ماجرای گرفتن سهمیه شنای المپیک پس از 14 سال / رضوانی: تلاش‌مان حضور ۲ نماینده در توکیو است

شنا ایران در شرایط سخت و نابرابر کار بزرگی انجام داد و پس از ۱۴ سال سهمیه مستقیم حضور در المپیک را در دوران کرونا به دست آورد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نخستین سهمیه مستقیم المپیک (حد نصاب ورودی B) در رشته شنا بعد از ۱۴ سال روز جمعه توسط مهرشاد افقری به دست آمد. پیش از این تنها یک بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن، شنای ایران موفق به کسب سهمیه مستقیم شده بود. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی شنا، بهترین‌هایی که حد نصاب ورودی B المپیک را کسب کردند در دسته بندی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار می‌گیرند.

شنا ایران در حالی این موفقیت بزرگ را کسب کرد که شرایط سخت و نابرابری در دوران کرونا پشت سر گذاشت. ابتدای سال ۹۸ در آستانه مسابقات انتخابی المپیک تعطیلی استخر آزادی و واگذاری به بخش خصوصی از یک طرف و  سپس در اواخر سال ۹۸ درگیری ایران و البته کل جهان با ویروس کرونا باعث شد بدشانسی گریبان شناگران ایرانی را بگیرد. 

استخر و آب نیازهای اولیه شناگران به شمار می‌رود و تعطیلی مدوام استخرها بنا بر دلایل ذکر شده ملی پوشان و استعدادها را از اهدافشان دور کرد. اما با وجود این موانع شناگران ایران ناامید نشدند.

تیم ملی شنا در مسابقات کسب سهمیه صربستان شرکت کرد و رکوردهای ملی جابجا شد. تیم شنا پایگاه قهرمانی اصفهان نیز در حالی که در زمان تعیین شده موفق به دستیابی به حد نصاب کمیته فنی نشده بود با حمایت یک باشگاه خصوصی تمریناتش را پیگیری کرد تا با حمایت محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا راهی مسابقات انتخابی المپیک شوند.

در نهایت افتخار بزرگی برای خانواده بزرگ شنا رخ داد و نخستین سهمیه مستقیم المپیک پس از ۱۴ سال و برای دومین بار به دست آمد.

رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره کسب سهمیه شنای افقری در المپیک توکیو گفت: افقری همیشه مورد توجه فدراسیون بوده و اکنون هم کمک کردیم تا به عنوان تیم دوم به مسابقات انتخابی المپیک بلغارستان اعزام شوند. فدراسیون شنای ایران در تلاش است که دو سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ داشته باشد. مهلت اعلام برای سهمیه یونیور سالیتی ۲۰ ژوئن بود که انجام دادیم و اسامی شناگران که رکوردشان نزدیک به رکورد ورودی بود را ارسال کردیم. اکنون افقری ورودی B را کسب کرد و باید تلاش کنیم که در ۲۰۰ متر پروانه هم در المپیک نماینده داشته باشیم. 

 

دیدگاه تان را بنویسید