تا برنامه خاصی را برای رشته اپه و فلوره در نظر داشته باشند و تنها دنبال این هستند برای خودشان رزومه جمع کنند تا در آینده به آن افتخار کنند.

او با اشاره به عدم استفاده از افراد متخصص گفت: ما افراد  متخصصی در کشور داشتیم که هم در فدراسیون جهانی و هم در کنفدراسیون آسیا دارای نفوذ زیادی بودند و می توانستیم همین افراد را مثل فاریابی داشته باشیم تا از این طریق از حق حقوق خودمان دفاع کنیم. آیا مسئولان فدراسیون صلاح نمی دیدند که شخص با تجربه و مسلط به زبان به کاروان اضافه شود تا هم از حق حقوق تیم و هم از نفوذی که در آسیا و فدراسیون جهانی دارد استفاده کند تا شرایط برای ما بهتر شود؟ ای کاش فخری  از سهمیه کمیته ملی المپیک استفاده می کرد تا از این طریق یک فرد متخصص همراه با تیم اعزام می شد چون از نظر مشاوره ای و همچنین روحی روانی به تیم کمک می کرد تا در بازی با مصر این چنین با اختلاف زیاد شکست نخوریم.

مربی شمشیربازی در ادامه گفت: سوال من این است با رفتن مجتبی عابدینی و وجود علی پاکدامن ما به صورت پلکانی سابریست دیگری داریم که بتوانیم جایگزین آنها کنیم که در این سطح باشند؟ فاصله بین پاکدامن با بازیکن بعدی آنقدر زیاد است که تیم قطعا با چالش بزرگی در آینده مواجه خواهد شد. فاصله بین بازیکنان تیم ملی از نظر فنی و توانایی خیلی زیاد است به نحوی که در این زمینه هم فدراسیون هیچ کاری از لحاظ پشتوانه سازی انجام نداده است. در اپه و فلوره هم همین شرایط صدق می کند و فاصله زیاد نفر اول تیم ملی با سایرین باعث شده تا شمشیربازی در آینده به ویرانه تبدیل شود. به نظرم با پایان یافتن زمان ریاست فدراسیون فعلی و آمدن شخص جدید در فدراسیون او باید یک ویرانه را تحویل بگیرد و با برنامه ریزی چند ساله دوباره امید را در دل شمشیربازی زنده کند. دلم برای رشته ای می سوزد که به این وضعیت آشفته تبدیل شده است.

پیشکسوت شمشیربازی درپایان صحبت‌های خود درباره اینکه گفته می شود داور بازی ایران و اوکراین از قضاوت در ادامه مسابقات منع شده بود تصریح کرد: چرا مسئولان باید فرافکنی کنند و چنین مواردی به مردم تحویل بدهند؟ اصلا اینطور نیست و داور اوکراینی تنها در بازی فینال بخش مردان قضاوت نکرد وگرنه در سایر مسابقات حتی در بخش بانوان نیز چه به عنوان داور و چه به عنوان کمک داور حضور داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید