جی پلاس

بی اخلاقی درخشان؛ گرسنگی طارمی به کسی ربط ندارد!

سرمربی اسبق پرسپولیس به بیان خاطره ای از سال های گذشته درباره طارمی پرداخته که به هیچ وجه صورت خوشی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ حمید درخشان که در اوایل دهه 90 در مقطعی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و البته کارنامه موفقی نیز از او بر جای نماند، در یک برنامه تلویزیونی به بیان این خاطره پرداخت: «در یکی از تمرینات پرسپولیس مهدی از حال رفت. پزشک تیم را فرستادم بالای سرش تا ببینم چه اتفاقی افتاده. مهدی به او گفت سه روز است غذا نخورده است. در آن زمان تیم مشکل مالی داشت. مهدی هم از شهرستان آمده بود و پول نداشت.»

بسیاری از ورزشکاران و فوتبالیست ها پیش از شهرت و کسب درآمد و موقعیت اجتماعی، اوضاع مالی و اقتصادی مطلوبی نداشته اند و این مساله فقط در ایران هم نیست و بسیاری از فوتبالیست ها، خصوصا در آمریکای جنوبی و حتی در اروپا پیش از فوتبالیست شدن، اوضاع مالی نامناسبی داشته اند و از خانواده فقیری بوده اند، چه بسا که تامین نیازهای مالی شاید یکی از انگیزه های مهم بسیاری از آنها بوده است. اما بیان گذشته افراد بدون اطمینان از رضایت آن اشخاص به هیچ وجه کار اخلاقی نیست.

البته گذشته بسیاری از بازیکنان مطرح تاکنون توسط خود این افراد مطرح شده است. افراد خودساخته ای که ابایی از بیان این که پیش از شهرت چه زندگانی فقیرانه ای داشته اند ندارند و این مساله برایشان نه تنها آزاردهنده نیست بلکه مایه افتخار است. اما اگر قرار باشد گذشته زندگی کسی بیان شود، این اتفاق تنها باید توسط خود شخص رخ دهد نه دیگران.

برای مثال علیرضا بیرانوند که در حال حاضر دروازه بان شماره یک ایران است، چندی پیش از سختی زندگی اش در گذشته گفت. از این که بدون پول به تهران آمده، در کارواش کار می کرده و هیچ سرمایه و حتی جای خوابی نداشته و در میدان آزادی خوابیده است. بیان این واقعیات از زبان کسی که امروزه قرارداد میلیون دلاری می بندد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه می تواند عامل انگیزشی برای سایرین باشد که با تلاش و کوشش به اهداف خود دست پیدا کنند، اما این که شخص دیگری بخواهد فقر و بی پولی یک نفر دیگر را افشا کند به هیچ وجه صورت خوشی ندارد.

مهدی طارمی از جمله همان بازیکنان سخت کوشی است که از بوشهر و در یک خانواده متوسط از نظر مالی به دنیا آمده، تمام تلاشش را کرده تا پله های ترقی را طی کند. طارمی احتمالا تا پیش از تبدیل شدن به بازیکن فعلی با بی پولی و کمبود امکانات دست و پنجه نرم کرده است اما حالا با تلاش فراوانی که انجام داده به جایگاهی رسیده که در سایت های نقل و انتقالی ارزشی فراتر از ۱۵ میلیون یورو دارد و این جایگاه فعلی اش را مدیون تلاش و کوشش چندین ساله اش است. 

مسلما طارمی می تواند روزی تعریف کند که از کوچه پس کوچه های بوشهر چه مسیر سخت و دشواری را طی کرده تا به سطح اول فوتبال ایران و سپس اروپا رسیده است اما اگر خودش به هر دلیلی به گذشته اش اشاره ای نداشت و یا تمایلی نداشت که درباره مسیر زندگی اش برای دیگران توضیح دهد، هیچ شخص دیگری حق کنکاش و یا دادن اطلاعات از گذشته او را ندارد، حتی اگر مربی اش بوده باشد.

درخشان یکی از فوتبالیست های موفق ایران در دهه 80 و 90 میلادی است و اگر قصد دارد برای ایجاد انگیزه در دیگران مسیر موفقیت فوتبالیست ها را مثال بزند، می تواند از خودش و زمین های خاکی که در آن فوتبال را شروع کرده و به سطح اول ملی رسیده مایه بگذارد!

دیدگاه تان را بنویسید