گزارش جی پلاس از بسکتبال المپیک ۲۰۲۰ توکیو؛ ایران ۶۲ - فرانسه ۷۹

هت تریک شکست بسکتبال ایران؛ المپیک جایی برای بی برنامه‎‌ها نیست!+عکس

تیم ملی بسکتبال ایران در آخرین بازی خود در المپیک 2020 توکیو به مصاف فرانسه رفت و سومین شکست خود در بازی ها را مقابل این تیم متحمل شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران در آخرین بازی مرحله گروهی خود در المپیک 2020 توکیو به فرانسه رفت و با نتیجه 62-79 مقابل این تیم شکست خورد و با سه باخت از سه بازی (چک، آمریکا و فرانسه) از دور رقابت ها کنار رفت.

آمار بازی

در پایان این مسابقه حامد حدادی با کسب 18 امتیاز، 12 ریباند، 5 پاس گل، 2 توپ ربایی و 3 بلاک شات، دبل دبل کرد و بهترین بازیکن این دیدار از لحاظ آماری لقب گرفت. ارسلان کاظمی و بهنام یخچالی هر دو با 11 امتیاز، دیگر بازیکنان پر امتیاز کشورمان بودند. در سوی دیگر میدان توماس هرتل با 16 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن فرانسه بود.

شاگردان مهران شاهین‌طبع در بازی پایانی خود ۱۴ امتیاز از اشتباهات حریف، ۸ امتیاز از ضد حمله و ۸ امتیاز هم از موج دوم حملات به دست آوردند. بازیکنان ایران در این بازی با درخشش حدادی و کاظمی ۲۴ ریباند دفاع و ۴ ریباند حمله را نیز به ثبت رساندند.

در سمت مقابل نیز فرانسه ۱۹ امتیاز از اشتباهات حریف، ۲۳ امتیاز از ضد حملات و ۶ امتیاز هم از موج دوم حملات به دست آورد. خروس‌ها در ریباندها هم آمار بهتری نسبت به ایران داشتند و ۳۴ ریباند دفاع و ۸ ریباند حمله را برای خود به ثبت رساندند.

مهران شاهین طبع سرمربی تیم‌ملی بسکتبال بعد از شکست مقابل فرانسه گفت: فرانسه تیم بسیار خوبی است و بازیکنانش در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند. بازی با این تیم متعادل بود و اگر آسیب دیدگی حامد و برخی از بازیکنان نبود شرایط بهتری داشتیم. به جز آمریکا مقابل تیم چک و فرانسه بازی متعادلی انجام دادیم. بازیکنان فرانسه خیلی سریع بازی می‌کردند و عملکرد خیلی خوبی مقابل این تیم داشتیم. بسکتبال قابل مقایسه با هیچ رشته‌ای نیست و باید برای رسیدن به نتیجه تلاش کرد. تمام تیم‌ها بازیکنانشان همیشه درحال بازی هستند و در شرایط مسابقه هستند. مثل ژاپن و چین و دیدید که ژاپن در این بازی ‌ها چه نتایجی کسب کردند. سعی کردیم در این مسابقات بازی‌های با کیفیتی انجام دهیم و عملکرد مان قابل قبول بود.

او درباره خداحافظی کاپیتان تیم ملی گفت: اطلاعی از خداحافظی صمد ندارم.

در پایان این دیدار صمد نیکخواه بهرامی که پیش از این از احتمال خداحافظی خود خبر داده بود، تصمیمش را اجرایی نکرد اما تاکید کرد به احتمال زیاد این آخرین حضور او در تیم ملی خواهد بود. کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران در پایان دیدار با فرانسه و در واکنش به این پرسش که آیا این دیدار آخرین حضور شما در تیم ملی بود و به خداحافظی که از قبل عنوان شده بود تایید رسمی خواهید زد گفت: هنوز تصمیم قطعی در این مورد نگرفته ام اما به احتمال فراوان این آخرین حضورم در تیم ملی خواهد بود. البته باید ببینم در آینده چه می شود. هر وقت تیم ملی نیاز داشته باشد کنار این تیم خواهم بود. با این حال تصور خودم این است که این آخرین حضورم در تیم ملی خواهد بود.

