جی پلاس

درس دانمارکی ها به دنیا؛ حلقه انسانی از جنس اخلاق انسانی

در لحظه مصدومیت و بیهوش شدن کریستین اریکسن در جریان بازی دانمارک و فنلاند، بازیکنان با تشکیل حلقه انسانی اطراف این بازیکن و تصویربرداران با خودداری از نشان دادن وضعیت او، مانع از انتشار تصاویر ناگوار در میان تماشاگران در ورزشگاه و بینندگان تلویزیونی شدند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ کریستین اریکسن، ستاره دانمارکی اینتر میلان در جریان نخستین بازی تیم های ملی دانمارک و فنلاند در یورو 2020، بدون برخورد با هیچ بازیکنی، به ناگاه دچار ایست قلبی و بیهوش شد و با صورت به زمین خورد. بعد از این صحنه، به سرعت بازیکنان هر دو تیم و پزشکان به سمت او رفتند و عملیات درمانی برای احیای وضعیت اریکسن آغاز شد.

در حین انجام عملیات پزشکی برای بهبود حال اریکسن که به صورت بیهوش روی زمین افتاده بود، دوربین های تلویزیونی تصویری بسته از این بازیکن و وضعیت او نشان ندادند. علاوه بر این، بازیکن دانمارک با تشکیل حلقه ای انسانی اطراف اریکسن، مانع از گرفته شدن تصویر و دیده شدن وضعیت این بازیکن توسط تماشاگران داخل ورزشگاه شدند.

مشابه این اتفاق، در مسابقاتی مانند وزنه برداری و در حین مصدومیت های سنگیین ورزشکاران در رشته های ورزشی مختلف دیده شده که علت اصلی آن، جلوگیری از انتقال شوک ناشی از وضعیت ناگوار ورزشکاران در حین مصدومیت و ایجاد ناراحتی و موج منفی در میان بینندگان تلویزیونی است.

زهره هراتیان، پزشک فعال در حوزه فوتبال و رئیس ایفمارک ایران درباره علت تشکیل حلقه انسانی و استفاده از پوشش های پارچه ای برای خارج کردن مصدومان از معرض دید دوربین ها و تماشاگران گفت: در هنگام این قبیل مصدومیت‌ ها، دستورالعملی برای مسئولان اجرایی مسابقه از پزشکان تا تصویربرداران وجود دارد تا این لحظه ناگوار در فضای مجازی منتشر نشود و تاثیر منفی رو افکار عمومی نگذارد. ممکن است این ورزشکاران بعد از این اتفاق سهمگین، سلامتی خود را به دست بیاورند اما وجود تصویری از لحظات مصدومیت، می تواند در بلند مدت اثرات منفی داشته باشد.

رعایت و اجرای این قبیل رفتارهای حرفه ای و اخلاقی از سوی مسئولان برگزاری مسابقات و همینطور ورزشکاران و تصویربرداران به منظور پیشگیری از هر گونه تصاویر ناگوار  و رعایت سلامت روانی جامعه از نکات حائز اهمیت است که می تواند برای برگزار کنند رقابت های مختلف ورزشی در ایران هم جالب توجه باشد.

اشک ریختن بازیکنان و هواداران برای مصدومیت اریکسن

IMG_20210612_214523_781

دیدگاه تان را بنویسید