سعید داور پناه پس از شکست تیم ملی بسکتبال ایران برابر فرانسه در بازی های المپیک توکیو بیان کرد: ما به المپیک آمده بودیم که سه بازی خوب انجام دهیم. با وجود اینکه همه می گفتند گروه ما سخت  است اما به غیر از بازی با آمریکا  در دو بازی دیگر خوب  کار کردیم و شخصیت خوبی از خودمان نشان دادیم. فرانسه موفق به شکست آمریکا شده بود اما ما مقابلش خیلی خوب بازی کردیم.

داور پناه در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ای که برای بازی با فرانسه داشتند را توانستند کاملاً در زمین اجرا کنند، تاکید کرد: بله ما خیلی خوب کار کردیم. مقابل تیمی که قهرمان جهان است و آمریکا را شکست داده است با اختلاف ۱۷ امتیاز شکست خوردیم. از طرفی بهترین بازیکن ما با مصدومیت بازی کرد. الان هم خدا را شکر همه از بازی راضی هستند و دیگر این رویداد برای ما تمام شد.

ملی پوش بسکتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا وداع زود هنگام با المپیک برایشان سخت نیست، تصریح کرد: چرا خیلی سخت است، اگر در سال بتوانیم ۶۰ تا ۷۰ مسابقه اروپایی داشته باشیم خیلی برایمان موثر است. تنها فرق ما با کشورهایی نظیر فرانسه این است که در سال ۱۳۰ تا ۴۰ بازی انجام می‌دهند اما ما شاید ۲ تا ۳ بازی با کشورهای اروپایی هم در سال نداشته باشیم. ۳۰ بازی هم با کشورهای اروپایی در سال داشته باشیم قضیه برایمان خیلی فرق می‌کند. برای حضور موفق تر در المپیک ۱۰۰ درصد باید رویکرد تغییر کند.

گزارش بازی

ترکیب ایران: صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی، ، ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی و بهنام یخچالی. سرمربی: مهران شاهین‌طبع

ترکیب فرانسه: نیکولاس باتوم، ناندو د کولو، ایوان فورنیر، رودی گوبرت و گوئرسچون یابوسله. سرمربی: وینسنت کالت

کوارتر اول: ۲۲ - ۱۷ فرانسه

با شروع بازی "یابوسله" ستاره تیم رئال مادرید و تیم ملی فرانسه، با پاس‌ گل‌ و پرتاب‌های دو امتیازی خود خروس‌ها را ۶ بر صفر پیش انداخت. پنج امتیاز ابتدایی ایران را حدادی به دست آورد. ایران در این کوارتر عملکرد خوبی در دفاع داشت و پایا پای با حریف تا امتیاز ۱۸ - ۱۵ پیش رفت. نخستین سه امتیازی ایران را یخچالی در حالی وارد سبد کرد که فرانسه ۱۴ - ۱۰ پیش بود. با عملکرد خوب ارسلان کاظمی در ریباند حمله و دفاع ایران فرصت به تساوی کشاندن بازی را داشت، اما با اسلم‌ دانک‌های گوبرت و فال، فرانسه ۲۲ - ۱۷ پیروز کوارتر نخست شد.

کوارتر دوم: ۲۴ - ۱۰ فرانسه

در آغاز مجدد بازی فرانسوی‌ها با کسب ۵ پوئن متوالی اختلاف را به ۱۰ امتیاز رساند تا شاهین‌طبع برای بهبود دفاع ایران، جلال‌پور و محمد حسن‌زاده را به زمین بفرستند. رضایی‌فر نیز جایگزین محمد جمشیدی شد. با اشتباه جلال‌پور فرانسه به امتیاز ۳۱ رسید تا با افزایش اختلاف به ۱۱ امتیاز، شاهین‌طبع تقاضای وقت استراحت کند. در حالی که ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه از این کوارتر گذشته بود، اشتباهات مکرر جلال‌پور فرانسه را با پرتاب‌های توماس به امتیاز ۳۴ و ۳۷ رساند. حسن‌زاده نیز دومین پرتاب دو امتیازی ایران در این کوارتر را وارد سبد حریف کرد. شاهین‌طبع دومین وقت استراحت ایران را ۴ دقیقه و ۱۲ ثانیه به پایان نیمه نخست گرفت. با بالا رفتن آمار ترن‌اوورهای ایران روی اشتباهات آرون گرامی‌پور، فرانسه اختلاف را به ۱۹ امتیاز افزایش داد تا شاگردان کالت ۴۶ - ۲۷ برنده به رختکن بروند. حامد حدادی که ستاره تیم ملی ایران در نمیه نخست بود، در اواخر کوارتر دوم به دلیل ناراحتی از ناحیه زانو بیرون رفته و جای خود را به حسن‌زاده داد.

کوارتر سوم: ۱۶ - ۲۰ ایران

در این کوارتر دو تیم عملکرد نزدیک به هم داشتند و در حالی که ۴ دقیقه از زمان نیمه دوم گذشته بود، بازی ۵۴ - ۳۴ به سود فرانسه ادامه داشت. حدادی نخستین بلاک شات خود در این بازی را نیز روی اقدام "فال" انجام داد تا در ادامه صمد دو امتیاز را برای ایران به دست آورد. دومین بلاک شات حدادی نیز روی "یوبوسله" صورت پذیرفت تا سنتر ایران همچنان به درخشش خود در این بازی ادامه دهد.  با پرتاب سه امتیازی یخچالی اختلاف به ۱۸ امتیاز کاهش یافت، اما باز هم "اندرو" بود که روی یک حرکت لی‌آپ اختلاف را مجدد ۲۰ امتیاز کرد. در اواخر این کوارتر ایران عملکرد بهتری در حملات داشت و با ۴ امتیاز حدادی و داورپناه ۱۶ - ۲۰ برنده این کوارتر شد تا اختلاف به ۱۵ امتیاز کاهش یابد، اما فرانسه همچنان ۶۲ - ۴۷  پیش بود.

 کوارتر چهارم: ۱۷ - ۱۵ فرانسه

دو امتیاز نخست این کوارتر را هم ایران توسط حدادی به دست آورد تا اختلاف به ۱۳ امتیاز کاهش یابد. از اوایل این کوارتر رضای‌فر و حسن‌زاده جای خود را به صمد نیکخواه‌بهرامی و ارسلان کاظمی دادند. در ادامه اما با دو ترن اوور داورپناه و یخچالی، پویریه و فرانک ۴ امتیاز متوالی را به دست آوردند تا اختلاف بار دیگر ۱۹ امتیاز شود. سومین پرتاب سه امتیازی موفق یخچالی ۶ دقیقه مانده به پایان بازی وارد سبد فرانسه شد تا اختلاف به ۱۶ امتیاز کاهش یابد. حامد حدادی ستاره بی چون و چرای ایران در این بازی، با دفاع خوب بارها هم تیمی‌های خود را در موقعیت حمله قرار داد تا کاظمی با یک اسلم دانک اختلاف را به ۱۵ امتیاز کاهش دهد. در ادامه ولی اشتباه عجیب جلال‌پور توپ را در اختیار حریف قرار داد تا فرانسه با دو امتیاز "فرانک"، نتیجه را ۷۷ - ۶۰ به سود خود کند. نهایتا این بازی با نتیجه ۷۹ - ۶۲ به سود فرانسه پایان یافت.

نتایج تیم ملی بسکتبال ایران:

بازی اول: ایران ۷۸ - ۸۴ چک

بازی دوم: ایران ۶۶ - ۱۲۰ آمریکا

بازی سوم: ایران ۶۲ - ۷۹ فرانسه

 

تصاویر دیدار ایران و فرانسه در بسکتبال المپیک

gettyimages-1234331005-1024x1024

gettyimages-1331546188-1024x1024

gettyimages-1234331416-1024x1024

gettyimages-1331547904-1024x1024

صمد نیکخواه بهرامی بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

سعید داورپناه بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

مهران شاهین طبع بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

حامد حدادی بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

صمد نیکخواه بهرامی بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

حامد حدادی بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه در المپیک

بسکتبال ایران و فرانسه صمد نیکخواه بهرامی

بسکتبال ایران و فرانسه

بسکتبال ایران و فرانسه

بسکتبال ایران و فرانسه

بسکتبال ایران و فرانسه

دیدگاه تان را بنویسید